GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Opgaveskrivning Informationssøgning
SKOLEBIBLIOTEKET PÅ NETTET Udarbejdet af Jette Hansen.
Problemløsningsteknikker
Supersøgerne i syvende
Metode i AT Religion.
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Avanceret Informationssøgning It-biblioteket, marts 2007 Underviser: Marie U.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Søg information til dit BA-projekt
Søg litteratur til dit BA-projekt Statskundskab BA-6.sem. F2014 Filip Kruse, Mette Ahlers Marino, Steffen Hentz Gjedde AU Library.
Taksonomisk mindmap i religion
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Informationskompetence i en ny faglig verden ved en lang videregående uddannelse - Hvad forventes af de kommende studerende?
Problemer eller udfordringer.
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Vidensøgning og informationshåndtering E69.
Inspiration og viden i din hverdag ”Kom godt i gang med Studieretningsprojektet!” SRP workshop 2013 Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Præsentation & dagens gæst fra Randers bibliotek
AT på Rødkilde AT-EKSAMEN 2013.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Notatteknik Hvorfor Hvornår Hvordan.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
1 Afsætningsfaglig metode
Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Litteratursøgning i forbindelse med bacheloropgave
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
Synopsis.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
INFORMATIONSSØGNING - LITTERATUR -. informationssøgningens 3 varianter  Bevidst tilfældig - Forfølge en idé eller indskydelse - Til idéfasen eller ved.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Kulturministeriets Pure Konsortium for arkiver, biblioteker og museer
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Arbejd effektivt og præcist
Præsentationens transcript:

GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante steder at søge information

Informationssøgeprocessen Fase 1Fase 2Fase 3Fase 4Fase 5 SWIM-scenerMøde i grupperum Møde i kantinen Møde med vejleder På biblioteket Afslutning af projekt Inf.søgning Projektarbejde Projektstart Valg af emne OrienteringFokuseringUddybningPerspektivering FølelserFra usikkerhed til optimisme Tvivl, forvirring og frustration KlarhedVed hvor vi skal hen Lettelse StrategiBrug den information du har Skab overblik via ”hurtig” information Strukturer og kombiner din information Understøt dit fokus med detaljerede inf.søgninger Søg ud fra den viden du har nu

Informationssøgeprocessen Fase 1Fase 2Fase 3Fase 4Fase 5 Processen Projektstart, valg af emne og idéudvikling Orientere sigFokusere på problemstilling Uddybe af problemstilling Perspektivere konklusionen Informations- behov At finde ud af, hvad man ved og ikke ved At få rammerne på plads. At skabe overblik hurtigt og effektivt At vælge, hvad der skal fokuseres på At finde de bærende kilder At finde ”ny” information Strategi eller gode råd. Brug den viden man allerede har Skab overblik via ”hurtig” og introducerende information Strukturer og kombiner informationer Understøt fokus med detaljerede informations- søgninger Søg ud fra den viden man har nu. Ofte oplevede følelser Fra usikkerhed til optimisme Forvirring, frustration og tvivl KlarhedVed, hvor man skal hen Lettelse

Informationssøgeprocessen Fase 1Fase 2Fase 3Fase 4Fase 5 SWIM-akter I grupperummetI kantinenHos vejlederenPå biblioteketI grupperummet Processen Projektstart, valg af emne og idéudvikling Orientere sigFokusere på problemstilling Uddybe af problemstilling Perspektivere konklusionen Informations- behov At finde ud af, hvad man ved og ikke ved At få rammerne på plads. At skabe overblik hurtigt og effektivt At vælge, hvad der skal fokuseres på At finde de bærende kilder At finde ”ny” information Strategi eller gode råd. Brug den viden man allerede har Skab overblik via ”hurtig” og introducerende information Strukturer og kombiner informationer Understøt fokus med detaljerede informations- søgninger Søg ud fra den viden man har nu. Ofte oplevede følelser Fra usikkerhed til optimisme Forvirring, frustration og tvivl KlarhedVed, hvor man skal hen Lettelse

Informationssøgeprocessen Fase 1Fase 2Fase 3Fase 4Fase 5 Processen Projektstart, valg af emne og idéudvikling Orientere sigFokusere på problemstilling Uddybe af problemstilling Perspektivere konklusionen Informations- behov At finde ud af, hvad man ved, og hvad man mangler viden om i forhold til ens idéer. At få rammerne på plads. Hurtigt og effektivt at skabe overblik over idéer, begreber og mulige problemstillinger At bestemme, hvad der skal fokuseres på for at finde ud af, hvad man præcist mangler information om. At finde de bærende kilder til den præcise information. At finde information, som kan sætte konklusionen i et andet perspektiv Strategi eller gode råd. Brug den viden og de informa- tioner man allerede har fra undervisning, studieordning, erfaringer, familie m.m. Skab overblik via ”hurtig” og introducerende information Strukturer og kombiner informationer for at finde ud af, hvad man skal søge efter. Find nøgleordene og brug dem som søgeord. Understøt fokus med detaljerede informations- søgninger Søg ud fra den viden man har nu. Se om man ikke har haft fingrene i noget, som kan bruges. Ofte oplevede følelser Fra usikkerhed til optimisme Forvirring, frustration, tvivl KlarhedVed, hvor man skal hen Lettelse

