Café Zusammen i København

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Borgernes barrierer for brug af IT
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indsamlingsmetoder.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
SÅDAN KAN VI REKRUTTERE MANGFOLDIGT TIL UNGDOMMENS RØDE KORS ” Vi kan lære noget af hinanden. Det giver nok flere udfordringer, men også flere kompetencer.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vi gennemførte en række interview ifm
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
?.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn og voksne
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Relationer – Omgangstone
Relationer – børn imellem
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Refleksioner og opsamling ift. i går
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Web > ProjektFrivillig.dk Facebook > Projekt Frivillig Find og fasthold unge frivillige.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
BADMINTON Netværksmøde foråret
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Café Zusammen i København SÅDAN FASTHOLDER VI MANGFOLDIGHEDEN BLANDT VORES FRIVILLIGE I UNGDOMMENS RØDE KORS ” Det handler om tryghed. De frivillige skal vide præcist, hvad der forventes af dem, og hvordan man er en god frivillig ” Terkel, frivillig i Café Zusammen i København 1

DET SKAL VI TALE OM I DAG Vi skal tale om, hvordan vi fastholder en mangfoldig frivilligskare på vores aktiviteter. Undervejs kommer der eksempler, øvelser og værktøjer til inspiration. Tre punkter på dagsordnen: 1 Hvad motiverer vores frivillige? 2 Hvad kan vi gøre? 3 Hvem gør hvad? For at huske hvad vi aftaler, skriver vi hver især stikord på dagsordenen efter hvert punkt. Men først skal vi varme op 1 2 2

OPVARMNING Sådan varmer vi op: 1 Gå ud på gulvet og find en makker. Sæt stopuret. Fortæl på et minut om dine bedste oplevelser som frivillig. Lyt derefter til din makker i et minut. Alle finder hurtigt en ny makker og gentager øvelsen. Nå gerne fem omgange. Tal i fællesskab om hvad der er med til at fastholde os som frivillige. Nu skal vi til første punkt på dagsordenen 2 3

HVAD MOTIVERER VORES FRIVILLIGE? Her kommer en lille optakt til emnet. Det er forskelligt, hvad der motiverer frivillige, og deres motivation kan ændre sig over tid. Derfor er det værd at undersøge, hvor de frivilliges motivation ligger og hvad deres forventninger er. Kan man komme forventningerne i møde, er chancen for at fastholde dem størst. Ligesom alle har forskellige kompetencer, viden og perspektiver at bidrage med, så har alle også forskellige behov og forudsætninger. ” Mangfoldighed er aktivt at anerkende og anvende forskelle ” I den næste øvelse skal vi se på, hvad der motiverer frivillige 3 4 4

ØVELSE 1 Sådan gør vi: 1 Skriv et postkort fra fremtiden. Forestil dig at vi er to år fremme i tiden, hvor fastholdelse lykkes rigtig godt hos os. Skriv stikord til hvad vi gør, som virkelig motiverer de frivillige (for eksempel aktiviteter, ansvar, anerkendelse). 2 Send dit postkort rundt til de andre og læs deres. Sæt en streg ud for de stikord, du synes er vigtigst. En tovholder indsamler kortene og læser de stikord op på hvert kort, som har fået flest streger. Tal om dem og skriv de vigtigste ned på dagsordenen. Nu skal vi til andet punkt på dagsordenen 4 5 5

Stina, frivillig i Odense 2. HVAD KAN VI GØRE? Nu har vi fundet ud af, hvad der virkelig motiverer frivillige. Men hvordan kommer vi derhen? Her er inspiration fra andre aktiviteter og en værktøjskasse, vi kan plukke fra. ” Jeg tror, det sociale aspekt er vigtigt for at fastholde frivillige, da man lærer folk fra andre aktiviteter at kende. Man får en større tilknytning til organisationen og får lyst til at bruge tid sammen på kryds og tværs af aktiviteter og udvalg ” Stina, frivillig i Odense Nu skal vi se, hvad andre aktiviteter har gjort 5 6 6

