Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Værdigrundlaget i Greve
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Selvejende institutioner i Danmark
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
7 dogmer for offentlig styring
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Forventninger til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center - mission og vision ved Driftschef, Else Ammitzbøll Den 6. marts
Service leverance aftaler DFM Målet med dagen er at starte proces mod etablering af ramme for SLA’er i DFM-regi.Målet med dagen er at starte.
Strukturreformens år 1 – kvalitetsreformens år 0: Hvor bevæger vi os hen? Og hvad med det kommunale selvstyre? Kjeld Møller Pedersen Syddansk Universitet.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Nye fagprofessionelle lederroller
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Fremtidens offentlige ledelse og styring Henrik Hjortdal 8. november 2010 Enhed for Perioperativ Sygepleje Rigshospitalet.
Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet.
Dan Zielke og 1.
Temadebat i B-gruppen: Fælles nationale løsninger – hvordan? Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 2010 Helle Kolind Mikkelsen, chefkonsulent, KL.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
DB SYD Kvalitetsreformen – hvad kommer den os ved? v. Afdelingschef, Lars Holte, KL.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Hovedpunkterne i en ny strategi
Nye ældre – nye muligheder
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Sygepleje og fagidentitet
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
FORSIDEVARIANT 2 1 DEN PRÆSHOPITALE INDSATS KREDS MIDTJYLLAND - 7. APRIL 2015 GRETE CHRISTENSEN.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Mål- og resultatstyring
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Maj 2008 Den optimale centralisering Case: Dagtilbud.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
OLIE- OG MINERALSTRATEGI Grønlands Arbejdsgiverforening – input til fremlagt:
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Det nationale kvalitetsprogram - Nationale mål for kvaliteten i sundhedsvæsenet Region Midtjylland, den 4. februar 2016 Jakob Krogh, kontorchef, Center.
Det nationale kvalitetsprogram
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Introduktion Kommunens budget og økonomistyring
Rammeaftale 2018 – Baggrund og opstart
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Politikernes og borgernes forventninger
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul

Styrkelse af information om kommunernes opgavevaretagelse: •Etablering af KREVI •Dokumentationsprojektet •Sammenlignelig brugerinformation •Elementer i Kvalitetsreformen: - kvalitetsnetværk - sammenlignelige tilfredshedsmålinger mv. - bedre nøgletal

Hvorfor informationsinitiativer •Åbenhed et vilkår for at få nye opgaver •Kvalificere den nationale debat om den lokale opgaveudførelse (redde selvstyret) •Kvalificere den lokale debat om udførelsen af servicen •Udnytte den ”mellemkommunale konkurrence” positivt - hurtigere spredning af gode metoder

Kvalifikation af den nationale debat •Principiel enighed om at anvende mere mål- og rammestyring •Bevægelse fra input- og procesfokus til resultat- og effektfokus •Hvis procesregulering skal væk, må resultater dokumenteres (gensidighed) •Enkeltsager skal vises at være enkeltsager!

Kvalifikation af den lokale debat •Sammenligninger med andre kommuner kvalificerer debatten om valg af serviceniveau •Sammenlignelige oplysninger mellem institutioner styrker kommunalpolitikernes muligheder for at udøve tilsyn med udførelsen •Borgernes demokratiske kontrolmuligheder styrkes

Få gavn af den mellemkommunale konkurrence •Kommunal opgaveudførelse giver mulighed for at skabe konkurrence mellem kommuner •Bedre sammenligningsmuligheder ansporer til konkurrence om udvikling af nye og bedre løsninger

Forudsætning for det frie valg •Bedre data om kvalitet og serviceniveau skal styrke borgerens mulighed for at vælge rigtigt •Sammenlignelig brugerinformation •Brugertilfredshedsmålinger •Kvalitetsindikatorer

Hjælp til styring •Uoverskueligt for politikere at styre det hele •Overskuelig information udpeger probleminstitutionerne •Men giver også ”selvkontrollerende” mekanismer, der aflaster politikerne : - institutionerne reagerer selv på informationen - borgerne lægger pres på institutionen

Men styringen kan gå i den gale retning •Valg af sammenligningsindikatorer påvirker opgaveudførelsen •Omhu må udvises ved valg af mål og indikatorer

He uses statistics as a drunken man uses lampposts – for support rather than illumination Andrew Lang