Center for Grundskoleforskning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Advertisements

Klasseledelses- og relationskompetence
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
Forskningsstrategi på centerniveau
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Det udvidede klasserum
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011.
Universitetets formål
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Forskningsprojektets grundideer
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Evidens om vejledning Gitte Wichmann-Hansen, adjunkt, ph.d.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Hvordan lettes overgangen relevant
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Redegørelser for litteratur i matematikfaget – en delundersøgelse i rapporten “Læreruddannelsens faglige kvalitet” Oplæg ved Ellen Silleborg for SeMat,
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
LENA LINDENSKOV LEKTOR,, FORSKNINGSPROGRAMLEDER INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGGIK TIDLIG MATEMATIKINDSATS FREDERIKSBERG INDHOLD OG BETYDNING.
Målstyret læringsreform
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Nye vilkår for politik, uddannelse og børnehave:
© Effektiv undervisning
© Effektiv undervisning
© Effektiv undervisning
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

Center for Grundskoleforskning En massiv satsning på ”Det nye DPU”

Center for Grundskoleforskning - fokusområder Undervisningsformer, læreruddannelse, skoleledelse, inklusion, klasseledelse, evalueringsformer, nationale og internationale komparative undersøgelser og skolepolitik Evidens: Hvad virker/virker ikke – og hvad betyder "evidens" i en pædagogisk forskningskontekst? Fremtidens folkeskole. Forskningsprojekter udvælges med et strategisk sigte.

Center for Grundskoleforskning - bemanding 4 Professorer 5 Lektorer 2 Adjunkter 4 ph.d. stipendiater 6 Nye ph.d./post.doc. stipendiater 1 Sekretariatsleder 2 Sekretærer

Professor Per Fibæk Laursen

Hvad vi ved om lærerrolle: Personlige kompetencer, autenticitet, er et vigtigt aspekt God undervisning er dialogisk – en god lærer er en overbevisende dialogpartner Inkluderende skole er afhængig af lærere, der ’kan’ og ’vil’ alle elever Vordende lærere oplever ’det personlige og relationelle’ som det sværeste ved lærerarbejdet ’Værktøjer’ og metoder er nødvendige også for at lære dialogisk undervisning.

Hvad vi håber at få svar på de kommende år: Hvordan praktisere effektiv dialogisk klasse-ledelse i danske skoler? Hvordan kan lærere bidrage til at gøre skole og uddannelse attraktive for ’ikke-boglige’ unge? Hvordan slå bro over teori/praksis-kløften for vordende og nye lærere?

Professor Jens Rasmussen

European Master for European Teacher Training Otte europæiske universiteter Cypern, Danmark, Estland, Frankrig, Italien, Polen, Ungarn, Østrig Komparativt studie vedrørende mobilitet Fælles certificering af læreruddannelse

DPU og EVA i samarbejde med Åbo Akademi, Islands Universitet, Universitetet i Agder, Umeå Universitet Komparativt studie af nordiske læreruddannelser I relation til følgende udfordringer Bologna-proces Styrkelse af faglighed Øget diversitet Standard/test-baserede læreplaner Evidensbaseret praksis

Ekspert i Undervisning Udvikling af bedre modeller for sammenhængen mellem teori og praksis i læreruddannelsen Udvikling af ny og bedre viden om de vanskeligheder, der skal overvindes, for at bedre modeller kan tages i anvendelse Styrkelse af efteruddannelse for undervisere på læreruddannelsen og praktiklærere.

Fremtidige projekter: ønskeliste Surveystudie: Lærere og elever i 9. klasse Analyse af lærerkvalifikationers effekt på elevers faglige udbytte og karriere i ungdomsuddannelse (95%-målsætning) Strategisk forskningsråd - Uddannelse og Kompetenceudvikling Surveystudie: Alle grundskolens parter Elever, lærere, skoleledelse, skoleejere, forældre Viden om hvad der rent faktisk sker i skolen DPU gennemfører pt. sådan undersøgelse i Norge Empirisk funderet teori om grundskolen år 2010

Lektor Jan Mejding

Internationale komparative studier Siden 1990’erne har internationale komparative studier spillet en rolle i uddannelsessystemet: IEA-RL 1994 TIMSS 1995 Nordlæs 1996.

DPU og internationale studier Forskere på DPU har stor erfaring med internationale undersøgelser: Civic Education Study - CivED study 1994—2002 Jens Bruun, Jens Johansen, Peter Allerup TIMSS 2003 & 2007 Peter Weng, Peter Allerup, Lena Lindenskov SITES 2006 Second Information on Technology in Education Study Inge Bryderup, Anne Larson, Ulf Brinkkjær PIRLS 2006 Jan Mejding, Louise Rønberg PISA 2000 – 2003 – 2006 (med AKF & SFI Survey) Annemarie Møller Andersen, Elisabeth Arnbak, Niels Egelund, Lena Lindenskov, Jan Mejding, Helene Sørensen, Peter Weng.

Forskningsenheden for internationale komparative studier Forskningsenheden skal være: Et rum for udveksling af erfaringer mellem forskere Med til at opbygge kompetence i håndtering og analyse af de store datatunge studier – en særlig systematik og metode Initiativtager til opfølgende studier og sekundær analyser af allerede indhentede data – bl.a. gennem etablering af ph.d.-projekter inden for forskningsfeltet Kommende internationale studier i DPU regi: PIRLS 2011, TIMSS 2011, PISA 2009 – 2012 – 2015, ICCS 2009 (International Civic and Citizenship Education Study), PIAC.