Unge & Rygning: Forældres rolle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Forslag til aktiviteter til markering af anti-tobaksdagen WHO’s dag til bekæmpelse mod rygning 31. maj.
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Myter om den valgfrie sundhed
LIV I LUNGERNE.dk image by placeit.net.
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Roskilde Tekniske Skole
Et væksthus for børn og voksne
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forebyggelse af tobaksrygning - Politiske målsætninger og tiltag.
Velkommen til valgmøde
Det gode klasserådsarbejde
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Uge 7 Unge og seksualitet.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Folkeskolereform 2014.
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Hvad ved vi om socialt udsatte borgeres rygevaner? v/ projektmedarbejder Jane Brinch.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Forældredialog om alkohol
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan skaber man røgfrie miljøer? Workshop 4: Hvordan skaber man røgfrie miljøer? Hvad er ledelsens, medarbejdernes og borgernes rolle? Om tobaksforebyggelse.
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Forældremøde om klassens forhold til alkohol, rygning og hash!
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
En undersøgelse om Trivsel, rygning, alkohol og stoffer
Hej 7. klasse… Jeopardy.
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Trivselsarbejdet i klassen Program for forældremødet: Mål for klassen Ansvaret for klassens trivsel Årsager til mobning/ mistrivsel Dilemmaer og budskaber.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Ungdomsliv.
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Velkommen til Quiz om Rygning!!!.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Unge & Rygning: Forældres rolle
Princip for kontaktforældre
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Rygning Oplæg ved Lotte Juul Mortensen.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Unge & Rygning: Forældres rolle Forældremøde Unge & Rygning: Forældres rolle

Hvad tror du? Hvor mange 13-årige har prøvet at ryge? Hvor mange 13-årige ryger hver dag? Har dit barn prøvet at ryge? Skriv op på papir eller på tavlen? Gem til efter filmen.

Hvad tror du? Hvor mange 15-årige har prøvet at ryge? Hvor mange 15-årige ryger hver dag? Har dit barn prøvet at ryge? Se hvad de unge selv gætter på: https://www.youtube.com/watch?v=8TJVD5PoD-U Skriv op på papir eller på tavlen? Gem til efter filmen.

Har prøvet at ryge

Rygning blandt 11-15-årige

En stigende andel af unge ryger % Kilder: Den nationale sundhedsprofil 2013 og 2017 (Statens Institut for Folkesundhed og Sundhedsstyrelsen)

Snus og e-cigaretter 14-15-åriges brug af snus Bruger hver dag/ugentligt Piger: under 1 % Drenge: 1 % Sjældnere end hver uge Piger: 1 % Har prøvet/har brugt tidligere Piger: 5 % Drenge: 9 % 15-åriges brug af e-cigaretter 2014 2018 Har prøvet e-cigaretter Piger: 24 % Drenge: 33 % Piger: 17 % Drenge: 30 % Har brugt e-cigaretter inden for den seneste måned Piger: 13 % Drenge: 17 % Piger: 7 % Drenge: 13 % Kilder: Skolebørnsundersøgelsen 2018 (Statens Institut for Folkesundhed), Røgfri Fremtid Ungeundersøgelse 2017 (Kræftens Bekæmpelse)

Rygestart De andre gjorde det For at prøve Det var sejt – dengang Spændende, noget man ikke måtte For at ‘være med’ Fællesskabet Det gjorde de seje For at være populær Mine venner røg Prøve grænser For at være cool Fællesskabet Prøve grænser Hvorfor begyndte jeg at ryge? - Ifølge de unge selv. Se Mads Lind, ekspert i nikotinafhængighed, fortælle: https://www.youtube.com/watch?v=zQ4_FCE5h40

Forældre – må gerne blande sig FORVENTNINGER Unge forventer, at deres forældre blander sig i deres rygevaner Unge, der forventer en negativ reaktion fra deres forældre, hvis de ryger, ryger sjældnere end andre unge DIALOG Unge har større chance for at holde sig røgfri, hvis deres forældre taler med dem om rygning og følger med i deres og vennernes erfaringer med tobak BETYDNING Ligesom vennerne har forældre stor betydning for rygestart Interesse og åben dialog kombineret med klare rammer, kan være med til at forebygge rygestart Pointer her: Forældre er de voksne med størst betydning for unges rygestart

