Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Empowerment i socialt arbejde
Advertisements

Projekt “Det lærende møde”: Ide og resultater
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
Læringsstile og lektier
Facilitering af møder, der skaber værdi og mening
Gode råd og eksempler på faldgruber
Onsdag 31 oktober 2007 Jeg ønsker at få mere ud af livet Jeg har taget en beslutning.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Nye mødeformer til generalforsamlinger
Case didaktik? Hvordan udvikles kompetence til at handle…. Agenda:
Vi gennemførte en række interview ifm
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
IS-Strategi.
Hvad render vi rundt og laver?
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Facilitering – et redskab til konstruktiv samfundsudvikling
Alle børn er alles ansvar
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Et mærkeligt skib.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Workshop Sund By Netværket
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Teamorganisering og –udvikling i Nykredit 7. og 8. marts 2006.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
1. 2 Til venstre finder du de databaser der kan være relevante for Psykologi Til højre finder du vejledninger og links. Bl.a. de to powerpoint-præsentationer.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
2. juni Rundt om personvurdering VPP Konference Talent Management i TDC TDC Ledelses- & Talentudvikling Tove Bjørnum 12. november 2008 Få mere ud.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Sundhedspædagogik og værdier
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Vejledning i forflytning
Præsentationens transcript:

Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring Ib Ravn, Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitetsskole www.dpu.dk/fv

1. Skelne to paradigmer om viden Et mekanistisk-skolastisk paradigme: Viden lagres og overføres Et aktions-humanistisk paradigme: Viden kvalificerer handling og realiserer livsmuligheder

2. Viden som afbildning - vs. handlingsviden Viden er om en ydre virkelighed - ”naturens spejl” (Rorty) Fastholdes i sætninger, bøger, databaser, Knowledge Managem’t Men lad os skelne viden fra information Monitorer i afgangshallen: 100 linjer information, 1 linje viden Viden som personlig, relevant, målrettet, ”varm” - hjælper os handle hensigtsmæssigt Xerox repair man (Brown and Duguid). Pragmatisk videns-kriterium (Dewey). Professionelles viden (Schon). Action knowledge (Argyris).

3. Videndeling som lagring og overførsel Knowledge Management: IKT-systemer til lagring af information. ”Husk at lagre og dokumentere!” Problem: Kedeligt at skrive til skærm; hyggeligere at snakke. Videndelingsillusionen: ”Når jeg siger, hvad jeg ved, ved du det også”. Det ser vi fx her: Lederen orienterer på afdelingsmødet: Blah, blah Runde med ”Hvad jeg lavede i sidste uge” Oplæg, forelæsninger, konferencer: Envejskommunikation

4. Tankpassermodellen Barnet: en tom beholder, skolen fylder viden på Medarbejdere som passive objekter for autoriteter

5. Et alternativ: Menneskelig opblomstring Mennesker er ikke tomme, men fyldte – med potentialer Aristoteles: Eudaimonia, menneskelig opblomstring, “human flourishing” Humanistisk psykologi, pædagogik, human resources: Men-nesker har behov, ressourcer og livsmuligheder, der skal i spil

6. Med viden kan vi realisere livspotentialer At lære er at blive bedre til at realisere sine potentialer Viden kvalificerer vores handlinger, så de virkeliggør vores livsmuligheder At dele viden er at inspirere andre til handling, der realiserer livsprojekter og fremmer menneskers opblomstring

7. Videnledelse: koordinering af samblomstring Videnledelse er ikke koordinering af intern vidensoverførsel: ”leveraging corporate knowledge resources for maximum profit” Det er at hjælpe medarbejdere optimal handling og samblomstring - så de skaber muligheder for menneskelig opblomstring hos organisationens kunder og brugere

8. Videnledelse konkret: facilitering af møder Pas på envejskommunikation, live og ved computeren. En videnleder skal facilitere videnprocesser i organisationen Projekter på Learning Lab Denmark om lærende møder: Mødeledelse er fra 1970. Mødet er et forum for multipersonel personaleledelse. Skal faciliteres, så medarbejdere motiveres og værdi skabes for organisationens kunder Stormødet: Processer til interaktion og engagement Interne netværk skal faciliteres med afvekslende og viden-delende processer

9. Dagens budskab Nej tak: Viden er statiske afbildninger af en ydre virkelighed Videnledelse er at sikre, at afbildninger lagres og overføres kor-rekt i organisationen – så vi skaber værdi for shareholders Ja tak: Viden er dynamisk og fremmer optimal handling Videnledelse er at hjælpe medarbejdere realisere fælles poten-tialer og blomstre op – så vi bliver værdifulde for stakeholders

10. Mere om viden, videndeling og facilitering Artikler om videndeling og facilitering af Ib Ravn, bl.a. ”Brug møder til videndeling” og ”Bedre møder gennem facilitering”: www.dpu.dk/om/ibr, klik Publikationer Steen Elsborg og Ib Ravn: Lærende møder og konferencer i praksis. People’s Press, 2006, 89 s., 149 kr. (Eng.: Learning Meetings and Conferences in Practice, 2007.) Forskningsgruppen ”Facilitering af videnprocesser” på Learning Lab Denmark: www.dpu.dk/fv. Masser af information om lærende møder, facilitering, konferencer, videndeling osv. Tekster om videndeling: http://fac-vid.squarespace.com/videndeling