Værktøj: Check dine relationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Almen studieforberedelse
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Skabelon til strategisk plan
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Kommunikation i projekter
NOEA/Aalborg Universitet
Projektlederens rolle(r)
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Uddannelsesdag 26. februar 2011 V. Stine Røn Christensen
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Dan Zielke og 1.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Webquest Rikke Christoffersen En webquest er en opgave, der løses via internettet En webquest er en opgaveformulering, som er karakteriseret ved.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Den regionale Lean enhed
Ledelse i forskellige retninger
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Delphi-evaluering og Green Field
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
360° evaluering af din kommunikation. Dette er et værtøj for dig, som vil Have feedback på dine kommunikationsevner Forbedre din kommunikation Afstemme.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Evaluering.
Hvem er vi?.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Inspiration spørgsmål og Billeder
Rehabilitering og hjemmehjælp
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Værktøj: Risikoanalyse
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Milepælsplanen
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Værktøj: Kommunikationsplanen
Værktøj: Projektets organisation
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Værktøj: Check dine relationer

Troværdighed + Pålidelighed + Intimitet Værktøj: Check dine relationer Formål og udbytte Dit netværk og dine relationer er afgørende for projektets succes – har du magtfulde relationer, er du en magtfuld projektleder! Værktøjet afdækker og vurderer de vigtigste relationer i projektet Vurderer hvor stærk den enkelte relation er i øjeblikket Beskriver hvor der de svage punkter i den enkelte relation Definerer hvilke tiltag der er vigtige for at forbedre den enkelte relation Hvornår bruges værktøjet i projektet? Værktøjet kan bruges til at vurdere de vigtigste relationer ved projektets start. Er der relationer der skal opbygges? Metoden kan også bruges løbende gennem projektet, når projektlederen vurderer, at der er udfordringer med relationen til enkelte interessenter Faldgruber og begrænsninger Beskrivelserne på skabelonen er projektlederens vurdering og ikke interessenternes udsagn Kvaliteten af beskrivelsen er afhængig af projektlederens kendskab til den pågældende interessent Beskrivelserne kan forbedres ved at søge feedback fra interessenterne Relationer bygges af tillid. Interessenterne skal have tillid til dig. Tillidsligning herunder, indeholder fire egenskaber, som bestemmer, om folk har tillid til dig og dermed om du kan opbygge er tæt relation til andre. Troværdighed + Pålidelighed + Intimitet Fokus på egne behov Tillid = Kilde: ”The Trusted Advisor”, Maister, Green & Galford, 2002

Fremgangsmåde De fire egenskaber som skaber tillid Relationer skal opbygges, inden du får brug for dem. Du er nødt til at sætte noget ind på goodwill kontoen, inden du kan hæve opbakning og støtte. Troværdigheden grundlægges af din viden om projektopgaven. Du må have et fagligt ståsted. Har du sammensat et troværdigt team til at løse opgaven? Er det klart, hvad du står for, hvilke værdier du har, og leder du i overensstemmelse med dette. Melder du klart ud, hvis du er i tvivl eller ikke kender svaret? Pålidelighed. Hvordan lever du op til dine løfter. Leveres der til tiden? Det handler også om, at ændringer ikke kommer som overraskelser, men at du hele tiden er lidt foran og kommunikerer justeringer, der er på vej i projektet. Pålideligheden er også påvirket af erfaringerne fra tidligere projekter. Intimitet. Handler om empati og ærlig interesse for andre mennesker. Det betyder, at du har en personlig relation, så mennesker er villige til dele deres egne personlige bekymringer. Det siger noget om din evne og villighed til at være åben og dele din egen tvivl og sårbarhed. Mindre fokus på egne behov. Det sidste element handler om, hvor selvisk du agerer. Hvor meget kommer dine egne interesser først i forhold til interessenten eller projektet? Det handler om, hvor meget dine egne interesser får lov at styre eller forstyrre dit arbejde. Sådan gør du Dette er først og fremmest et analyseværktøj for projektlederen. Det vil være en fordel, hvis det udarbejdes på baggrund af samtaler og erfaringer med interessenterne. Skabelon 1: Trin 1: Angiv de vigtige interessenter i venstre kolonne og marker med et X i de farvede kvadrater, hvor stor tillid du tror, interessenten har til dig. Grøn: Stor tillid, du opfattes som en stjerne. Gul: Rimelig tillid, men med nogle smuttere. Rød: Manglende tillid til dig. Trin 2: Vurder derefter den enkelte interessent fra venstre mod højre i de fire søjler. Hvis der er problemer med tilliden, hvor er udfordringen så? Marker med et X i de farvede kvadrater hvor du synes, problemet er. Grøn: Ingen problemer, Gul: Problematisk, Rød: Store problemer. Trin 3: Gennemgå derefter den enkelte interessent fra venstre mod højre og vurder hvilke tiltag du som projektleder vil iværksætte de steder, hvor du har sat X i gul eller rød. Gennemfør dine tiltag og følg op ved at spørge interessenterne om feedback på din projektledelse.

Skabelon 1: Check dine relationer Interessent Troværdigheden Pålideligheden Intimitet Mindre fokus på egne behov Tiltag Tiltag Tiltag Tiltag

Referencer og links Forbindelse til andre værktøjer Risikoanalysen: Risikoanalysen kan giver input til, hvilke vigtige relationer du mangler i dit netværk, eller hvilke relationer der skal styrkes Planen: Planen beskriver, hvad der skal leveres og hvornår. Den vil give dig et billede af, hvem du kommer i kontakt med under forløbet og hvem der er vigtig for at få kritiske ting igennem. Hvor mange ressourcer skal anvendes og hvem kan støtte og bevilge disse ressourcer? Interessentanalyse: Analysen beskriver: Hvem er interessenterne? Hvad er deres position i forhold til projektet? Hvem har nyttig viden og hvem har den nødvendige magt til at få ting i gennem? Organisering: Organiseringen giver et billede af, hvor de vigtigste interessenter er placeret og deres rolle i forhold til projektet. Links Referencer Bogen: Power i projekter og portefølje 4. udgave, 2019, Djøf Forlag, John Ryding Olsson, Niels Ahrengot & Mette Lindegaard Attrup Bogen: Projektlederskab – effekt til tiden 1. udgave, 2016, Djøf Forlag, 2016, John Ryding Olsson Bogen: The Trusted Advisor, 2001, Simon & Schuster Ltd. David H. Maister, Charles H. Green & Robert M.

Find andre værktøjer og anden nyttig viden i teorier, videoer, bøger eller gennem vores e-læringsmoduler Unleash your potential