Democrazy? - Massemedier, masser af medier og politisk kommunikation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
Advertisements

© 2012 – Side 1 Mary Fondens Unge Tænketank Temperaturmåling December 2012.
Pressefrihed i Rusland?
HEJ. Den 23. september 2011 bliver Mathilde Schausboe bedt om at indstille amningen af sit barn i Illums nyåbnede restaurant Spisebaren. Mathilde er medlem.
Omskrivning med ”to do”
VIDEN I VIRKELIGHEDEN … ELLER INFORMATION PÅ NETTET
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kommunikation af resultater
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Højdevangens Skole Her er godt at lære
Læringsmål Kendskab til:
Politiske grundholdninger og ideologier
Billed analyse gruppe Maja Lyberth, Jonas Johansen, Ove Berthelsen. FA Piareersarfik.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Politikkens medialisering
Medier og kommunikation VI
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Demokrati & Menneskerettigheder
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Arbejdsglæde.
Irak.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Gennemsnit, median, typetal, hyppighed, frekvens, pindediagram
 1800tallet og frem til 1920erne Sociale problemer i industrialiserede byer -> små velfærds-tiltag Frygt for revolutioner -> små velfærds-tiltag Fx aldersrente,
Obamas brug af sociale medier i præsidentkampagnen 2008.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Samfundslære: Styreformer
Undersøgerens gode EU-kilder Af Andreas Marckmann Andreassen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole 2. maj 2013.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Procesværktøjer.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Case: Fyrværkeri.dk. Opgave Få en ung mandlig målgruppe til at tænke sig om en ekstra gang, før de anvender fyrværkeri omkring nytårstid Case: Fyrværkeri.dk.
Virker vi sammen? - Regionalsamlinger, februar 2011.
”Mediemakt og kvinnemakt i Danmark” Pernille Tranberg, chefredaktør
Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010.
DIN KARRIERE – DIN FREMTID ”Min røv er helt ødelagt. Fuldstændig. Den er rød med blå mærker over det hele.” Maria-Louise Beuchert.
Visionen for de fremtidige opgaver Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer.
Introduktion til liberalisme
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Reklame & Markedsføring
1 Silkeborg Kommunes møder med borgeren – hvad har vi gang i?
4.lektion: Identitet og sociale grupper
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Medierne - som politisk aktør. Indflydelsen Ungdomsuddannelse - afskaffet efter Tv-indslag Indvandrere arresteres mere - SF foreslår ændringer i optælling.
Nyheds-mediernes historie
Dagens menu: Nytårstaler. Statsministerens tekst nytaarstale-2014
SKABELON.
Varm luft og vrede medier Espergærde Gymnasium den 20.4 v/Heidi Jønch-Clausen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Udbredelse af bedste praksis på sundhedsområdet Erik Juhl Kvalitetskonference
Informationssystemer IKT Sociale internet – web 2.0 Hvad sker der på området? Eksempler på hvad Vejdirektoratet har gennemført af små forsøg med sociale.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
Grundtvigs Højskole 7. august 2017
AS uge 17/2017 Medier og politik v/ Peter Nedergaard
Kforum Annoncørinfo 2018.
Demokratiet er udfordret
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Præsentationens transcript:

Democrazy? - Massemedier, masser af medier og politisk kommunikation

Democrazy? Massemedier, masser af medier – og politisk kommunikation ”Jeg er i medierne, ergo er jeg - og så bliver jeg genvalgt….” (Mette Bock, MF, Liberal Alliance: Om nutidens politikere)

Nye medier – nye magtforhold

Democrazy? 1. Fra mikrofonholderi til soundbite-demokrati: TV. 2. Fra views til news t/r. PAUSE 3.Sex, skrald og skandaler. 4. Nye medier, nye politikere – og demokratiske forandringer?

Politik – før og nu ”Da jeg var ung student, tilbragte jeg utallige timer i Folketingets tilhørerloge. Dengang havde den velforberedte og velafleverede tale den største betydning og blev honoreret af tilhængere og modstandere. Nu om stunder er det næsten ligegyldigt, hvad der siges fra Folketingets talerstol. Det er politikernes sporadiske, telegramagtige ytringer på TV- skærmen alt afhænger af.” (Poul Schlüter: På talerstolen, s. 7)

Udviklingen i klipperytme -Gennemsnitlig varighed af ét klip i tv-nyhederne Kilde: Stig Hjarvard (2006), Dansk TV’s historie, s. 133.

