Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov as@db.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Læring i Multikulturelle Kontekster
Verden ind i undervisningen
Blended learning – hvordan?
Digitalisering og medialisering
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
– erfaringer fra et portalprojekt, og skismaet mellem lokale og nationale portaler ved Anne Pouplier og Michael Kørner Det Juridiske Fakultets Biblioteker,
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Informationsforvaltning
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
E-læring i informationskompetence Begrebsafklaring
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Uddannelse i katalogisering: hvad kræver det? Marianne Lykke Nielsen Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole,
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
TEMAGRUPPEN VEDRØRENDE IMPLEMENTERING
Blended Learning - en introduktion
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Forskningsperspektiver på læremidler
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Vidensøgning og informationshåndtering E69.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal Kick-off d.23. juni 2011.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
DBs kvalitetsmålingsredskab Strategi, værdi og kvalitet Af Niels Ole Pors.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
UniEngelsk Modulet Engelsk i den moderne verden Weekendseminar august.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Præsentation af 21 Nordiske Social Højskole Konference.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Idégenereringsproces i Forbindelse med Udvikling af Masteruddannelser Aase Møller Handelshøjskolen i Århus.
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Bachelorprojektvejledning?
Økonomisk Institut Studievejledningen bor i
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
Præsentationens transcript:

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov as@db.dk Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole

Fastlæggelse af kompetencemål for de videregående uddannelser en chance, der skal gribes! Eksempel: Navigations- og informationskompetence på Det Humanistiske Fakultet – et inspirationspapir fra biblioteket http://www.kb.dk/yd/kurser/materialer/Navigationskompetence%20KB.pdf

Navigationskompetence: At kunne prioritere i hvilken rækkefølge forskellige opgaver skal udføres At kunne skelne mellem korrekt viden og bred information, det vil sige at udvælge relevant viden. At kunne overføre viden fra en kontekst til en anden At kunne udvælge sine kilder og sit informationsmateriale At kunne tilegne sig viden effektivt, det vil sige at kunne indlære og strukturere en stor mængde viden At kunne belyse et emne fra flere perspektiver og forstå perspektivets betydning for emnets afgrænsning, fremtræden og den producerede viden At kunne arbejde metodisk med et komplekst og omfattende stof At kunne genkende mønstre i sproget, kulturen, litteraturen, historien og samfundet At kunne parallelanvende viden, metoder og teorier på sammenlignelige områder (Köbenhavns Universitet, Humanistisk Fakultet)

En 3-dobbelt strategi: samvirken med Lärere Studienævn, fakultetsråd, ledelse Pædagogiske centre, academic support services

Informationskompetence som en studiemetodisk kompetence Undervisning som en del af ”academic support services” – læse- og skrivekurser – ”Den gode opgave” – kurser Undervisning i IK ind i adjunktpædagogikum

LIS Education in Europe Issues in Joint Curriculum Development and Bologna Perspectives En arbejdende konference 11. – 12 august på Danmarks Biblioteksskole Arbejdsgruppe om ”information literacy and learning”

Et voksende engagement på DB: før 2001: informationskompetence og informationssøgeprocessen som læreproces som del- elementer på kandidatuddannelsen by popular demand: 2001: valgkursus på 60 timer på bacheloruddannelsens 3./4. semester: ”Biblioteker, læring og informations- kompetence” 2004: valgkursus på 60 timer på bacheloruddannelsens 5. semester 2002: workshop på 10 timer på bacheloruddannelsens 6. semester 2004: mastermodul om ”Biblioteker og læring” på 3/4 år 2005: obligatorisk kursus på 30 timer i ”Pædagogik og formidling” på bacheloruddannelsens 5. semester

Dimittendundersøgelse 2003: ”Hvor gik de hen, da de gik ud?” 66% er beskæftiget med undervisning 58% anfører at de mangler kompetencer inden for pædagogik og formidling Der bliver undervist som aldrig før i biblioteks- sektoren! Pædagogik ER en professionskompetence!

”Pædagogik og formidling” – principper for design af et læringsrum: kurset skal eksemplificere læringsteorien – overensstemmelse mellem form og indhold kurset skal være studenteraktiverende – ikke bare læse, men prøve teorierne af kurset skal være et refleksivt rum kurset skal give de studerende sidekompetencer kurset skal gøre de studerende bedre i stand til at lære – og selv blive mere informations- kompetente

Indholdselementer: læringsteorier (behaviourisme, konstruktivisme, modstand og forsvar mod læring) læringsstile, intelligenser informationskompetence IK i relation til forskellige målgrupper informationssøgeprocessen som læreproces netbaserede undervisningsprogrammer undervisningsteknik og formidling

Studerende, Google og biblioteker En undersøgelse af 1694 studerendes brug af biblioteker og informationsressourcer http://www.bs.dk/publikationer/andre/studerende/index.htm

Anvendelse af Google er ikke en erstatning for biblioteksanvendelse og anvendelse af informations- ressourcer DEF-portalen og fagportalerne bliver anvendt meget lidt De vigtigste faktorer for intensiv biblioteks- og informationsanvendelse er: - lärerens omtale af biblioteket som en vigtig ressource for läring - Studieformens krav til selvständig informationssögning bearbdning Mest intensiv biblioteks- og informationsanvendelse på de mellemlange, videregående uddannelser (professions- bacheloruddannelserne)

Lærer de studerende noget. For næste dag spørger de om det samme … Lærer de studerende noget? For næste dag spørger de om det samme …. Fra demonstration af værktøjer til forståelse, overblik og overførbar viden (transferable skills) Vægt på forståelse af struktur og organisation visualiseringer pointer