Informationssøgeprocessen Fase 1Fase 2Fase 3Fase 4Fase 5 Akter i SWIM I grupperumI kantinenHos vejlederenPå biblioteketI grupperumet Processen Projektstart, valg af emne og idéudvikling Orientere sigFokusere på problemstilling Uddybe af problemstilling Perspektivere konklusionen Informations- behov At finde ud af, hvad man ved, og hvad man mangler viden om i forhold til ens idéer. At få rammerne på plads. Hurtigt og effektivt at skabe overblik over idéer, begreber og mulige problemstillinger At bestemme, hvad der skal fokuseres på for at finde ud af, hvad man præcist mangler information om. At finde de bærende kilder til den præcise information. At finde information, som kan sætte konklusionen i et andet perspektiv Strategi eller gode råd. Brug den viden og de informa- tioner man allerede har fra undervisning, studieordning, erfaringer, familie m.m. Skab overblik via ”hurtig” og introducerende information Strukturer og kombiner informationer for at finde ud af, hvad man skal søge efter. Find nøgleordene og brug dem som søgeord. Understøt fokus med detaljerede informations- søgninger Søg ud fra den viden man har nu. Se om man ikke har haft fingrene i noget, som kan bruges. Ofte oplevede følelser Fra usikkerhed til optimisme Forvirring, frustration, tvivl KlarhedVed, hvor man skal hen Lettelse

Fase 1 - Projektstart Hvad er godt at gøre nu? •Få overblik over projektets ramme, emne, tid og afgrænsninger. •Lav idéudvikling •Lav en foreløbig problemformulering at gå ud fra. •Begynd på begrebsafklaring.

Fase 1 – Projektstart Hvilken type information kan man bruge? •Brug den information man allerede har. –Personlig viden. –Formelle retningslinier for opgavens udformning. –Inspirationskilder som: forelæsninger, kursuslitteratur, medier, interesseområder mm. –Diskussioner i projekt-/studiegruppe.

Fase 2 - Orientering Hvad er godt at gøre nu? •Orientere sig inden for den foreløbige problemformulering. •Få fat på noget stof, man hurtigt kan overskue og sætte sig ind i. •Blive mere afklaret i forhold til emnet og problemstillingen.

Fase 2 - Orientering Lærebøger, grundbøger eller introduktioner som behandler dit emne på en lettilgængelig og overskuelig måde. Leksika og håndbøger for at finde en god oversigtsartikel som en let indgang til emnet. Avisartikler, da de ofte er af oversigtslignende karakter og ikke kræver dyberegående forhåndsviden. Internettet, hvor der kan søges på søgemaskiner og indekser. Her vil du hurtigt kunne finde forskellige typer af tekster, som i kortfattet form kan belyse dit emneområde. Hvilken type information kan jeg bruge?

Fase 3 – Fokusering Hvad er godt at gøre nu? •Lav liste af nøglebegreber, som er centrale for problemstillingen. •Strukturer nøglebegreberne. •Lav forskellige kombinationer af nøglebegreberne. •Suppler nøgleordslisten med synonymer. •Suppler nøgleordslisten med en oversættelse til andre sprog. •Lad nøgleordslisten udgøre dine søgeord.

Fase 4 – Uddybning – relevante informationsressourcer Fase 1Fase 2Fase 3 Fase 4 Fase 5 Valg af emneOrienteringFokusering Uddybning Perspektivering Skab overblik via ”hurtig” information Understøt dit fokus med detaljerede informations- søgninger Lærebøger, grundbøger eller introduktioner ex. Leksika og håndbøger ex. E-håndbøger Avisartikler/analyser/ aktualitet ex. Infomedia Internettet/alt ex. Google Bøger, Tidsskrifter Artikler, Rapporter Statistikker Bibliotek.dk (dækker alt) Ex. Fagspecifik portal? Ex. Fagspecifik database? Ex. Bred database?

Fase 5 - perspektivering Fase 1Fase 2Fase 3Fase 4 Fase 5 Processen Projektstart, valg af emne og idéudvikling Orientere sigFokusere på problemstilling Uddybe af problemstilling Perspektivere konklusionen Informations- behov At finde ud af, hvad man ved og ikke ved At få rammerne på plads. At skabe overblik hurtigt og effektivt At vælge, hvad der skal fokuseres på At finde de bærende kilder At finde ”ny” information Strategi eller gode råd. Brug den viden man allerede har Skab overblik via ”hurtig” og introducerende information Strukturer og kombiner informationer Understøt fokus med detaljerede informations- søgninger Søg ud fra den viden man har nu. Ofte oplevede følelser Fra usikkerhed til optimisme Forvirring, frustration og tvivl KlarhedVed, hvor man skal hen Lettelse

Mere hjælp •SWIM på –SWIMs rollespil –SWIMs informationsmoduler