Hvordan arbejdes der med utilsigtede hændelser i Svendborg Kommune?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Journalisering- dokumentation af fysioterapi
Den Danske Kvalitetsmodel
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Utilsigtede h誅delser � det sker ogs� i praksis
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Fra inkontinensproblem til bevilling
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
KOMMUNIKATIONSAFTALE
Lægekonsulenternes rolle i kommunerne
Patientsikkerhed
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv.
Delegering af sygeplejerskeopgaver – hvis ansvar?
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
LÆGEORDINERET HEROIN Love og regler
Tilsynspligt en større indsigt i skolens gang og virke Bliver en del af skolen indefra. tidlig information om - og mulighed for at kommentere på skolens.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Overdosering med blodtryksmedicin i forbindelse med dosisdispensering
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Program for introduktion af Social og Sundhedsudvalget
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Sygeplejerskers juridiske ansvar mv. 21. September 2011 Souschef, cand. jur., Anna Murphy Tilsyn og Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Hospitalsenheden VEST
Nye ældre – nye muligheder
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter
KL´s visioner for kroniske patienter
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
Socialpsykiatri – særlige udfordringer - national konference for kommunale handicapråd januar 2007.
Medicinkursus Dag : Velkomst v. Anne og registrering
Hvilke erfaringer, udfordringer og dilemmaer har vi i kommunen? Lisbeth Holm Risikomanager.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Sidste nyt ved Patientombuddet 20. september 2016 slide 1 Netværk for Forebyggelse af Medicineringsfejl torsdag d. 15. november 2012 Pia Knudsen, Patientombuddets.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling Y Århus Universitetshospital, Skejby Mail:
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Læringssæt om temarapporten: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Det nære Sundhedsvæsen de næste skridt
Dorthe Olsen, Risikomanager, Socialforvaltningen.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Risikobaseret tilsyn / Borgercenter Voksne Februar 2017 Finn Jensen.
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Klinisk Biokemisk Afdeling Juni 2016
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Hvordan arbejdes der med utilsigtede hændelser i Svendborg Kommune? Fredericia Messecenter d. 6. juni 2011 Faglig Konsulent Mette Hviid Boris Sygeplejerske, Cand. Scient. San.

Ansvarsområde Kommunerne er ansvarlige for følgende At modtage, registrere og analysere rapporter om utilsigtede hændelser, som forekommer på det kommunale sundhedsområde.

Rapporteringspligten Rapporteringspligten gælder uanset, hvor hændelsen forekommer. Det er uden betydning, om hændelse forekommer på et kommunalt plejecenter, i et socialt botilbud, på et misbrugscenter eller i borgerens eget hjem. Det er også uden betydning, om hændelsen forekommer i en privat institution, som kommunen har indgået aftale med, eller i en kommunal enhed.

Kommunale sundhedsopgaver Forebyggelse og sundhedsfremme Forebyggende sundhedsydelser til børn og unge Kommunal tandpleje Hjemmesygepleje Genoptræning Misbrugsbehandling (alkoholbehandling)

Kommunale sundhedsopgaver Rapporteringspligten omfatter dog, udover de i sundhedsloven beskrevne kommunale områder, også al øvrig sundhedsfaglig virksomhed udført af sundhedspersoner efter sundhedsloven. Dette gør sig også gældende ved delegerede opgaver, hvis det drejer sig om sundhedsfaglig virksomhed.

Organiseringen i Svendborg Kommune Decentral organisering 1 central placeret initialmodtager og risikomaneger 4 sagsbehandlere på Ældreområdet, der dækker henholdsvis 2 hjemmepleje områder og 2 plejecenter områder 1 sagsbehandler på Sundhedsområdet 1 sagsbehandler på Socialområdet 1 sagsbehandler på Børn & Unge området Vi har valgt en decentral organisering, da vi mener det er meget vigtigt at læringen finder sted der hvor hændelserne opstår

Organiseringen i Svendborg Kommune Risikomaneger Initialmodtager Mette Hviid Boris Myndighedsafd. Sagsbehandler Sundhedsafd Mette Machon Balle. Hj. Vest Susanne Villumsen Pl. Øst Stine Ishøj Pl. Vest Therese Jakobsen Børn & Unge Christine Høstbo Myndigheds-chef Kirsten Vie Madsen Hj. Øst Kirsten Ellegaard Socialafd. Mette Dubert RapporteretUtilsigtet Hændelse Sundhedschef Marianne Horstmann Socialchef Finn Boye Afd. Chef Helene B. Andersen Lisbet Dahl Kirsten Strøm Janeke Espensen Keld Søndergård Hansen

Organiseringen i Svendborg kommune Det forventes at alle medarbejdere kan rapportere en utilsigtet hændelse. Dette kan naturligvis gøres i samarbejde med sygeplejersken og ledelsen. Det besluttes af den enkelte leder, hvordan der gives tilbagemeldinger til medarbejderne, for at sikre læring i organisationen.

Niveauer i systemet Systemet kører, for kommunernes vedkommende, med en meget flad organisation. Der er i princippet kun et niveau – Svendborg Kommune Herefter er der kun mulighed for at vælge et område som f.eks. Plejebolig Hjemmeplejen Sundheds- og sygeplejecentre Hjemmesygeplejen

Rapportering af utilsigtet hændelse Hændelsen rapporteres i den elektroniske database via et rapporteringsskema. Borgerens navn og CPR-nr. oplyses, hændelsen skal ganske kort beskrives og vurderes ift. alvorlighedsgrad. Efter rapportering videresendes rapporten, via den elektroniske database, til den kommunale initialmodtager.

