FSD’s årsmøde den 2.11.10 ”Nye krav til velfærd giver nye krav til forskning” Direktør Mette Wier, AKF – Anvendt KommunalForskning www.akf.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kontanthjælpsmodtagerne og kommunernes indsats Oplæg på SFIs konference ”Varme hænder og køligt overblik” 29. november 2007 Anders Rosdahl, SFI,
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Beskæftigelsesregion
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
17½ års samarbejde i Aarhus
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Langvarigt sygefravær
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Center for Politiske Studier
Reform af førtidspension og fleksjob
Stor forskel i erhvervsdeltagelse Andel ikke-vestlige indvandrere i arbejdsstyrken årige, pct., 2007 Bedste rammevilkår Dårligste rammevilkår KILDE:
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
DES årskonference 2013 Regeringens evalueringspolitiske program og de store velfærdsområder.
Hvad virker i aktiveringsindsatsen?
Sammenhængende udviklingsforløb kræver mere end én reform
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Center for Job- og Erhvervsservice - få det bedste frem.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Uddannelsesafklarende samtaler
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Fællesmøde mellem Arbejdsmarkedsudvalget & LBR 6. marts 2013.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Ikke vestlige indvandrere og efterkommere v. Jobcenterchef Chr. Schacht-Magnussen 1.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Udfordringer i den beskæftigelsespolitiske indsats Permanente forsørgelsesordninger Oplæg ved beskæftigelseschef Carsten Lagoni 10. marts 2011.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Refusionsreformen 12. november 2018.
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

FSD’s årsmøde den 2.11.10 ”Nye krav til velfærd giver nye krav til forskning” Direktør Mette Wier, AKF – Anvendt KommunalForskning www.akf.dk

Skattefinansierede nettodriftsudgifters fordeling på udgiftsområder, regnskab 2007-2009 (pct.) Øvrige skattefinansierede nettodriftsudgifter omfatter fx sundhedsudgifter, miljø, vejvæsen, kultur mv. I alt 281 mia. www.akf.dk

Hvad ligger bag de overskredne budgetter? 3 ud af 4 kommuner er hårdt pressede på økonomien Fattige kommuner er bedst til at styre økonomien. Det gælder en række kommuner i Vestjylland og i andre yderområder   Det er sværere for en kommune at blive fattig end at være fattig. Hvis de økonomiske vilkår ændres, fører det ofte til økonomiske problemer – også for velhavende kommuner Generelt er det ikke svigtende indtægter og forværrede økonomiske betingelser, der slår bunden ud af kommunernes økonomi. Men derimod stigende udgifter Undersøgelsen viser, at det er muligt for kommunerne at styre sig ud af de økonomiske problemer, mange af dem står i lige nu, uanset om grundvilkårene er vanskelige eller ej www.akf.dk

Udsatte børn og unge www.akf.dk

Modtagere omfatter kun CPR-nummer registrerede ydelser Modtagere omfatter kun CPR-nummer registrerede ydelser. Forebyggende foranstaltninger leveret til grupper af unge er ikke omfattet af tællingen. www.akf.dk

AKF’s budgetfordelingsmodel Model for udgifter til anbringelser og forebyggende foranstaltninger. Socialt belastningsindex: 150 variabler for socioøkonomiske forhold, demografi og helbred fra registerdata Bruges som budgetfordelingsmodel i Københavns Kommune (ca. 1 mia.kr. fordeles hvert år på bydelenes børnefamilie-enheder). Analyse for 2007 indikerede fx, at Brønshøj-Husum skulle have øget sit budget med 20%, mens Østerbro skulle have sit reduceret med 20%, hvis fordelingen skal være ’socialt fair’. Ny analyse for 2009 er snart afsluttet. Udvidet model, som også bruges i 5 andre kommuner: Århus, Aalborg, Odense, Randers og Køge. www.akf.dk

Gennemsnitlige udgifter pr Gennemsnitlige udgifter pr. barn i Københavns kommune som funktion af alder www.akf.dk

Tidlig opsporing 4,5 mio.kr. fra Servicestyrelsen frem mod 2012 Samarbejde med 6 kommuner (Haderslev, Kerteminde, Viborg, Assens, Norddjurs, Vordingborg) Udvikling og afprøvning af redskaber til tidlig opsporing af børn i en udsat position Fælles kommunikation på tværs, så den viden, der findes, kommer frem og bruges Kommunernes selvevaluering af metode og implementeringen Ekstern evaluering Vidensformidling til landets øvrige kommuner

Det specialiserede socialområde På grund af kommunalreformen kan oplysningerne ikke sammenlignes med tal for 2006 og før. Basistakster steget 5%, tillægstakster 11%, særligt lønomkostninger steget (vikarer) www.akf.dk

