Tidlige investeringer på børneområdet: Dagtilbud og skolestartsalder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Temadag om unge og stofmisbrug
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Mindreåriges patientrettigheder
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Ældres flytteovervejelser og faktiske flytninger Sammenligning mellem vækstområder og stagnationsområder - Eigil Boll Hansen, Boligdagen 2010.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Variation i forbrug af lægemidler og økonomi i almen praksis. Hvor meget er rimeligt? IRF`s Årsmøde Vejle, Koordinerende læge i Nord-KAP, Jørgen.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
DES årskonference 2013 Regeringens evalueringspolitiske program og de store velfærdsområder.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Fjern spildtid i hverdagen
Anvendt Statistik Lektion 4
Status på de nyeste tendenser indenfor træning af mennesker med CP !
Fælles forældremøde Thurø
Uddannelse og vækst Carl-Johan Dalgaard Seminar om uddannelse i beskæftigelsesindsatsen 2. November 2009.
Tillid Temadag for AMIR
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Invitation til skolebestyrelserne
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Relationer – børn og voksne
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Gentagne tværsnit og panel data II 9. maj 2007
Økonometri 1 Gentagne Tværsnit og Paneldata II. Gentagne tværsnit og paneldata II 2 Gentagne tværsnit (W ): Opsamling.  Kombinerer tværsnit indsamlet.
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
DEOs underviserkonference: Læring i et nyt Europa 4. November 2014 TTIP: The Transatlantic Trade and Investment Partnership Morten Ougaard, CBS.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Børns omsorgssituation og trivsel
 Hanne Schøn  Socialrådgiver  Landsforeningen Autisme  Mor til 22-årig dreng med ASF  Og så alt det andet :-D.
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Omkostningseffektiv klimapolitik - nogle hovedprincipper Jørgen Elmeskov OECD.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Avancerede Paneldata Metoder I
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Stedet som indgang til digital forvaltning
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
TRENDS Hvad kommer der til at ske ? september 2014
Strategisk investering & finansiering Introduktion til investeringsteori Kapitel 1.
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Økonometri 1 Gentagne Tværsnit og Paneldata II 20. november 2006.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Dagplejen – en god start på livet FOAs bud på dagplejens fremtid Landskonferencen Kvalitet i dagplejen Nyborg Strand d maj 2010.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Årshjul April - Juni. Juli - Sep. Jan - Marts. Okt - Dec.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Idéudvikling.
Så tag da mine hænder og før mig frem, indtil jeg salig ender
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Præsentationens transcript:

Tidlige investeringer på børneområdet: Dagtilbud og skolestartsalder Marianne Simonsen, AU Tak til peder for invitationen. Har tilladt mig at brodere lidt på titlen i forhold til programmet 

Fra et makro- til et mikroperspektiv Hvilke valg træffer vi for hende?

Eksempel 1: Børnepasning Eksempel 2: Skolestartsalder Hvorfor er det en god ide at interessere sig for tidlige investeringer i børn? Eksempel 1: Børnepasning Eksempel 2: Skolestartsalder Hvad det er økonomer kan, hvordan vi med stor troværdighed og ret stor præcision kan udtale os om et vigtigt spørgsmål, tænker sig om i forhold til forskningsdesign

”The most valuable of all capital is that invested in human beings; and of that capital the most precious part is the result of the care and influence of the mother” Marshall (1890) ”Schools work with what parents bring them” Carneiro & Heckman (2005) Tidlige hændelser er enormt vigtige og forældre er nøglepersoner Væsentlig restriktion: ”The accident of birth” – man kan ikke selv vælge (eller købe) sine forældre Ikke noget velfungerende marked; rum for politik. I det ekstreme tilfælde økonomens beskrivelse af omsorgssvigt, men jo langt bredere end det

Heckmans pointe Lang tidshorisont Selv-produktivitet Dynamiske komplementariteter Intet ligheds-efficienstab