Rapportering af utilsigtet hændelse Initialmodtageren vurderer om det drejer sig om en utilsigtet hændelse og sender rapporten videre til en sagsbehandler. Sagsbehandleren behandler rapporten og søger evt. yderligere oplysninger hos rapportøren. Sagsbehandleren er i dialog med ledelsen.

Aftaler i Svendborg Kommune Udover sagsbehandlingen i DPSD2 skal hændelser der karakteriseres som alvorlige eller døde yderligere analyseres. Dette sker i samarbejde med sagsbehandler, leder, medarbejder og risikomanager. Analysen og handleplaner medsendes rapporten til Patientombuddet.

Tidsfrister Når rapporteringen er behandlet, anonymiseres den og sendes til Patientombuddet. Den enkelte medarbejder har 7 dages frist til at rapportere en hændelse. Sagsbehandleren har 3 måneder til, at sagsbehandle hændelsen og indsende den til Patientombuddet.

Obligatorisk indrapportering for Kommunerne Sektorovergange Medicinering Infektioner Patientuheld

Obligatorisk indrapportering for Kommunerne Sektorovergange Hændelse, der opstår ifm. overdragelse af ansvar, forventes risikomanagerne og ledelserne i hhv. region og kommune at samarbejde om, at vurdere, analysere og følge op på. Hændelser i sektorovergange rapporteres til dem der har haft borgeren i ’hånden’ Eksempel En borger modtages på et plejecenter og sygehuset har ikke opdateret medicinskemaet. Ældreområdet Manglende besked/koordination om udskrivelse Mangelfuld ordination egen læge/vagt læge/sygehus læge/speciallæge Fejl eller mangler på medicinlister, medicinskema eller epikrise Fejl eller mangler på recepter/indtelefonerede recepter Manglende medicin fra apotek Fejl i doseringsæsker Fejl eller mangler i AK /blodfortyndende behandling Manglende eller fejlagtig sygeplejerapport Andre ikke specificerede fejl eller mangler Uoverensstemmelse mellem medicinskema og doseret medicin fra sygehuset Sundhedsplejen Manglende fødselsanmeldelse Oplysninger om særlige behov i familien mangler Træning Manglende/mangelfuld genoptræningsplan

Obligatorisk indrapportering for Kommunerne Medicinering Alle fejl omkring medicinering er utilsigtede hændelser, da medicin er lægeordineret og i princippet betragtes som livsnødvendigt. Eksempel Det opdages ved middagstid, at morgenmedicinen ikke er givet. Det er en utilsigtet hændelse og det rapporteres. Ordination Recepthåndtering/kontrol Håndtering af medicinskema Forkert dispensering/dosering (internt/eksternt) Opbevaring Dokumentation Forkert dosis Forkert lægemiddel Forkert CPR-nr. på æskerne/poserne Udløbet medicin Medicin givet på forkert tidspunkt Medicin givet til forkert borger Manglende medicingivning Andet

Obligatorisk indrapportering for Kommunerne Infektioner Infektioner der opstår ifm. en sundhedsfaglig ydelse, der måske kunne have været forebygget skal indberettes. Eksempel Vi får en borger hjem fra sygehuset med MRSA. Borgeren er i behandling. I løbet af den næste tid bliver to borgere på samme gang diagnosticeret med MRSA. Ældreområdet Kirurgisk indgang Intravaskulær kanyle/kateter (ex. CVK, tracheostomi, topkateter) MRSA (Methicillin Resistent Staphylococcus Aureus) Clostridium dificile Sepsis Abcesser Luftvejsinfektion Urinvejsinfektion Novo virus Sundhedsplejen Øjenbetændelse Børnesår

Obligatorisk indrapportering for Kommunerne Patient uheld Alle patientuheld bør indberettes. Det skal dog vurderes om hændelsen skyldes et hændeligt uheld eller om uheldet kunne være forebygget. Eksempel En borger får en finger i klemme i sin kørestol, fordi afskærmningen ikke er sat på. Borger begår selvskade Borger forsøger selvmord/begår selvmord Borger kommer ud for et uheld eller ulykke i forbindelse med en sundhedsfaglig ydelse f.eks. Fald eller brandskade, der kunne have været forebygget (må ikke skyldes borgerens sygdom) Indrapportering skal altid foregå hvis; At borgeren dør At borgeren får varige funktionstab At der skal foregå lægetilkald, indlæggelse, eller betydelig øget udrednings- eller behandlingsintensitivitet

Obligatorisk indrapportering for Kommunerne Andre hændelser, hvis konsekvensen af hændelsen er At patienten dør. Kun tilfælde hvor der er sket noget utilsigtet – hvor vi kan lære af hændelsen. At patienten får varige funktionstab. At der skal foregå lægekald, indlæggelse, eller betydeligt øget udrednings- eller behandlingsintensivitet.

Gode råd Sørg for synlig ledelse der støtter op Husk – formålet er læring, læring og læring Det er for patienternes skyld – vi vil en bedre patientsikkerhed. Brug tid og energi på at skabe en kulturændring. Hold fokus på tilbagemelding Det skal være synligt at det nytter Sørg for synlig ledelse der støtter op

Opgørelse over UTH i Svbg. Kommune Februar, Marts, April og Maj 2011

Rapportering af utilsigtede hændelser Superbruger Sagsbe-handler Medarbejder SST Efter analyse og sagsbehandling sendes til SST i anonymiseret form Initialmodtager Overordnet tovholder