ADHD: Samfundsmæssige strategier og praktiske løsninger 3,7 mio.kr. til AKF og AAU fra Servicestyrelsen Hvordan påvirke ADHD-relationer til arbejds-marked og samfund? Hvilke indsatser kan forbedre disse relationer? Håndtering institutionelt og individuelt (familie, socialforvaltning, skole, jobcentre, kriminal-forsorg) www.akf.dk

Ældreområdet Ikke korrigeret for opgaveændringer Ældreområdet er adskilt fra handicapområdet ved et kontoplanssnit. Udgifter til funktionshæmmede kan i praksis IKKE udskilles fra ældreudgifter. Udgifterne i tabellen omfatter fx udgifter til handicappede på plejehjem, men fx ikke udgifter til høreapparater til ældre www.akf.dk

www.akf.dk

De væsentligste udfordringer i fht, De væsentligste udfordringer i fht,. at vurdere den økonomiske krises betydning for kommunernes (skatte)indtægter knytter sig til: Muligheden for ved budgetteringen af udskrivningsgrundlag at vælge statsgaranti giver en – intenderet – forsinkelseseffekt på 3 år, inden borgernes faktiske skattepligtige indkomster slår igennem på kommunernes skatteindtægter. Når det budgetterede udskrivningsgrundlag i figuren stiger fra 2009 til 2010 hænger det fx sammen med at langt størstedelen af kommunerne i 2010 valgte statsgaranti – der er en fremskrivning af skatteindtægter i 2007, året før den økonomiske krise. Kommunerne kompenseres til dels for faldende skatteindtægter gennem forhøjelse af bloktilskuddet (ved regulering af ”balancetilskuddet”). Man kan derfor ikke se på udviklingen i skatteindtægter isoleret fra udviklingen i de generelle tilskud. De faktiske skattepligtige indkomster (slutligningen) opgøres først 2½ efter indkomståret. Aktuelt er den seneste slutligningsopgørelse således for 2008, og siger derfor ikke meget om den aktuelle situation Når udskrivningsgrundlaget pr. indbygger falder allerede fra 2003 hænger det også sammen med den ændrede demografi, hvor der bliver flere ældre (der typisk har mindre skattepligtig indtægt end erhvervsaktive) og relativt færre i den erhvervsaktive alder www.akf.dk

Beskæftigelsesområdet – stigende ledighed De svageste grupper kom aldrig med, heller ikke da ledigheden ramte bunden Nu vokser ledigheden www.akf.dk

Inddelt efter kvintiler 2007 www.akf.dk

Inddelt efter kvintiler 2007 www.akf.dk

Inddelt efter kvintiler 2007 I 2009 overgår den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik til at anvende eindkomst som datagrundlag til lønmodtagerbeskæftigelsen. Det betyder, at der er et databrud i statistikken og at arbejdsstyrken er mindre end hvis det hidtidige datagrundlag var anvendt. www.akf.dk

Samfundsøkonomiske gevinster af beskæftigelsesindsatsen (2005 kr) Private løntilskudsjob 279.000 Offentlige løntilskudsjob 87.000 Uddannelse -85.000 Andre -91.000

Uddannelse -85.000 Hvor mange deltagere? Private løntilskudsjob 279.000 Offentlige løntilskudsjob 87.000 Uddannelse -85.000 Andre -91.000 2005: 9, 19, 54, 18: 1/10, 1/5, over ½ og 1/10

Helt ny undersøgelse: Private løntilskud er den mest effektive måde til at få langtidsledige i arbejde 40 procent af de firmaer, der har ansat en medarbejder i løntilskud, ansætter medarbejderen i en fast stilling bagefter Der er tale om nye stillinger, som ikke ville være blevet oprettet ellers De ledige, som er ansat i løntilskud, har typisk været ledige længe, og de har svært ved at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet www.akf.dk

Aktivering over for de svageste kontanthjælpsmodtagere uden effekt Der kan ikke måles nogen positiv effekt og i nogle tilfælde er den endda negativ For både aktiverede og ikke-aktiverede er mellem 85 og 90% fortsat afhæng af off. forsørgelse efter 3 år Heller ikke de virksomhedsrettede indsatser virker (AKF-analyse for Rigsrevisionen)

Forklaringer på den ringe effekt En stor del af de ledige består bl.a. af psykisk syge, misbrugere og andre, der har problemer ud over ledighed. Der er ingen motivations-/skræmmeeffekt for de svageste ifølge andre studier. Udsigten til aktivering hjælper ikke på deres problemer.

