– kulturel distinktion og ”den sorte gryde”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forebyggelse - i en verden præget af postmoderne vilkår
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Temadag om unge og stofmisbrug
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Kære Venner Dette er mit sidste show. Jeg har truffet en meget vigtig beslutning. Jeg har været igennem mange prøvelser og trængsler, men sagen er, at.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Anerkendende refleksion
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Ungegruppen i Hedensted Kommune
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad er korruption? En kort introduktion
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Baggrunden for indførelsen af PALS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Spejderidéen Spejderloven
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En konflikthåndterende kultur
Arbejdsglæde.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Arlette Bentzen Rør dig! Sune Smith-Nielsen Dyrk talenterne med glæde.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
Sociologi – Individ og samfund
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
København Dias 1 Hvad er meningen med behandling? KABS konference ’Stofmisbrug 2008’ Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Vejlederens kommunikation
Ungdomsliv - individualisering, kommercialisering og standardisering
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Hvordan man bekæmper mobning
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
Uperfekt Lederskab Oplæg ved Jacob Storch, PhD
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Unges uddannelsesvalg
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

– kulturel distinktion og ”den sorte gryde” UNGDOMSKULTUREN – kulturel distinktion og ”den sorte gryde”

Det samfundsmæssige niveau Ungdomskultur er ofte en reaktion på, en spejling af eller en udkrystalisering af samfundsmæssige forhold og vilkår

Ungdomskulturer, der udspringer af undertrykkelse, ulighed og diskrimination – vi burde kende løsningen…

Det danske samfund anno 2009 En tvetydige, ambivalent og kaotiske virkelighed, der giver sig ud for at være et ”ordentligt” samfund eller Et moderne samfund, præget af postmoderne vilkår (Zygmunt Bauman)

Modernitet Postmodernitet Troen på et designet samfund Der findes en universel sandhed Formålsrationaliteten kan afgøre, hvad der er sandt/falsk, godt/dårligt Manglende tro på et designet samfund Der findes ingen sandheder Rationelle valg er ikke mulige, man kan aldrig overskue alle konsekvenser 5

Modernitet Postmodernitet Troen på at eksperterne ved bedst Tryghed gennem vidensbaseret orden Identitet igennem klasse/stand – placering på arbejdsmarkedet Manglende tro på eksperterne Tryghed gennem selvtillid og neotribalistisk tilhør Identitet igennem forbrug – symbolske materielle goder og livsstils aktiviteter 6

Modernitet Postmodernitet Kollektiv, samfundsmæssig moral Håb på en bedre fremtid Individuel, privatiseret moral Vær tilfreds med at nyde nuet 7

Postmoderne generationer Unge i dag er vokset op i en verden… Der ikke er sort og hvid Hvor rigtigt kan vise sig at være forkert og vice versa Hvor de store kollektive fortællinger er brudt sammen Hvor de grundlæggende værdier er svære at definere Hvor de selv skal vælge, hvem de vil være på Facebook Hvor man principielt set kun kan stole på sig selv, men altid kan ringe til en ven Hvor intet er givet på forhånd og informationsstrømmen enorm Hvor man kan købe sig til det meste - også en identitet, hvis man har penge nok Hvor sociale kompetencer inkluderer og ekskluderer Hvor man aldrig skal stille sig tilfreds med det næstbedste Hvor det er svært at være lykkelig…

Ungdomskultur under postmoderne vilkår De postmoderne vilkår skaber en ny inklusions- og eksklusionsproces. Man skal kunne håndtere verdens og livets kontingens og ambivalens, eller sagt med Agnes Heller’s ord: ”An individual has transformed his or her contigency [tilfældighed] into his or her destiny if the person has arrived at the consciousness of having made the best out of his or her practically infinite possibilities”

Postmoderniteten inkluderer unge, der…. har en veludviklet selvrespekt og selvtillid har veludviklede sociale kompetencer, er tolerante og kan løse konflikter kan tage stilling til og håndtere tvetydigheder og ambivalens i valgsituationer er gode til at kommunikere og argumentere for deres synspunkter kan sætte deres egne grænser og respektere andres kan skabe en egen identitet i en flydende verden

De postmoderne kompetencer er (heller) ikke en del af hans repertoire…

De postmoderne vilkår medfører…. en ekstrem individualisering en privatiseret moral øget polarisering en ”hyper-anomisk” situation

En lille ekskurs om tilpasningsstrategier Ifølge Robert K. Merton defineres det ”normale” ud fra en række kulturelt accepterede mål, der er statusgivende og en række institutionaliserede midler. Både mål og midler er af ideologisk karakter. I den oprindelige udgave definerede Merton mål og midler med udgangspunkt i ”The American Dream”. Den anomiske situation opstår når individet oplever et ”krydspres” f.eks. i form af at ville nå målet, uden at have adgang til midlerne.

