Kunder og marked Den primære årsag til, at virksomheder fejler med deres Innovationer, skyldes manglende indsigt i markedet og kundernes behov Lindholm.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Test og proptotype Mange virksomheder udvikler deres innovation alt for meget, før de tester den bærende ide. Det er langt fra nødvendigt at have udviklet.
Lederudvikling.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Modul 1 - Processer.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Det du kommer til at se og opleve i dag er en helt ny teknologi indenfor ernæring. Med denne teknologi er det muligt at opleve fordele allerede indenfor.
Grundbegreb + Priselasticitet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Forretningsmodel.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Brugerdreven Innovation Brugerdreven innovation eller ”åben innovation” er et for- holdsvis nyt begreb. Et begreb Danmark, som det første land, har sat.
Projektstyring dag 2.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Ny regering, nye tider – dag 1
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Afklaringsproces for Dansk Vandrelaug. Det digitale DVL VISION Dansk Vandrelaug skal formidle natur, fællesskab og vandreture i et moderne digitalt setup.
”… hvis du kigger på de personer der arbejder i virksomheden, så er der en overrepræsentation af selvgjorde, selvmotiverede, selvdrevne mennesker med et.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Mission, vision og forretningsidé
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Kunder og marked Den primære årsag til, at virksomheder fejler med deres Innovationer, skyldes manglende indsigt i markedet og kundernes behov Lindholm & Møller: ” ... Sagen er, at kunderne ret beset er fuldstændig ligeglade med, hvor meget kreativitet, talent og innovation, der indgår i et produkt, hvis det ikke opfylder et behov hos dem. Markedspladsen flyder med smukke produkter, som ingen vil købe, fordi de ikke opfylder et behov. Og det er nu engang den enkelte kunde, der bestemmer, hvor stor værdien er af et produkt, og ikke virksomheden, medarbejderne, ingeniørerne, opfinderne, direktørerne eller andre.”

Kunder og markeder Et arbejdsskema - kunder Hvad ved i om jeres kunderne? Noter Deres behov inden for jeres fagområde Deres fremtidige ønsker inden for jeres fagområde Deres valgkriterier inden for jeres produktkategorier Hvordan indsamler i viden om jeres kunder. Kunne I gøre mere. Hvordan Hvis I har anvendt værktøjerne under strategi (Link Søren til strategiprocessen) og udarbejdet en egentlig strategi, så er I rimelig godt klædt på.

Kunder og markeder Et arbejdsskema - markeder Hvad ved I om jeres marked? Noter Hvilket udbytte får de forskellige interessenter i forsyningskanalen ved at købe jeres produkt Hvordan gøres jeres produkt/ydelse tilgængeligt for slutbrugeren Er der specielle branche- kutymer/traditioner ”at gøre forretning på” i branchen Har I stillet spørgsmål til disse. Kunne de ændres til slutkundens/brugerens fordel Hvis I har anvendt værktøjerne under strategi (Link Søren til strategiprocessen) og udarbejdet en egentlig strategi, så er I rimelig godt klædt på.

Brugerdreven Innovation Brugerdreven innovation eller ”åben innovation” er et for- holdsvis nyt begreb. Et begreb Danmark, som det første land, har sat på regeringsagenda, og hvor vi siges at være i førerfeltet på verdensplan. Inddrager din virksomhed direkte og løbende kunder og partnere i udviklingen af jeres virksomhed?

Brugerdreven Innovation Hvad er det? Brugerdreven Innovation handler om, i omfattende grad, at inddrage brugerne i: Identifikation af: De behov, som brugeren kan udtrykke at have (erkendte behov) De behov, som brugeren ikke umiddelbart kan give udtryk for han/hun har (ikke erkendte behov) Udvikling af: Nye ideer til innovative produkter/processer/ydelser, der kan opfylde behovene Konkrete produkter i samarbejde med virksomheden og teste om disse vitterlig opfylder behovene For at udviklingen kommer ind under betegnelsen, skal brugerinddragelsen tillige ske på en struktureret måde og gennemføres med en jævn frekvens eller allerbedst løbende som en fast del af virksomhedens innovationsproces. Blandt de bedste i landet finder vi virksomheder som Coloplast, Danisco, Grundfos og Dansk Blindebibliotek* *Innovation Cup 2007

Brugerdreven Innovation Hvorfor omfattende inddragelse af brugerne? Svaret er ganske enkelt: For at opnå større succes i udviklings- og innovationsarbejdet I forbindelse med det foregående værktøj – arbejdsskemaerne/spørgsmålene om, hvor meget I reelt kender til jeres kunder og marked – ligger svaret. Ved at holde meget tæt kontakt til kunderne og inddrage dem, får virksomheden på en ganske effektiv måde dels indsigt i kundernes nuværende og eksplicitte behov og dels de fremtidige behov, som de forventeligt har svært ved at udtrykke. Herigennem er det også muligt at få indsigt i kundernes faktiske valgkriterier. En viden som vil øge virksomhedernes konkurrencekraft ganske betragteligt

