Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f WWW.KUBIX DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Lederudvikling.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
EU Socialfondsprojektet
Ændring af arbejdsmiljøloven
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Date :31 1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
Invitation til skolebestyrelserne
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Statistik.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Konference for skolerepræsentanter i de Lokale Uddannelsesudvalg.
Møde i LUU Horsens Lokale efteruddannelsesudvalgs opgaver og samarbejdet med skolerne.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Grunde til at jeg elsker dig
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 2 Mulige overskrifter  Fra den rene elendighed til et ordentligt kompetenceløft – hvem bidrager?  De lokale uddannelsesudvalg – en sleeping partner  De lokale uddannelsesudvalg – et aktiv i skolernes kvalitetsudvikling  Kompetencefondene – nu kommer gennembruddet!?  Det er de andres skyld….

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 3 Oplæg og workshop  Lidt om aktivitetsniveauet  LUU – det går ikke så godt  Det kan nytte – god praksis i lokale uddannelsesudvalg  Walk and Talk og workshop i regionale grupper  Tæt samspil mellem skole og virksomhed – partnerskab om kompetenceudvikling  Workshop i regionale grupper  Idéliste til arbejdet i LUU - plenum

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 4 Lidt om aktivitetsniveauet  Fald i aktiviteten?  Tilfredsstillende antal kursister på de forskellige uddannelsesmål?

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 5

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 6

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 7

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 8

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 9

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 10

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 11

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 12

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 13 Fald i aktiviteten?  Ja og nej  Forskellig fra uddannelsesmål til uddannelsesmål  Forskellig fra skole til skole

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 14 Tilfredsstillende antal kursister på de forskellige uddannelsesmål?  ??? – vel næppe

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 15 Lidt om elendigheden – om de lokale uddannelsesudvalg ifølge EVA  At der opleves uklarhed om udvalgenes opgaver og indflydelse  At nogle af udvalgenes medlemmer ikke føler sig rustet til opgaven  At der rejses tvivl om hvem medlemmerne repræsenterer  At der er problemer med manglende fremmøde  At snitfladen i opgavevaretagelsen mellem efteruddannelsesudvalg og lokale uddannelsesudvalger uklar  At samarbejdet mellem efteruddannelsesudvalg og lokale uddannelsesudvalg er minimalt eller ikkeeksisterende, og at der er ringe kendskab til de roller udvalgene hver især har  At afdækningen af lokale uddannelsesbehov ofte beskrives som tilfældig og sporadisk  At virksomhederne ikke gør brug af de lokale uddannelsesudvalg i forbindelse med at få dækket deres behov for uddannelse  At de lokale uddannelsesudvalg kun har begrænset indflydelse på institutionernes uddannelsesudbud.

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 16 Når det går godt i de lokale uddannelsesudvalg - ifølge EVA  De udvalg der fungerer bedre, baserer sig på tilstedeværelsen af ildsjæle.

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 17 Det kan nytte  Alle skal ville det  Efterlyst: Et realistisk ambitionsniveau  Der skal være klarhed om hvad opgaven går ud på  To typer afklaring af uddannelsesbehov  Tøven overfor AMU kan bremse arbejdet i LUU

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 18 Regionsvise workshops  1) Walk and Talk: I går i 3-personsgrupper og varmer op til den regionsvise drøftelse:  Hvad er det bedste møde i LUU om AMU som du har været med til? Hvad gjorde at det blev et godt møde? Hvad var resultatet af mødet?  2) Drøftelser i regionsopdelte grupper  3) Præsentation af idélsite i plenum

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 19 Walk and Talk  I går i 3-personsgrupper og varmer op til den regionsvise drøftelse:  Hvad er det bedste møde i LUU om AMU som du har været med til? Hvad gjorde at det blev et godt møde? Hvad var resultatet af mødet?  Skriv gerne stikord ned

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 20 Regionsvise drøftelser  Fortæl hinanden om de gode møder i LUU som I har talt om på Walk and Talk  Hvad er det bedste møde i LUU om AMU som du har været med til? Hvad gjorde at det blev et godt møde? Hvad var resultatet af mødet?  Er der nogle fælles træk i hvad der gjorde at det blev et godt møde? Hvad var det i givet fald?  Skriv gerne stikord ned  Hvordan vil I sikre at der kommer mere kvalitet i LUU-møderne  Skriv gerne stikord ned

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 21 Partnerskab om kompetenceudvikling

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 22  4 skoler: ATS, TEC, AMU Syd, AMU Nordjylland  3 – 8 virksomheder pr skole  Projektets to ben:  Opbygning af partnerskaberne  Udvikling af skolernes organisatoriske læringsrum Socialfondsprojekt Partnerskab om kompetenceudvikling

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 23 Hvor kommer vi fra, når vi er på vej mod partnerskaber om kompetenceudvikling?  Kunde-leverandør forhold  For snart længe siden: stedet hvor man lærer, er skolen  For ikke så længe siden: uddannelsesinstitutioner duer ikke – alle lærer mest i arbejdet  Der er brug for nuancering og balance

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 24 Kernen i partnerskaber om kompetenceudvikling  Strategisk kompetenceudvikling  Flere former for læring – ikke alene AMU-kurser  Samarbejde om opfølgning og forankring

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 25 Strategisk kompetenceudvikling  Orientere sig i virksomhedens udviklingsplaner  Dialoger om behov for kompetenceudvikling ift udviklingsplanerne  Tidlig medarbejderinddragelse i behovsafdækningen  Gå tæt på hvad der tænder medarbejderne og hvad de står af overfor

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 26 Flere former for læring – ikke alene AMU-kurser  Læring i arbejdet  Iscenesat læring på arbejdspladsen  Læring i uddannelsesinstitutioner  Brug mulighederne for forskellige afholdelsesformer

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 27 Samarbejde om opfølgning og forankring  Opfølgningsmøder i virksomheden  Evaluere om det lærte bliver anvendt i arbejdet  Evaluere om virksomheden har fået det ud af det som var formålet  Sikre tid til at medarbejderne kan øve sig i det nye  Skolen coacher deltagerne i en periode mhp at styrke forankringen  Drøftelse af behov for efterfølgende læring på arbejdspladsen

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 28 Regionsvise drøftelser  Partnerskaber med virksomheder – eller andre former for tæt samarbejde – er en af vejene til at der kommer en efteruddannelsesindsats der  Er rettet mod virksomhedens udviklingsbehov  Er rettet mod medarbejdernes ønsker  Passer ind i virksomhedernes sæsonpuls  Fortæl hinanden først om egne erfaringer med noget der kommer tæt på partnerskaber  Hvad bør skolerne gøre i første omgang?  Hvad tror I at de vigtigste elementer i partnerskaber i jeres branche vil handle om indholdsmæssigt?  Skal skolerne medtænke uddannelsesmål fra andre brancheområder – og i givet fald hvilke?  Hvilke afholdelsesformer skal bringes i spil?  Skriv gerne stikord ned