Varighed af en kildes medvirken i tv-nyhederne Kilde: Stig Hjarvard (2006), Dansk TV’s historie, s. 134.

The Penny Press. Dagbladenes gennembrud J. Pullitzer: Chefredaktør for The New York World W. R. Hearst: Chefredaktør for The New York Journal

The Penny Press. Dagbladenes gennembrud

Telegramudveksling. USS Maine Telegramudveksling mellem Frederic Remington (Cuba) og William Hearst (New York) efter eksplosionen på USS Maine: Remington til Hearst: ”There will be no war”. Hearst til Remington: ”You furnish the Pictures. I’ll furnish the War”.

Skibsvraget USS Maine …og så krævede dagbladene krig med sloganet: ”Remember the Maine? To hell with Spain!”

Partipressens udvikling: Reaktioner på ”Pariserkommunen” Berlingske, 27. maj 1871: ”Communen havde bebudet en ”Union af lutter frie Initiativer”, men blev til det fuldstændigste Tyranni og til en Despotisme i sin værste Form, udøvet af den raa og forbitrede Pøbel.” Socialisten, 1. juli 1871: ”Dette Nederlag har kun vist…at Arbejderne foretrækker Døden frem for deres uudholdelige Elendighed, at de er bestemte paa at føre deres Sag til Sejr gennem en Kamp, hvis Heltemod og Selvfornægtelse allerede har aftvunget…Beundring”

Firebladssystemet i Silkeborg , , ?

Omnibus-aviserne (fx Jyllands-Posten, Politiken, B.T., Berlingske, MJA) Centrale principper: • Uafhængig af partipolitiske interesser. • Adskillelse af news og views. • Intern pluralisme (forskellige synspunkter på opinionssiderne). • Journalistisk professionalisme, præget af idealet om upartisk at udøve rollen som 4. statsmagt.

2001: Den første gratisavis…

Dækningen af Irak-krigen: Leder-artikler Periode: 20/3-14/ S. Hjarvard o.a.: Mediernes dækning af invasionen af Irak 2003, Modinet

Dækningen af Irak-krigen: Øvrigt opinionsstof Periode: 20/3-14/ S. Hjarvard o.a.: Mediernes dækning af invasionen af Irak 2003, Modinet

Dækningen af Irakkrigen: Journalistisk forsidestof Periode: 20/3-14/ S. Hjarvard o.a.: Mediernes dækning af invasionen af Irak 2003, Modinet

Muhammed-tegningerne

De politiske dagblade Boganmeldelser: Jyllands-Posten, 5/9 2006: ”Der er nu kommet en bog om islamismen, hvis argumenter og dokumentation burde kunne prikke et hul i skjoldet hos selv den mest fundamentalistiske naivist.” Politiken, 7/9 2006: ”Ralf Pittelkow og Karen Jespersens nye bog om islamfascismens trussel mod Europa ligner science fiction. (…) Påstandene er så svagt underbyggede og samtidig så skingre, at de umiddelbart kunne afskrives som paranoide.”

Fra views til news t/r Statsministerens nytårstale 2011 Thomas Larsen, Berlingske Tidende: Thornings nytteløse nytårstale ”Helle Thorning-Schmidt giver en realistisk vurdering af krisens omfang. Men hun svigter totalt ved ikke at skitsere brugbare løsninger”. Information (internetudgave): ”Den var lidt i stil med John F. Kennedys tiltrædelsestale i 1961, hvor han sagde de berømte ord "Ask not what your country can do for you - but what you can do for your country". Den tale var heller ikke konkret, men netop ment som en opfordring til amerikanerne om at stå sammen og yde noget til fædrelandet”.

Fra views til news t/r Morgenavisernes ”læserprofil” Politikens læsereJyllands-Postens læsere Kilde: Samfundsstatistik 2011

Fra views til news t/r: Borgerjournalistik

Sex, skrald og skandaler Politiske skandaler: Skandaler der udspringer af en politikers politiske arbejde. Mediernes rolle: Vagthund. Normskandaler: Udspringer af en politikers personlige handlinger som privatperson. Mediernes rolle: Jagthund.

Watergate-skandalen

Da skandaler blev personlige Gary Hart til journalist: ”Follow me around. I don't care (…) If anybody wants to put a tail on me, go ahead. They'll be very bored."