De ikke-arbejdsmarkedsparate – undersøgelse af 100.000 på kontanthjælp i 2007 70-90% af matchgruppe 4 og 5 kun folkeskole ganske få års erhvervserfaring helbredsproblemer (vurderet) 10-20% har fået diagnosticeret en sygdom i nervesystemet (fx en betændelsessygdom) eller i kredsløbsorganerne fået diagnosticeret en lidelse i knogler eller bindevæv (AKF-undersøgelse for AMS) www.akf.dk

De ikke-arbejdsmarkedsparate 20-30% i matchgruppe 5 er af ikke-vestlig herkomst har misbrugsproblemer halvdelen i matchkategori 5 har på et tidspunkt henvendt sig med en lidelse, der ikke har kunnet klassificeres. For matchkategori 4 drejer det sig om 40 procent 30 procent i matchkategori 5 og 22 procent i matchkategori 4 har fået diagnosticeret en psykisk lidelse www.akf.dk

Udfordringer i forhold til de svageste borgere Har behov for ”én indgang”, skal helst ikke bruge deres (begrænsede) ressourcer på at koordinere og ”finde rundt” Det administrative arbejde fylder meget og betyder, at tiden, der kan bruges på kontakt til borgeren, indskrænkes. Det er vigtigt, at arbejdet med borgeren tager udgangs-punkt i borgerens personlige barrierer, motivation og fokus.

AKF’s benchmarkanalyser Der tages hensyn til forskelle i kommunernes rammebetingelser Borgerne er mere ressourcestærke i nogle kommuner end i andre Lettere at finde relevante jobs i nogle kommuner end i andre Nøgletalssammenligninger uden korrektion for rammebetingelserne kan være mere vild- end vejledende … Korrektionerne har stor betydning

Hvor meget hurtigere kommer nyankomne udlændinge i job? 17 måneder hurtigere i den mest succesrige kommune i forhold til den mindst succesrige 7 måneder hurtigere ved sammenligning af den øverste femtedel af kommunerne med den nederste femtedel I gennemsnit tager det 45 mdr. at komme i beskæftigelse

Ventetid for at få et job eller uddannelse for nyankomne udlændinge, rangordning af kommunerne

Ventetid for at få et job eller uddannelse for nyankomne udlændinge, rangordning af kommunerne

Ventetid for at få et job eller uddannelse for nyankomne udlændinge, rangordning af kommunerne

Hvad karakteriserer de mest effektive? Tæt opfølgning og tæt kontakt med samarbejdspartnere, herunder private virksomheder Hurtig iværksættelse af praktik Individuel og systematisk sagsbehandling Sagsbehandlere og jobkonsulenter med et særligt ansvar for flygtninge og familiesammenførte er fysisk samlet eller arbejder tæt sammen

Familieforsørgede indvandrerkvinder Jobkonsulenter skal være ambitiøse på de familieforsørgede indvandrerkvinders vegne Fokus på medbragte kompetencer (forringes hurtigt i værdi, formel anerkendelse) Ikke al beskæftigelse er god beskæftigelse (job under kompetenceniveau fungerer ikke som springbræt) Stor motivation (båret af identitet, økonomi og sikring af fremtiden i DK) www.akf.dk

Kommunernes brug af førtidspension og fleksjob Hvad bestemmer omfanget af tilkendelser af førtidspension/fleksjob 2006/2007? Karakteristika ved borgerne (individet) Karakteristika ved kommunen (rammebetingelser) Kommunernes praksis (?) Hvis man tager højde for de to første, må den resterende forskel henføres til praksis www.akf.dk

De anvendte data Generelle forklarende faktorer Demografi, uddannelse og arbejdsmarkedstilknytning, branchetilhørsforhold Helbred og medicinforbrug Sygesikringsregistret, Landspatientregistret og lægemiddelstatistikregistret Kommunale rammebetingelser Kommunestørrelse, beskæftigelsesprocent i kommunen, andel job der kræver lave kvalifikationer www.akf.dk

Væsentlige faktorer for tilkendelser af førtidspension og fleksjob Flere lægebesøg, flere indlæggelser og højere medicinforbrug Stigende med alder Mænd og ikke-samboende Faldende med uddannelse Det offentlige – især højtuddannede inden for undervisning www.akf.dk

Reduktion i tilkendelser Potentiel reduktion af de 33.392 nytilkendelser Referencegruppen: De 5 kommuner der tilkender og visiterer mindst (55%) De 10 kommuner der tilkender og visiterer mindst (43%) Det kvintil af kommuner der tilkender og visiterer mindst (35%) Kilde: Egne beregninger baseret på den estimerede hovedmodel. Note: Roskilde og Hillerød kommuner indgår ikke i materialet. www.akf.dk