FRI TIL AT VÆRE FRIVILLIGE Line, frivillig i København På Tagensvej i København havde de frivillige allerede i startfasen fokus på fastholdelse, da de skulle starte tre nye børne- og ungdomsklubber. Brug af frivilligkontrakt Et af tiltagene var, at de frivillige skulle underskrive Ungdommens Røde Kors’ frivilligaftale, som indeholdt information om, hvilke opgaver de frivillige skulle varetage. Frivilligaftalen har en signalværdi, der viser, at frivilligarbejdet bliver prioriteret og skal tages seriøst. De rette aktivitetsledere Derudover havde de frivillige fokus på at finde de rette aktivitetsledere til at lede klubberne. De frivillige har skabt struktur i klubberne og sørget for, at der er styr på økonomien. Det har gjort det sjovere og lettere for de andre frivillige, som har kunnet koncentrere sig om aktiviteterne med brugerne. ” Det betyder noget for de frivillige, at der er én, der er tovholder, og at de ikke skal bekymre sig om budgettet – også selvom det er en dyr aktivitet, man skal afholde ” Line, frivillig i København Der er cirka 27 frivillige og 32 brugere i klubberne på Tagensvej. Nu kommer endnu en erfaring fra frivillige i Ungdommens Røde Kors 6

SOMMERHUS OG JULEFROKOST SKABER GOD STEMNING I Roskilde har de frivillige gode erfaringer med at fastholde frivillige igennem sociale aktiviteter. For eksempel spiser de aftensmad sammen inden deres månedlige møde, og når de afholder årsmøde, lejer de et sommerhus. Desuden holder de årlige sociale arrangementer som julefrokoster og hyggedage. Færre aflysninger Det sociale fundament har gjort det mere hyggeligt at være frivillig i Roskilde. Det betyder blandt andet at færre aktiviteter bliver aflyst. De frivillige er opmærksomme på også at gøre plads til dem, som ikke har lyst til at engagere sig socialt. ” Hvis de frivillige kender hinanden, og har det godt sammen, så smitter det jo også af på brugerne, der kan mærke den gode stemning ” Julie, frivillig i Roskilde Nu skal vi videre til en værktøjskasse 7

VÆRKTØJSKASSE Her er nogle bud på, hvad man kan gøre for at fastholde frivillige. Læs dem som inspiration til næste øvelse. Anerkendelse Alle har brug for anerkendelse. Det er forskelligt fra person til person, hvordan man gerne vil anerkendes, og ofte er behovet særligt stort hos dem, der adskiller sig fra flertallet. For eksempel kan man adskille sig ved at være ny, have en anden alder, have et handicap, have en anden etnisk baggrund, være færdiguddannet osv. Vi skal huske at blive ved med at rose hinanden for godt arbejde. Synliggørelse Synliggør hvordan vi som frivillige gør en forskel ved for eksempel at ophænge fotos fra succesfulde arrangementer og oplevelser. Værktøjskassen fortsætter 8

VÆRKTØJSKASSE Personlig udvikling Hjælp de frivillige med at udvikle deres kompetencer. Inddrag dem i udviklingen af aktiviteterne Informer de frivillige om mulighederne for kurser og workshops via Ungdommens Røde Korsø online kursuskatalog URK Academy. Tjek www.urk.dk/academy Hold årlige frivilligudviklingssamtaler om trivsel, ønsker og behov. Find en skabelon på www.urk.dk. Er der plads til alle? Overvej om der er variation i vores fælles arrangementer. Kan man deltage uden at drikke alkohol? Er det muligt for frivillige med fuldtidsjob at deltage? Kan frivillige med børn tage dem med til nogen af arrangementerne? Er de fysiske rammer sådan, at frivillige med handicap kan deltage? Værktøjskassen fortsætter 9

