Dagbogsnotater fra en skolebestyrelse Pia Bille, tidl. formand for skolebestyrelsen ved Trekroner Skole pib@regionsjaelland.dk
2 typer opgaver En del af et skolevæsen, høringspart ved Budget mv. - ressourcefordeling Politikker for området – skolepolitik, Styrelsesvedtægt Deltagere i skolerådets arbejde grundlag for Lokal skoleudvikling, flere niveauer Værdigrundlag og målsætninger Principper Skoleledelse
Mit oplæg - mine ’dagbogsnotater’ En proces hvor værdigrundlag og målsætninger får nyt liv Proces for formulering af et princip
Værdigrundlag og målsætninger - overordnede retningsgivende dokumenter Værdigrundlag – eksempel fra Trekroner Skole Vi ønsker at skabe en åben og fordomsfri skole, hvor eleverne i samspil med lærere, pædagoger og hjem kan udvikle sig til hele, selvstændige, kompetente og ansvarsfulde mennesker med et tolerant og nysgerrigt syn på tilværelsen Vi ønsker at skabe en skole i bevægelse, der til stadighed udvikles med baggrund i erfaringer, der høstes
Målsætninger i tilknytning hertil Trekronerskolen har som mål At tilbyde børnene et optimalt læringsmiljø – baseret på et helhedssyn Fremme åbenhed – båret af indlevelse, tolerance og gensidigt ansvar At arbejde projektorienteret At være en grøn skole Under hvert mål en række ’det betyder at’
Skolebestyrelsens opgave i forhold til værdigrundlag og målsætninger Sørge for at ’det betyder at’ svarer på de udfordringer, der er i den aktuelle skoleudvikling nødvendiggør at materialet ’støves af’ – at der iværksættes processer hvor materialet udfordres
Dagbogsnotater om arbejdet med at udfordre skolens værdigrundlag og målsætninger Gennemførelse af evalueringsmøde for forældre Gruppeinterview hvor forældre i tilknytning til de enkelte målsætninger udtaler sig om ’det er godt at’ og ’ønske om’ (noget anderledes) Fælles prioritering af udsagn Gennemførelse af dialogmøde for SB, forældreråd og ansatte Skolens vigtigste succeser Skolens vigtigste udviklingsområder Forældre som procesmagere
Dagbogsnotater om arbejdet med at udfordre skolens værdigrundlag og målsætninger SB’ konklusion på de gennemførte aktiviteter Ikke behov for nye målsætninger - implementeringen er i fuld sving Behov for at blive tydeligere om hvad vores målsætninger og ’det betyder at’ betyder: For skolen som helhed Og særligt I indskolingen På mellemtrin I udskoling
Dagbogsnotater om arbejdet med at udfordre skolens værdigrundlag og målsætninger Nedsættelse af arbejdergrupper i skolebestyrelsen der skal arbejde med udkast til ’allonge til målsætninger’. Forældre og ansatte i alle grupper. Alle forældre sidder i 2 grupper Præsentation af gruppens arbejde i SB, hvor medarbejdere fra relevant afdeling er inviteret med Arbejdsgruppen skriver igen Vedtagelse i SB Sammenskrivning af alle 3 forløb Processen varede 1½ år
Dagbogsnotater om arbejdet med at udfordre skolens værdigrundlag og målsætninger Vigtige erfaringer God proces til at få ’de stor ord’ ind under huden Mange problemstillinger i skolen er relevant at diskutere i et ’progressionsperspektiv’ Vigtig at møde skolen medarbejdere i en sammenhæng hvor de ikke står til ansvar for en praksis, men hvor vi deler tanker Ved evaluering af SB’ arbejde i 2010 udpeget som nogle af de bedste processer, vi har været i
Dagbogsnotater om arbejde med principper - skolebestyrelsen ’redskab’ Fra uvm: Skolens principper er retningsgivende og udgør tilsammen de kvalitative grundholdninger, de værdier som skolens virksomhed bygger på, og den kurs som skolen skal følge Et princip bør formuleres, så det er rummeligt og vier plads til skolens ledelse. Det er i formuleringen så rummeligt, at der på handleplanet er plads til fortolkninger og valgmuligheder
