”There is a crack in everything, that´s how the light gets in”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Advertisements

Hvad er ”den gode inklusion” for børn, forældre og ansatte?
Den samskabende proces Møde folk som dem, både de og vi
Søren Hertz, PsykCentrum Børne- og ungdomspsykiater
”There is a crack in everything, that´s how the light gets in”
Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Seksualitet og demens Fjernundervisning I alderspsykiatri PsykIT  Alderdom og seksualitet  Seksualitet set i demens perspektiv  Den demente,
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
- for samarbejdspartnere
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Er KRAM en skam? Signild Vallgårda
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
Tendenser i forældresamarbejdet
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Er græsset også grønt om natten.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er sclerose? Hvad er sclerose? 2018.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Arbejdsglæde & samarbejde
Mette Blauenfeldt, Dansk Flygtningehjælp
Velkommen Dagens program.
IFS Socialpsykiatriske Seminar
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Individ At være et hjerte.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

”There is a crack in everything, that´s how the light gets in” Leonard Cohen Anthem, 1992

”ADHD – selve forkortelsen forstyrrer vores nysgerrighed”

Børn er andet og mere end deres diagnose? På udkig efter uanede udviklingsmuligheder ”psykisk sygdom” og ”handicap” får ikke øje på de unges invitationer til deres omgivelser Søren Hertz, børne- og ungdomspsykiater PsykCentrum

Det er ikke muligt at observere fænomener uafhængigt af Historiernes kraft Det er ikke muligt at observere fænomener uafhængigt af de kontekster, som de eksisterer i Kontekster er meningsbærende og dermed båret af de historier, som over tid har vokset sig betydningsfulde.

DOMÆNE TEORIEN DOMÆNE - TEORIEN PRODUKTIONENS DOMÆNE §38 undersøgelser Objektive beskrivelser Univers Lineær kausalitet Pligter Rettigheder FORKLARINGENS DOMÆNE Multivers Cirkulær kausalitet Forståelser opstået i dialog Genforhandling af forståelse af virkeligheden ÆSTETIKKENS DOMÆNE Etik og moral Foretrukne værdier PRODUKTIONENS DOMÆNE §38 undersøgelser Objektive beskrivelser Univers Lineær kausalitet Pligter Rettigheder FORKLARINGENS DOMÆNE Multivers Cirkulær kausalitet Forståelser opstået i dialog Genforhandling af forståelse af virkeligheden DOMÆNE - TEORIEN Ref. Lang P Little M Cronen V (1990): The systemic professional - domains of action and the question of neutrality. Human systems, vol. 1 No. 1,34-47 ÆSTETIKKENS DOMÆNE Etik og moral Foretrukne værdier

med den store satsning: Børn og unge med særlige behov Den begrænsede succes med den store satsning: Børn og unge med særlige behov medfører større segregering på trods af ønsket om mere inklusion Afstanden mellem det almindelige og det specielle område bliver større Visitation til ressourcer knyttes til beskrivelser med fokus på deficits Begreberne psykisk sygdom og handicap udløser fokus på individuelle rettigheder

udfordrende problemadfærd som invitationer til: tillidsopbygning i Børns og unges udfordrende problemadfærd som invitationer til: tillidsopbygning i udviklende fællesskaber (særlige omstændigheder i stedet for særlige behov)

Invitationer, der kommer ud af: ADHD som komplementaritet Fremtrædelsesform: Impulsivitet, uopmærksomhed, hyperaktivitet, udfordrende adfærd Invitationer, der kommer ud af: Tvivl på egne muligheder begrænsede erfaringer med at bede om hjælp have tillid til andre

Den samfundsmæssige og kulturelle nyorientering kan oplagt bygge ovenpå de gode nyheder om de uanede muligheder

Moderne hjernevidenskab Hjernen er plastisk og dermed med uanede udviklingsmuligheder Hjernen udvikler sig i kraft af det sociale samspil i de afgørende relationer. Passivitet er kvælende for udvikling. Spejlnervecellerne er afgørende for vores tro på de uanede muligheder.

