Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Varm luft og vrede medier Espergærde Gymnasium den 20.4 v/Heidi Jønch-Clausen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Varm luft og vrede medier Espergærde Gymnasium den 20.4 v/Heidi Jønch-Clausen."— Præsentationens transcript:

1 Varm luft og vrede medier Espergærde Gymnasium den 20.4 v/Heidi Jønch-Clausen

2 Der er valgkamp i luften! Hvad tænker I?

3 Troværdighedsanalyse 2014: Politikeres og journalisters troværdighed i bund

4 Er den demokratiske dans blevet en boksekamp?

5 Hvad mener I om denne dialog?

6 Vrede medier

7

8 Nyhedsjournalistikkens kernekrav: Platform for demokratisk dialog TILSTRÆBT OBJEKTIV INFORMATION

9 Tilstræbt objektivitet

10

11 PassivAktiv Deliberativ (folket) Repræsentativ (politikerne) Nyhedskompasset: Nyhedsjournalistikkens fire funktioner Hvad er det samfundsmæssige problem? Hvilke løsninger findes der på problemet? Hvad skyldes problemet i en politisk/ institutionel optik? Hvem er ansvarlig for problemet?

12

13 Valgkamp 2005: Form versus indhold: 64% proces og person 36% indhold

14 Blodig krigsmetaforik

15 Kampmetaforer i vækst

16 G

17

18

19 Fra graver- til kampagnejournalistik?

20 Overholdes de presseetiske regler? 'Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse.‘

21 Fornemmelsesjournalistik?

22

23 Som man spørger, får man svar…

24 Hvad har fået dig på andre tanker? Så hvad er det for en viden du har tilegnet dig inden for det sidste døgn, som gør at du har vendt? Du beskriver fuldstændig den problemstilling i 2011, som du henviser til her. I dag er synspunktet bare et andet. Nemlig at øremærket barsel ikke vil føre den rigtige vej..? Så jeg spørger bare til- hvad er det, der har fået dig til at ændre din holdning? For inden da har du haft 10 år til at søge ned i data og facts, som ikke har ændret sig grundlæggende…? Hvad er det, der har fået dig til at ændre din holdning, for jeg kan ikke se, at du har oplysninger til rådighed i dag som minister som du ikke havde i 11 som minister, og som du ikke havde som oppositionspolitiker…?

25 Varm luft

26 En ung vælger om politikerne: De opfører sig som en flok børnehavebørn, der slås om en pose slik. - Veronica, 3U. -Fra “Det første kryds bliver sat med omtanke”, Berlingske Tidende, 8.11.2007

27 “I reglen tror mennesket, at blot han hører ord, må der også være en mening bag.” - Goethe, Faust, 1808

28 ”Jamen altså, det er svært at diskutere indholdet af en proces. Jeg har det sådan som minister, og vi har det sådan som regering, at når vi træffer beslutninger, så gør vi det selvfølgelig velovervejet og på et oplyst grundlag. Og jeg ved ikke hvad din holdning til det er, men jeg er faktisk ret overbevist om at mange danskere er glade for at vi tænker tingene ordentlig igennem…”

29 Ikke-svar Afviser at svare ”I ngen kommentarer” ”Det kan jeg ikke udtale mig om” ”Det har jeg lige svaret på” ”Jeg forholder mig ikke til personsager” SPØRGSMÅL – SVAR SvarForskydning Fastholder spørgsmålets emne, men ændrer præmissen

30 Forskydninger Niveauforskydning: Fra den konkrete sag til andre, mere generelle, principielle eller ideologiske betragtninger Aktørforskydning: Fra sig selv til andre (ekstern) eller til andre roller (intern) Tidsforskydning: Fra nutid til fortid eller fremtid

31 Forskydninger VINKEL NiveauTidAktør

32 Niveauforskydning Abstrakt ideologi Konkret sag

33 Niveauforskydning: Fra holdningsændring til mål Så jeg spørger bare til- hvad er det, der har fået dig til at ændre din holdning? For inden da har du haft 10 år til at søge ned i data og facts, som ikke har ændret sig grundlæggende. MF: Man kan jo altid diskutere om man skal træffe en beslutning hurtigere end man gør. Fint nok, Men når du taler om den politiske holdning- det er altså den samme. Vi er tilhængere af at både mor og far kan tage barsel. Det mål har vi haft i mange år. Det har vi fortsat. Men når man har et politisk mål, så skal man jo altid forholde sig til hvilke redskaber det er man ønsker at tage i brug…