Dagbogsnotater om arbejde med principper - skolebestyrelsen ’redskab’ Principper på Trekroner Skolen På Trekroner Skole ligger en stor del af det retningsgivende materiale i værdigrundlag og målsætninger Vi har brugt formulering af principper, når vi har villet være særligt tydelige i et konkret spørgsmål Vi har brugt ikke at vedtage princip, når har vurderet at værdigrundlag og målsætninger har været tilstrækkeligt retningsgivende
Dagbogsnotater om arbejde med principper - skolebestyrelsen ’redskab’ Vedtagne principper i 2 SB perioder Specialundervisning 2002 Teamdannelse 2002 Klaseråd 2003 / 2007 Forældreråd 2003/ 2007 Bespisning i SFO 2003 Forældrebetaling 2006 / 2009 Klassedannelse 2004 / 2007 / 2009 Skole-hjemsamarbejde 2005 Udearealer 2005 Skolen som formidler af invitationer 2005 Mobiltelefoner 2005 Lektiecafe 2006 Kostpolitk 2008 Orden og samvær 2009 Anvendelse af sanktioner 2009
Dagbogsnotater om arbejde med principper - skolebestyrelsen ’redskab’ Princip for lektiecafe – et eksempel Lektiecafeens opgave er at udvikle en kultur, hvor fællesskabet omkring faglig fordybelse er en naturlig forlængelse af skoledagen. Lektiecafeen har tilbud om lektiehjælp. Lektiecafeen er et tilbud til alle børn – både de børn, der selv opsøger lektiecafeen, og de børn der har brug for at blive opmuntret til at bruge lektiecafeen. For børn i indskolingen indgår lektiecafeaktivitet som en integreret del af et sammen- hængende SFO-tilbud For børn på melletrin og overbygning organiseres lektiecafe i Grubleren, der et tilbud uden for den almindelige skoletid, der er bemandet af lærere Det er elever og forældre der har ansvar for, at der bliver læst lektier. Aktiviteter i lektiecafeen må opfattes om et supplement hertil.
Dagbogsnotater om arbejde med principper - skolebestyrelsen ’redskab’ Et princip er ’en bro’ mellem interessemodsætninger Princippet kvalitet skal måles på at alle stemmer er hørt og man i fællesskab har forholdt sig til de dilemmaer princippet giver de forskellige parter i skoleudviklingen
Om at ’slå bro’ Lektiecafeens opgave er at udvikle en kultur, hvor fællesskabet omkring faglig fordybelse er en naturlig forlængelse af skoledagen. Lektiecafeen har tilbud om lektiehjælp. Ikke tvang og skam – positivt møde med barn og forældre, inspirerer Lektiecafeen er et tilbud til alle børn – både de børn, der selv opsøger lektiecafeen, og de børn der har brug for at blive opmuntret til at bruge lektiecafeen. Er det op til det enkelte barn at vælge? Hvad er vores ansvar som voksne? Skal de ’ikke så boglige børn’ holdes til skole eller ud og sejre på deres arenaer (sport mv) For børn i indskolingen indgår lektiecafeaktivitet som en integreret del af et sammenhængende SFO-tilbud Har SFO’ens personale opgaver i forhold til lektielæsning? Udtrykker det nedvurdering af det pædagogfaglige? Hvordan kan lektielæsning indpasses i SFO? Det er elever og forældre der har ansvar for, at der bliver læst lektier. Aktiviteter i lektiecafeen må opfattes om et supplement hertil. Forældrene/ hjemmet er ikke fritaget fra ansvar.
Dagbogsnotater om arbejde med principper - skolebestyrelsen ’redskab’ Processen om lektier, der ikke blev til et princip Undren over forskellig praksis Cafebordsarrangement med indledning fra lærere om deres måde at arbejde med lektier på Forældre deler erfaringer Efterfølgende konklusion i SB Ikke belæg for princip – værdigrundlag og målsætninger tilstrækkeligt retningsgivende
Skolebestyrelsen i skolen - et tandhjul i et urværk
Skolebestyrelsens indflydelse Smede når jernet er varmt – forholde sig til det som fylder i skolen Vedtage principper med solide ’rødder’ Overblik over interesser der er på spil Vende og dreje alle væsentlige argumenter Formulere sig, så det er klart at alle er hørt Føre an i processer, der inspirerer til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre – så skolen virke er præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati (Folkeskolelovens formålsparagraf stk. 3).