5 gode råd til forældre Det er vigtigt, at dit barn kender din holdning. Fortæl at du ikke ønsker at han/hun ryger Åben dialog og interesse. Tal jævnligt med dit barn om rygning uanset hvilke rygevaner, du selv har. Røgfrit hjem og bil. Ryg ikke når dit barn er tilstede og lad ikke cigaretter ligge fremme Tal med de andre forældre og lav fælles regler for klassen Foreslå dit barn, at I laver en klar aftale om, at han/hun ikke begynder at ryge Punktopsætning

Materialer til forældre Snak om Tobak (Hjemmeside til forældre) Røgfri aftale (Aftale mellem elev og forældre) Til forældregruppen i klassen: Aftaler i klassen Dilemmakort

Snak om Tobak www.snakomtobak.dk

Røgfri aftale Elev: Ikke ryge i dette skoleår Forældre eller anden voksen: Vil tale med barnet om rygning Slutning af skoleår: Lodtrækning om en præmie Skaber dialog, stillingtagen, motivation og støtte fra kammerater og voksne Hele klassen – men kan bruges individuelt Den røgfri aftale kan bruges både med og uden tilknytning til X:IT Røgfri aftaler har vist en effekt på 30-50% i Norge og Sverige, som har brugt dem gennem de seneste 10 år. Et aftaleforløb for hele klassen er tænkt, som: 1. Orientering v. forældremøde 2. Elever orienteres og får den røgfri aftale 3. Rygeforebyggende dialog ml. elev og forældre 4. Aflevere kopi af kontrakt til klasselærer 5. Klasselærer afleverer til skolekoordinator 6. Evt. brud meddeles klasselærer og forældre 7. Dialog med barnet – henvisning til rygestop 8. Lodtrækning inden sommerferien Vigtigt at eleverne er ærlige hvis de bryder aftalen– principielt betyder det man er ude af konkurrencen det år, men vigtigt at fortælle eleven, at han kan være med næste år, hvis han er røgfri Vinderen udtrækkes på hver skole og bliver bragt i lokalpressen

Til hele forældregruppen Aftaler i klassen Klassens forældre aftaler i fællesskab, hvordan de vil forholde sig til en række spørgsmål. For eksempel Må eleverne ryge hjemme hos hinanden? Er klassefester røgfri? Fortæller forældre hinanden, hvis eleverne ryger? Dilemmakort Klassens forældre hører hinandens holdninger I skal i små grupper tale om dilemmafyldte situationer, som I måske endnu ikke har stået i Find skabelon til dilemmakort og aftaler i klassen på www.xit-web.dk/vaerktoejskassen/elever-og-foraeldre/

Hvad er X:IT?

Hvad kan holde unge røgfri? Pris Håndhævelse af aldersgrænser Forbud mod markedsføring Røgfri miljøer Kompetencegivende undervisning Forældre Rollemodeller Forebyggelseskampagner Rollemodel – ung til ung og påvirkning af social norm Forebyggelseskampagner – påvirkning af social norm

Undervisning ANBEFALINGER FRA FORSKNING 8 lektioner per år Indeholder fire emner (Pres, flertalsmisforståelser, sundhed, samfund) ANVENDELSE Korte og lange forløb Flere fag Understøtter fælles mål 2014

Forældre FORVENTNINGER Unge forventer at forældre blander sig og har en holdning TILGANG Interesse og åben dialog kombineret med klare rammer Regelmæssig dialog REDSKABER Røgfri aftale Snak om tobak

Røgfrit miljø – røgfri skoletid ANBEFALET DEFINITION Elever, ansatte og gæster må ikke ryge, dampe eller snuse i skoletiden – hverken på eller uden for matriklen. HVORFOR? Fjerner rygning fra det sociale fællesskab Elever lærer ikke at ryge i skolen Fjerner rygning fra elevernes skoledag Understøtter trivsel og sundhed Ændrer de sociale normer omkring rygning

Virker det? X:IT skoler X:IT skoler med høj implementering X:IT evaluering fra 2010-2013 X:IT skoler X:IT skoler med høj implementering 25 % færre elever der ryger 50 % færre elever der ryger Høj implementering betyder, at skolen har arbejdet med alle tre elementer I X:IT (undervisning, røgfri aftaler og røgfri skole)