VÆRKTØJSKASSE Giv plads med fleksibilitet Vær fleksibel i forhold til de frivilliges privatliv i for eksempel eksamensperioder og omkring helligdage. Fællesskab og netværk Styrk venskab og sammenhold gennem filmaftener, grillaftener, udflugter og fællesspisning Hold møde en gang om måneden, hvor de frivillige kan dele erfaringer, oplevelser og hygge Skab netværk, dialog og erfaringsudveksling med andre aktiviteter på organisationens landsmøde og andre arrangementer. Brug erfarne frivillige til at støtte og vejlede nye frivillige, så forskellige oplevelser kan bearbejdes . Værktøjskassen fortsætter 9

VÆRKTØJSKASSE Sæt ansigter på de frivillige Skab fællesskab ved at alle nye frivillige får en side i en Blå bog eller lav en fotocollage med billeder af de frivillige. I kan for eksempel ligge den Blå bog i fælleslokaler. Hver frivillig udfylder en side, som fortæller lidt om vedkommende. Det kunne for eksempel være: Hvis jeg skulle præsentere mig ud fra, hvad der gør mig glad, ville jeg sige, Tre ting som, jeg tror, at andre synes, at jeg er god til, Tre af mine yndlingsting, Jeg er frivillig i Ungdommens Røde Kors fordi osv. Husk fakta som navn, mail og telefonnummer. Rotation Undgå at frivillige kører træt i en opgave ved for eksempel at lave en jobbørs eller en turnusordning, hvor arbejdsopgaver byttes eller roteres. Så får de frivillige også mulighed for at udvikle sig personligt og fagligt gennem forskellige opgaver og ansvarsområder. Inden vi beslutter, hvilke idéer vi vil føre ud i livet, holder vi en pause 10

Terkel, frivillig i Café Zusammen PAUSE ” Vi forsøger at lave forskellige sociale arrangementer som grillaftener, hvor venner og familie også er velkomne ” Terkel, frivillig i Café Zusammen i København 12

ØVELSE 2 Nu har vi set, hvad man kan gøre for at motivere og fastholde frivillige. Hvad kan vi bruge på vores aktiviteter? Sådan gør vi: Gå sammen med en makker. Stil jer op ved fremtidsplanchen og hæng jeres postkort op for enden af pilen. Vi er igen to år fremme i tiden Interview hinanden på skift om de tiltag, vi gjorde for at nå den ønskede fremtid. Stil spørgsmål som: Hvad gjorde vi helt konkret undervejs? Hvordan løste vi udfordringerne? Skriv konkrete tiltag og løsningsforslag ned på Post-it sedler. Fordel dem ud på tidslinjen. Præsentér tiltagene for de andre. Vælg i fællesskab de bedste ud og skriv dem på dagsordenen. Nu skal vi videre til sidste punkt på dagsordnen 13 14 14

3. HVEM GØR HVAD? Nu har vi fundet frem til, hvad vi kan gøre skridt for skridt for at fastholde vores frivillige i fremtiden. Men hvordan kommer vi fra ord til handling? Diskutér: Hvad kræver det af vores aktivitet? Hvad kræver det af mig? Hvad skal vi melde ud til de andre på vores aktivitet, der ikke har deltaget i dette møde? Nu skal vi til den sidste øvelse 14 15 15

ØVELSE 3 Nu skal vi finde frem til, hvem der gør hvad for at fastholde frivillige i Ungdommens Røde Kors. Sådan gør vi: Skriv i det sidste felt på dagsordenen: Én ting vi straks skal sætte i værk for at fastholde de frivillige. Én ting du vil begynde på i morgen. Præsentér det for hinanden. Find i fællesskab frem til hvad vores lokale udviklingsråd skal sætte i værk. Skriv det ned på opslaget “Hvem gør hvad?” og hæng det et synligt sted. Se sidste side 15 16 16

SKAL VI MØDES IGEN? TAK FOR I DAG. Hvornår følger vi op på indsatsen? Er der andre emner, vi vil tage op? På www.urk.dk er der mødeguides om: Hvem vil eventuelt stå for undervisningen næste gang? TAK FOR I DAG. 16 17