Brugerdreven Innovation Værktøjer Hvordan kommer man i gang? Som nævnt er begrebet og disciplinen forholdsvis ny, så der mangler fortsat at blive udviklet flere værktøjer og metoder til brugerinddragelse og lidt bredere også personer fra afsætningskanalerne, leverandørerne og øvrige interessenter. I offentligt regi er der ultimo 2007 igangsat større initiativer på området i forbindelse med regeringens kvalitetsreform. Her vil ligeledes blive inddraget medarbejdere, ansatte i div. kommunale institutioner, pårørende, forældre etc. i innovationsarbejdet. Et arbejde, som ikke umiddelbart skal vise sig i forbindelse med profit, men som øgning af kvalitetsniveauet. Værktøjer Regerings program for BI er et klart signal om, at ”vi vil noget med innovation via stor brugerinddragelse”. Programmets formål er at styrke udviklingen af nye produkter, serviceydelser, koncepter og processer i såvel virksomheder som offentlige institutioner på grundlag af et bedre kendskab til kunders og brugeres behov. Der er i alt afsat 300 mio. kr. hen over årene 2007, 08 og 09. Se mere om muligheden for at få del i disse midler her Systematisk opfølgning på kundeklager er via Innovation Cup 2007 identificeret som værende et godt middel til at få kunderne i tale og vende en ellers negativ tilkendegivelse til noget positivt Konkret observationer af brugere i forbindelse med anvendelsen af et givent produkt påviser, hvordan kunden rent faktisk køber/bruger produktet og ikkem, hvad de siger

Brugerdreven Innovation Værktøjer (fortsat) Fokusgrupper, hvor der inviteres ca. 10 relevante kunder til en samtale om virksomhedens produkter, kundernes opfattelse og debat om, hvilke behov kunderne har inden for det konkret område. Skal en sådan fokusgruppe gennemføres af eksternt konsulentbureau koster det i størrelsesordenen kr. 30.000. Men man kan meget vel komme i gang ved selv at gennemføre fokusgruppen. Det kan gøres mere eller mindre formelt, men kræver under alle omstændigheder et grundigt forarbejde Brug af kundepaneler, hvor man som virksomhed anvender egen kundedatabase og ud fra dette postalt eller via nettet stiller kunderne diverse spørgsmål, er efterhånden en forholdsvis udbredt analyseform. Ønsker man en bredere gruppe af personer, kan man købe sig adgang til diverse analyseselskabers paneler. Prisen på dette afhænger meget af antal spørgsmål, og hvilken målgruppe man ønsker. Kontakt analysebureau! Workshops med brugerne, kan man sige, er en stærkt udvidet fokusgruppe, og kræver meget forarbejde. Det kan godt gøres selv, men oftest er det en ekstern konsulent som gennemfører disse længerevarende (1/1 dag) workshops. På workshoppen kan man ud over debat om brugerbehov tillige gennemføre en decideret idegenerering med deltagerne Antropologiske observationer er den dyreste og mest omfattende form for BI. Her observeres brugerne i en længere periode i forbindelse med brugen af et konkret produkt i hverdagen. Antropologen/etnologen udarbejder efterfølgende en større rapport

Brugerdreven Innovation En fast del af innovationsprocessen Danmark vil - som et af de første lande - opbygge unik viden gennem et særligt program for brugerdreven innovation. Regeringscitat Væksthusene vil løbende informere om fremskridt og relevante værktøjer til brug for små og mellemstore virksomheder med vækstambitioner

Faseopdelt innovationsproces De tidlige faser I forbindelse med omtalen af en konkret faseopdelt innovationsproces, som vi meget opfordrer virksomhederne til at indføre, og gerne rådgiver om, omtaler vi ligeledes nogle arbejdsopgaver, som med fordel kan indføres som fast rutine i virksomheden. Modellen er vist nedenstående og er direkte relateret til brugerinddragelse i virksomhedens innovationsproces Brug nogle af de tidlige nævnte BI værktøjer. Opfind nogle nye eller få midler ved at gå sammen med andre virksomheder, som ikke er jeres direkte konkurrenter. I øvrigt er der flere eksempler på, at en brancheorganisation har gennemført større BI projekter på medlemmernes vegne

Faseopdelt innovationsproces Brugerinddragelse Før den konkrete idebeskrivelsen (fase 1) af en mulig ny innovation bør der foregå en behovsidentifikation og -afklaring med baggrund i data/viden om marked og kunder. Egentlig inddragelse af relevant kundegruppe og øvrige interessenter i innovations-arbejdet skal ligeledes overvejes. En sådan behovsidentifikation skal ikke foregå før ethvert innovationsprojekt, men kan eksempelvis foretages eks. en gang om året afhængig af markedets dynamik. En sådan identifikation er en del af det forholdsvis nye begreb, som benævnes ”Brugerdreven Innovation” Behovs- identifikation og afklaring *Konkrete kriterier opsættes *Relevans for virksomhedenes mål *Ressourcer/udbytte *Risiko/Udbytte *Kompetencer intern/ekstern *Timing *Relationer til div. interessenter *Lovgivning *Projektgruppe på relevante projekter nedsættes eventuelt allerede her *Foretages struktureret eks. 1/året *Gruppesamtaler *Kundepanel *Via salgsstyrken og kundestamdata (CRM) *Kundeklager *Observationer i markedet/hos bruger *Skrivebordsundersøgelser *Brancheorganisation Ideevaluering og -udvælgelse Videre til egentlige innovationsproces