Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen 2010.  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Matematik og IT Helsingør Den 4. august.
Matematik årsplan for 3.x
Forældrearrangement om folkeskolereform
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Velkommen til workshoppen
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Matematik er det nye sort!
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
-om uddannelsesparathed
Kompetencer Matematik 1 Steen Markvorsen Institut for Matematik
Er ændringer forbedringer?
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Velkommen hos Juvel A/S
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Økonomiske kompetencer
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
IT i undervisningen.
Statistik.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
Læremiddelkultur I Folkeskolen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Matematik 10. klasse.
Mål og Midler Matematik 1 Steen Markvorsen
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Kompetencemål, årsplanlægning og ”den gode undervisning” Tomas Højgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole KOMPIS-seminar Slagelse,
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Brandbjerg sommerkursus 2008
Region Midtjyllands tilbud 2013
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.
Læring i bevægelse Motivation
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Fælles mål 2009 Isboden.
Matematik årsplan Som grundbog anvendes Faktor for 10. arbejdsbog og begrebsbog 1Mariagerfjord10.klassecenter 10.a og 10.b Tempovej Der løses.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Fundamentale datastrukturer
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Dronninglund 2/2-05.
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Matematikkens dag Andreas mogensen.
It i folkeskolens matematikundervisning
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen 2010

 Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men om en (lige!) blanding af: Kompetencer Indhold Arbejdsmåder

 Matematiske kompetencer.  Matematiske emner (tal og algebra, geometri, statistik og sandsynlighed). Matematik i anvendelse.  Matematiske arbejdsmåder.

 Tankegangskompetence  stille spørgsmål, som er karakteristiske for matematik og have blik for hvilke typer af svar, som kan forventes  Problembehandlingskompetence  erkende, formulere, afgrænse og løse matematiske problemer og vurdere løsningerne  Modelleringskompetence  udføre matematisk modellering og afkode, tolke, analysere og vurdere matematiske modeller  Ræsonnementskompetence  udtænke og gennemføre egne ræsonnementer til begrundelse af matematiske påstande og følge og vurdere andres matematiske ræsonnementer

 Repræsentationskompetence  danne, forstå og anvende forskellige repræsentationer af matematiske objekter, begreber, situationer eller problemer  Symbolbehandlingskompetence  forstå og afkode symbolsprog og formler og oversætte mellem dagligsprog og matematisk symbolsprog  Kommunikationskompetence  udtrykke sig om matematiske spørgsmål og aktiviteter på forskellige måder, indgå i dialog og fortolke andres matematiske kommunikation  Hjælpemiddelkompetence  kende, vælge og anvende hjælpemidler i arbejdet med matematik, herunder it, og have indblik i deres muligheder og begrænsninger

Hvor finder jeg trinmålene? Følg dette link og se trinmålene listet op.

 Brug af lommeregner og computer vil indgå som en del af undervisningen, både som hjælpemiddel og som læringsmiddel til udvikling af en større matematisk forståelse.  Computeren vil også give den enkelte mulighed for at få trænet sine færdigheder vha. udvalgte træningsprogrammer. Følg dette link for at downloade skolens programpakke Følg dette link for at downloade skolens programpakke

 Link: Børn og unge i virtuelle verdenerBørn og unge i virtuelle verdener

 Uge 33-35: Hele tal.  Uge 36-38: Koordinatsystemet  Uge 39-44: Brøker (uge 41 er sundhedsuge, uge 42 er efterårsferie)  Uge 45-47: Geometriske navne

 Uge 48-50: Multiplikation  Uge 1-4: Tabeller og diagrammer  Uge 5-9: Division (uge 7 er vinterferie)  Uge 10-13: Arealberegning

 Uge 14-18: Decimaltal (uge 15 er emneuge)  Uge 19-21: Valg af regningsart  Uge 22-25: Undersøgelser