Børn og digitale medier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Digital trivsel og forældresamarbejde
Børns sociale liv med digitale medier
Set i forældreperspektiv
“Mobiltelefon og chatrooms”
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Flickr.com – online billeddeling
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Chat og SMS på den fede måde!
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Internet til alvor og sjov
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Digitale medier og mobning
Red Barnets frivillignet
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Intern kommunikation PR og presse
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Børn og unges sociale liv online
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
AKT på Dybbøl Skolen.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Sikkerhedskursus (følgende lektioner er tilgængelige i dette kursus
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Læring gennem registrering og indberetning
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Den gode tone Lse.
Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Den gode tone Lse.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Den gode tone Lse.
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
TÅRNBY KOMMUNE SSP Nyhedsbrev Billede- og videodeling.
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Børn og digitale medier

Sikkerchat og Superkids Online Tema 1 - Digital mobning Dagens program Sikkerchat og Superkids Online Tema 1 - Digital mobning Tema 2 - Privatliv og grænser Nyt undervisningsmateriale Afrunding

Faghæfte 48 –anbefalinger fra UVM Taler om et ”digitalt dannelsesbegreb” ”Børn og unges formelle og uformelle tilstedeværelse i web 2.0‐omgivelser betyder, at skolen fremover skal kunne rumme disse uformelle kompetencer og støtte eleverne i tilegnelsen af en digital og tidssvarende dannelse.” Webetik og awareness er vigtigt:”Det er væsentligt, at undervisningen omfatter håndtering af kommunikation i “cyberspace”. Hvad skal man tænke på, når man via fx Facebook kommunikerer med personer, som man kun kender via “net‐identiteten”. Her kan autencitet og hensigter ikke umiddelbart verificeres. Og hvad er konsekvensen af at lægge fotos, videoer etc. ind på fx Flickr eller YouTube med risiko for, at de dukker op fem eller ti år senere i helt andre sammenhænge.

Hvor enig er du? ”Det er forældrenes ansvar at lære børn at færdes trygt på nettet” ”Jeg som lærer forstår ikke nok af universet. Kløften er for stor mellem lærer og elev” ”Den største udfordring er at nettet tager al elevernes opmærksomhed”

Digital mobning Digital mobning er, når medlemmer af et community (netfællesskab) gentagne gange forfølger eller udelukker en bestemt person fra de digitale fællesskaber (mobil eller websites), som gruppen og den pågældende person oplever tilknytning til. Det kan også foregå via mobiltelefon, som en direkte forlængelse af den daglige dialog.

Digital mobning Hvor mange af de 9-16årige har oplevet digital mobning? Hvor mange af børnene blev meget kede af det? Hvor mange af de forældre, hvis barn har oplevet digital mobning, var klar over at deres barn havde oplevet digital mobning? Medierådet, 2009, EU Kids Online 2010

Online medier ændrer mobbemønstre Beskeder kan via netværk/kontakter spredes og offentliggøres hurtigt Afsenderen kan forblive anonym for modtageren Det kan være usikkert, hvem og hvor mange der er involveret Man kan ikke se og aflæse hinandens mimik, toneleje, kropssprog og ansigter, når kommunikationen foregår via mobil eller internettet Det er lettere at skrive ting, som man ellers har svært ved at sige Man har ingen fred efter skole – mobning kan foregå døgnets 24 timer Risiko for misforståelser – hvornår er det mobning?

Mobning opstår, når fællesskabet ikke fungerer Digital mobning Mobilen og nettet er ikke årsag til mobning Mobning opstår, når fællesskabet ikke fungerer Mobning fjernes ikke ved at forbyde mobil og internet

Retten til privatliv Hvornår har forældre undervisere og pædagoger ret til at blande sig i det, barnet ser og læser om på internettet?

Privatliv og grænser Hvor mange danske børn i alderen 9-16 år har en profil på et social netværkssite? Hvor mange danske børn har en offentlig profil hvor de viser telefonnummer og adresse? Hvor mange procent har haft kontakt med nogen online som de aldrig har mødt offline? Hvor mange børn har mødt nogen offline som de første gang har mødt online?

Hvor går grænsen mellem det private og det offentlige? Privatliv og grænser Det er vigtigt at børnene lærer at de skal tage forholdsregler når de vælger at mødes med fremmede Den digitale afstand kan betyde, at barnet/ den unge tør at være mere modig end han/hun ellers ville være Børnene skal lære at reflektere over konsekvenserne for deres handlinger Hvor går grænsen mellem det private og det offentlige? Børnene skal lære at identificere mistænkelige situationer og adfærd

Gode råd til børn Giv aldrig profilkoder til andre Log af når du forlader en computer Brug tid på at finde på gode kodeord Ændrer dit kodeord Anmeld til udbyderen Tag en kopi/gem Bloker Sig fra, hvis du har mod til det Søg hjælp Du må ikke gå alene med det

Superkids undervisningsmateriale Klassetrin 4.-6. klassetrin Hvad består materialet af? E-læringsmodul om temaet mobning E-læringsmodul om temaet privatliv Lærervejledning Elevaktiviteter og ekstra opgaver Tip en 13’er Bogmærker til eleverne T-shirts med Superkids logo USB stiks til lærerne

www.sikker-chat.eu/superkids/

Modulerne lanceres 5. februar på Sikker Internetdag Fokus på digital mobning i hele uge 6 Movellas konkurrence For bestilling af t-shirts skriv til Jon K. Lange: jla@redbarnet.dk Jakob Øllgård Hansen, joh@redbarnet.dk

Gode råd til fagfolk Hav en positiv tilgang til børnenes sociale liv på nettet Tag temaet op, og signaler at eleverne kan henvende sig til sin lærer med de problemer, der opstår på nettet Vær med til at forebygge ubehagelige oplevelser Tal om respekt og grænser i forhold til sms og net Tal om forskel på tale og skrift Brug www.sikkerchat.dk

Tak for jeres tid