Personlige skandaler: John Edwards ”tager skraldet”

Sex, skrald og skandaler

Hvorfor øget fokus på personlige skandaler? • Øget konkurrence på mediemarkedet og øget konkurrence ”nyhederne imellem”. (Antal nyheder i danske aviser og tv per uge: 1998: stk., 2008: stk.). • Den senmoderne individualisering medfører øget personfokus. • Med TV’s dominans er der øget fokus på personer. • Politikerne bidrager selv til udviklingen (via politiske selvbiografier, hjemmesider, Facebook, deltagelse i ”Vild med dans” etc.).

Politikerne bidrager selv til øget personfokus

Sex, skrald og skandaler Konsekvenser for demokratiet? ”Mediernes dækning…sigter vist mest mod at sætte folk i en offentlig gabestok. (…) Jeg har ikke noget imod politiske tæv. Det må høre til jobbet. Men at blive hængt personligt ud frygter jeg. Frygten for forsiden findes absolut. Og selv om jeg er påpasselig, er jeg overbevist om, at medierne nok skal finde et eller andet smuds, hvis det bliver min tur. En regning jeg ikke har fået betalt. Et pinligt billede fra en gymnasiefest. En upassende bemærkning til en pige en sen nattetime efter lidt for mange øl. Jeg er ikke perfekt. Men helt ærligt. Hvis der skal så lidt til. Ville du så ikke også ende på forsiden?” (Jeppe Mikkelsen, Radikale, Metro Express, 11/1 2012)

Nye medier, nye politikertyper -og demokratiske forandringer?

Nye medier, nye politikertyper ”The show must go off”.

Nye medier, nye politikere – og demokratiske forandringer? Demokratisering i bredden: At ikke-demokratiske stater udvikles i retning af demokrati.

Nye medier, nye politikere – og demokratiske forandringer? Demokratisering i dybden (Dahl, Habermas, Koch): At eksisterende demokratier gøres endnu mere demokratiske. 1.Medbestemmelse: Alle skal have mulighed for at fremsætte synspunkter om politik og derved påvirke den politiske dagsorden. 2.Debat: Der skal være en debatkultur, hvor man gensidigt anerkender hinandens synspunkter og konstruktivt forsøger at opnå ny indsigt gennem dialog.

Nye medier, nye politikere – og demokratiske forandringer? Præsidentvalget tendenser: • Højeste stemmeprocent (56,8%) siden 1968, især pga. afroamerikanske og unge vælgere. • De sociale medier var effektive til indsamling af økonomiske bidrag fra vælgerne. (Ny Demokratisk rekord efter S. Pahlin-tale!) • Obamas gratis Youtube-kampagne havde en anslået markedsværdi på 47 mio. dollars.

Nye medier, nye politikere – og demokratiske forandringer? "Were it not for the internet, Barack Obama would not be president. Were it not for the internet, Barack Obama would not have been the nominee." (Ariana Huffington, 2008, stifter af internetavisen Huffington Post, der blev kåret til verdens mest betydningsfulde blog i 2011 af The Observer).

Nye medier, nye politikere – og demokratiske forandringer? TrollsFollowers

Nye medier, nye politikere – og demokratiske forandringer? Total Rød blok: 67% Blå blok: 33% Kilde: tv2.dk, 31/ Antal followers

Socialdemokraternes Facebook-app Folketingsvalget 2011

Demokraternes dashboard Præsidentvalget 2012

Democrazy? Demokratiske konsekvenser af sociale medier Sociale medier kan sikre demokratisering i bredden. Sociale medier kan sikre demokratisering i dybden: • Øget politisk deltagelse blandt især de unge. • Nye muligheder for at fremsætte synspunkter og påvirke den politiske dagsorden. • Udligner økonomiske forskelle i den politiske mobilisering og baner dermed vej for nye politikertyper, der ikke har har ”storkapitalen”, fagfore- ningerne eller et stort partiapparat i ryggen. Sociale medier præges af en problematisk debatkultur.

Democrazy? Demokratiske faresignaler i mediebilledet Abonnementsaviser er viewspapers, ikke newspapers. Men: • Gratisaviser er neutrale og har fat i helt nye læsergrupper. • Mange mediebrugere er bevidst om abonnementsavisernes politiske ståsted. Personfokus og soundbite-tendens. Men: • Nye tv-formater vinder frem. • Der er selvransagelse i medierne.

Mediernes selvransagelse