Jo mere tryg man kan føle sig i mødet med det specielle, jo mere almindeligt kan man møde det – Viden om det specielle som middel til at turde tro på de inkluderende processer Transkontekstuelle udviklingsprocesser, der kan transformere bekymring og oplevelse af afmagt til opbygning af gensidig tillid og ny læring

som vi er i stand til at få øje på: Neurobiologi og tilknytning Den måde, vi vælger at opdele verden på, skaber samtidig de mulige løsninger, som vi er i stand til at få øje på: Neurobiologi og tilknytning Ressourcer og begrænsninger Bio-psyko-socialt Det perfekte som trænger til at videreudvikles

Moderne udviklingspsykologi Barnet deltager aktivt i konstruktionen af sin verden. Udviklingen er baseret på interaktion og samspil med andre Tidligere tiders faseteorier må dermed afløses af en opmærksomhed på, hvordan barnet får mulighed for at få de afgørende erhvervede livstemaer på plads i dets aktuelle kontekst

Problemadfærd som psykisk sygdom handicap kommunikation Invitationer Diagnosen som udvalgt øjebliksbillede

Tilstedeværelse i feltet undersøgelse kigge ved siden af ekspertise og specialviden forandringsarbejde opmærksomhed på mønstre social kontrol ydmyghed tillid til udvikling af kompetencer Viderebearbejdning af Jørn Nielsen / Søren Hertz,1999

Den etiske forpligtelse i forbindelse med enhver udredning: Det problematiske i kontekst af det fantastiske Undersøgelse for ændringspotentialer

Skabe kontekster, hvor det er muligt at få øje på børn og unges invitationer Gøre det tilstrækkeligt stort – på tværs af de afgørende kontekster Være på udkig efter åbninger – undgå at gøre mere af det samme Undgå konfliktoptrapning og forstærket afmagtsfølelse

Resilience-forskningen Oplevelse af Sammenhæng Begribelighed Meningsfuldhed Håndterbarhed Fra ” barnet kan ikke gøre for det” til ”barnet kan gøre noget ved det” – i samspil med de omgivelser, der spejler troen på mulighederne

Opgaverne i forhold til udvikling af det uanede Deltagelse i den bio-psyko-sociale udviklingsproces, ikke kompensation Udgangspunktet er, at barnet yder det bedste, som samtidig trænger til at blive videreudviklet Deltage i udvikling betyder bl.a. at bidrage til udvikling af de bevidste strategier, som barnet og den unge bliver støttet i at få erfaringer med – i de mange kontekster. Enhver støtte må arbejde på at overflødiggøre sig selv

Gøre forskellene mindre mellem de forskellige kontekster, som børn og unge vokser op i: Kompensation/ forventninger om fællesskab Samarbejde om udvikling af uanede muligheder

Invitationer, der kommer ud af: ADHD som komplementaritet Fremtrædelsesform: Impulsivitet, uopmærksomhed, hyperaktivitet, udfordrende adfærd Invitationer, der kommer ud af: Tvivl på egne muligheder begrænsede erfaringer med at bede om hjælp have tillid til andre

Skabe tydelige rammer båret af troen på mulighederne ADHD – fokuspunkter: Se ved siden af og få øje på tvivlen, de gode intentioner og de afgørende værdier Forstå de indlejrede historier som element i at skabe tillid og nye erfaringer Skabe tydelige rammer båret af troen på mulighederne – undgå konfliktoptrapning Skabe tillid til de processer, der rækker ud over den enkelte kontekst, ind i de mange. Deltage i udvikling frem for kompensation

Ritualiseret adfærd og begrænset kontakt med andre Autisme spektrum som komplementaritet Ritualiseret adfærd og begrænset kontakt med andre Vanskeligheder med problemløsning Tvivl på egne muligheder i det sociale samspil med andre

Recovery-forskningen Betydningen af det stedfortrædende håb Det, der rækker ud over, hvad brugeren havde forventet Oplevelse af at blive set på som mere end sygdommen Oplevelse af gensidighed – ægte nysgerrighed Oplevelsen af ikke at få tiden ophævet Behandling må ikke reduceres til ord, men følges op af handlinger, der er med til at gøre en forskel

Børn med ”særlige behov” til ”særlige invitationer” skabe kontekster, hvor det er muligt at få øje på invitationerne Det er selve det komplementære billede, der inviterer os Det komplementære folder sig ud lige foran øjnene på os

Deltagelse i udvikling af det uanede det fælles: overskridende læring problemadfærd som fremtrædelsesform udvikling af uanede muligheder trans- kontekstuelle lærings- processer problemadfærd som invitation bio-psyko-social perfektion på vegne af gruppen af børn og unge individuelle lærings- på egne vegne den enkelte: vejen til at føle sig velkommen Søren Hertz / Jørn Nielsen, juni 2009