34 Niveauforskydning: Fra sag til princip SF’s politiske ordfører Jesper Petersen, han siger i Jyllands-Posten i dag, at det er o.k., hvis den økonomiske ulighed stiger med skattereformen. Så jeg vil spørge dig. Er det o.k. med dig, hvis den økonomiske ulighed stiger under din regering? Statsministeren: Jeg synes, det er rigtig fornuftigt, at SF har startet de her diskussioner med skatteministeren i spidsen. Har startet nogle diskussioner, som naturligvis kan være vanskelige, men meget vigtige i forhold til også at diskutere skattereformen. Og dét, der er blevet peget på, det er, at når vi skal ind og diskutere skattereform, så handler det om mennesker, der går på arbejde. Dét, man også har rejst som diskussion, det er, om man skal have en bredere forståelse af, hvad ulighed er, så jeg har stor anerkendelse for den debat, der er skabt – primært af skatteministeren, nu også SF’s politiske ordfører. Er det okay med dig, hvis den økonomiske ulighed stiger under din regering som følge af, at flere for eksempel skulle komme i arbejde? Statsministeren: Jeg har det rigtig godt med, at man har startet en bredere debat om ulighed, som man har gjort nu. Og det betyder så også, at man har sat fokus på, at en skattereform skal gavne mennesker, der er i arbejde

35 Niveauforskydningsmarkører ”Men grundlæggende handler det om…” ”Den her sag handler naturligvis om at …” ”Det diskussionen jo i virkeligheden går på …” ”Jeg forsøger bare at prøve at perspektivere, hvad det her handler om…” ”Men det er ikke min tilgang til det. Min tilgang er …” ”Det afgørende er …”

36 Aktørforskydning

37 Aktørforskydning: Fra politiker… “Det nytter simpelthen ikke at forældre med overskudsbørn sender deres børn i privatskole” -Socialordfører, Mette Frederiksen, 2005

38 …til mor ” Nu står jeg i den situation, at min datter har behov for en lille skole, og så går det op for mig, at det nødvendigvis ikke er så let, når man som forældre står og skal vælge skole. ”Som forældre skal man træffe den beslutning, der er bedst for ens barn” - Mor, Mette Frederiksen, 2010

39 Udvidelse af feltet: Fra du til vi Og når du så bliver minister, så vil du ikke. Men hvorfor vil du så ikke? Hvad er det, der har ændret sig? MF: Når vi vælger ikke at øremærke barsel til fædre, så er det fordi vi tror- at hvis vi gør det- og det skulle vi øvrigt gøre på en anden måde end i de øvrige nordiske lande- så tror vi, at der vil være en risiko for at det i nogle familier vil betyde en kortere barsel.

40 Tidsforskydning FortidNutidFremtid

41 Tidsforskydning: Fra nutid til fortid og fremtid Journalist: Så til det du siger dér. Du er parat til at tage endnu et skridt med skattelettelser for til gengæld at give rum til lavere lønstigninger? Statsministeren: Vi har taget et kolossalt stort skridt i form af skattelettelser. Rigtige fornuftige skridt – fuldt finansieret skattereform, som giver skattelettelser til helt almindelige lønindkomster. Det er dét, vi gerne har villet hele tiden. Og det kommer man til at kunne mærke.

42 Lars Løkkes tidsforskydninger

43 Tidsforskydning: Fra nutid til fortid ”Jeg er glad for, at da den første lækage fandt sted under valgkampen, der gik jeg ud samme formiddag og sagde, at det tager jeg skarpt afstand fra.” (fem gange) ”Den tidligere skatteminister” har forsikret mig, at han 100 % kan stå bag sin ageren i sagen.” (ni gange)

44 Fra nutid til fremtid “Det er jo alvorlige ting, og de skal selvfølgelig afdækkes. Den rigtige måde at afdække den sag på er at få en undersøgelseskommission.” “Og derfor er der nu brug for, at vi får nedsat denne undersøgelseskommission så hurtigt som muligt for at få afdækket denne sag. Og tag det roligt: Alle sten bliver vendt.” ”Jamen, du kan spørge igen. Du bliver nødt til at respektere, at der nu kommer en undersøgelseskommission.” 14 gange!

45 Tak for nu!


Download ppt "Varm luft og vrede medier Espergærde Gymnasium den 20.4 v/Heidi Jønch-Clausen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google