Ej område med historisk meget stærk evalueringskultur Dansk potentiale: registerbaserede populationsdata + villighed til at implementere forskelligartede indsatser TrygFondens Børneforskningscenter, AU Produktivitetskommisionen, 2013. ”Uddannelse og Innovation” Fremtidens Dagtilbud, UVM

Om det danske dagtilbud (med N. Datta Gupta)

Dagtilbud Der synes at være gevinst af introduktionen af pasningsordninger i Norden - Havnes & Mogstad, 2011 - Bingley & Westergaard-Nielsen, 2012 DK har høj arbejdsmarkedsdeltagelse – også blandt kvinder Givet at man har brug for pasning, hvilken type skal man vælge? 1994-1995 fødselskohorte: 25 % af 2-årige, der passes udenfor hjemmet, er i vuggestue Potentiel udfordring: Sandsynligvis ikke tilfældigt, hvem der vælger en bestemt type pasning til deres barn Løsning: Geografisk variation i pasningsmix

Variation i institutionsgaranti Rød: Garanti 1996, Gul: Garanti 1997

Resultater Datta Gupta & Simonsen, 2010: - Børnehave er at foretrække fremfor dagpleje målt på børns adfærd ved skolestart Datta Gupta & Simonsen, 2013: - Vuggestue er at foretrække fremfor dagpleje målt på børns karakterer ved 9. klasses afgangseksamen - Effekt på 0,2 standard afvigelser i dansk – svarer til værdien af 200 ekstra skoledage, Carlsson et al, 2013. Center-baseret pasning synes at være en værdifuld investering

Ubesvarede spørgsmål Men hvad er det præcist, der virker? Hvordan kan vi eksportere denne model? - Bauchmüller, Gørtz & Rasmussen, 2013 Hvis vi vil forbedre kvaliteten af pasning (og dermed overordnet human kapital!), hvor skal vi fokusere? Husk at omkostningerne ved DK model langt overstiger omkostningerne ved mange udenlandske programmer (fx amerikanske Head Start program)

Om skolestartsalder og kriminalitet (med R. Landersø og H. S. Nielsen)

Alle forældre skal træffe en beslutning om skolestart på vegne af deres barn Hvis der er langsigtede konsekvenser af skolestartsalder, favoriserer vi systematisk børn alene baseret på deres fødselsdato Udskudt skolestart er potentielt dyrt; det indebærer et ekstra år i børnehave samt – alt andet lige – senere indtræden på arbejdsmarkedet

Kriminalitet Ca. 5 % af alle piger har begået kriminalitet indtil og med det fyldte 18. år (berigelseskrim 4 %, vold 0,5 %) Ca. 19 % af alle drenge (berigelseskrim 9 %, vold 2%) Kriminalitet domineret af individer < 30

Selektion i skolestartsalder Kilde: SFIs børneforløbs- database. Børn født Sep-Okt 1995 → forventer at en simpel sammenligning vil give os bias opad (børn der starter senere i skole har mere problematisk adfærd)

Andel som er fyldt 7 ved skolestart (1. klasse), fordelt på fødselsdato Drenge: Ca. 10-15% starter for tidligt i januar er ”never takers” (der findes tilsvarende 10-15% decemberbørn) Resterende ca 10-15% som starter til tiden i december er ”compliers” (som påvirkes af den administrative regel) Ca 75% starter sent uanset hvad, de er ”always takers”

Resultater Drenge, som starter et år senere i skole, er signifikant mindre tilbøjelige til at begå kriminalitet Pige påvirkes i samme retning, men effekten varer kun ved, sålænge hun faktisk er i skole (incapacitation) Effekterne findes i hverdagene, ikke i weekenden (incapacitation) Meget lille effekt på andre typer outcomes (Billigere løsning, der sikrer, at teenagere ikke er på gaden?)

Konklusion Adskillige af de – ganske almindelige – beslutninger, vi træffer på vegne af vores børn, har vidtrækkende konsekvenser for deres udvikling af human kapital Og human kapital er afgørende for produktivitet og velfærd Evidensbaseret politik, også på dette område