Moderne tilpasningsstrategier Mål Midler Muligt udtryk Konformitet + Uddannelse, job Innovation _ Kriminalitet Ritualisme - Evighedsstudier eller arbejde uden ambitioner Tilbagetrækning Stofmisbrug Oprør -/+ Terrorisme

Den hyper-anomiske postmodernitet Min påstand er at de postmoderne vilkår skaber en ”hyper-anomisk” situation, idet både mål og midler kan diskuteres. Dette medfører at det bliver problematisk at tale om det ”normale” eller ”tilpassede” over for det ”afvigende” og ”utilpassede”. Innovation, ritualisme, tilbagetrækning og oprør er alle potentielle konforme strategier. Samtidig medfører de postmoderne vilkår, at det bliver problematisk for de unge, at udøve social kontrol i ungdomsgruppen Konformiteten bliver derfor næsten altomfattende – men også kun næsten

Postmoderne konformitet… bliver afhængig af om du selv kan opstille mål og midler, som du selv kan opretholde troen på – eller alternativt kan få bekræftet som rigtige af andre Muligt udtryk: - Mål: at blive kendt - Middel: at deltage i et reality-show Eller - Mål: ikke at være konform - Middel: at vælge afvigelsen

Ekskluderet på god gammeldags (moderne) vis

Den postmoderne ”sorte gryde” Bliver fyldt op med de unge, der ikke er i stand til at vælge og skabe deres egen individualiserede konformitet. Unge, som ikke har den ”robusthed” i form af en stærk tro på egne evner og kompetencer, der skal til for at kunne nå den tilstand, som Agnes Heller beskriver. Postmoderniteten medfører derfor med Zygmunt Baumans ord konstant utryghed, angst og en konstant kvalmefornemmelse, der ikke kan kureres af andre end dig selv

Det postmoderne problem… beskrives af Lily Allen i sangen ”The Fear” I want to be rich and I want lots of money / I don’t care about clever I don’t care about funny / I want loads of clothes and fuckloads of diamonds / I heard people die while they’re trying to find them / And I’ll take my clothes of and it will be shameless / Cause everyone knows that’s how you get famous / I’ll look at The Sun and I’ll look in The Mirror / I’m on the right track yeah I’m onto a winner // I don’t know what’s right and what’s real anymore / And I don’t know how I’m meant to feel anymore / And when do you think it will all become clear / Cause I’m being taken over by the fear.

Forebyggelsesarbejdet skal kompensere for…. en ekstrem individualisering en privatiseret moral øget polarisering en ”hyper-anomisk” situation

Forebyggelsesarbejdet bør have fokus på… At skabe robuste og kompetente unge, der er stærke, sociale individer, som har en veludviklet selvrespekt og selvtillid har veludviklede sociale kompetencer og kan løse konflikter kan tage stilling til og håndtere tvetydigheder og ambivalens i valgsituationer er gode til at kommunikere og argumentere for deres synspunkter kan sætte deres egne grænser og respektere andres kan skabe en egen identitet i en flydende verden

Børne- og ungeindsatser, der giver postmoderne kompetencer.. At skolen indrettes som et sted, hvor børn og unge kan lide at være. Et sted, der giver mulighed for at udvikle selvrespekt og selvtillid frem for et sted, hvor man oplever nederlag og utilstrækkelighed. At sociale kompetencer og konfliktløsning prioriteres i f.eks. læringsmål og udviklingsplaner. At der arbejdes målrettet med kommunikation, anerkendende adfærd, tolerance og accept af hinanden som mennesker. At der arbejdes med øvelser i at sætte egne grænser og med sociale overdrivelser. At der arbejdes med værdier og normer for, hvordan man omgås hinanden uden at nogen bliver krænket eller udelukket.

Så kan selv han blive inkluderet….

Undskyld! Sociologer har det med at råbe de ting højt, alle andre helst så forblev usagte. Så undskyld, hvis mit oplæg har rystet dit verdensbillede og sået tvivl om, hvorvidt vi kan skabe et bedre samfund. Men husk, der er ikke noget i vejen med at idealist, hvis man bare selv tror på det... Tak for opmærksomheden!