Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
- gennem Marte Meo metoden
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Centralforeningen for Stampersonel
Den gode tone Lse.
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Kommunikation - trykstil
Personlighed og Kompetencer
Sådan bruger du præsentationen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvad er meningen med dit liv?
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Foredragsrække for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Arbejdsglæde & samarbejde
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Demens hos udviklingshæmmede
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Borgermøde.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
AF Mads Korsgaard Poulsen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Hvordan motiverer vi de unge?
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig Underviser: XXX Dato Sted

Modul 4 Nye måder at være sammen på Dagens emner: Kommunikation og samvær Gode råd

Kommunikation er mere end ord Tonefald Kropssprog Når det talte sprog er svært for personen, bliver toneleje og kropssprog så meget desto vigtigere for kommunikationen. Derfor er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem det, du siger og det, du gør. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Adfærd er også kommunikation ”Mennesker gør det, der giver mest mening i situationen. Følelser og behov, der opleves inde i personen selv, kommer ofte til udtryk i adfærden” Adfærdsproblemer i ældreplejen, Elvén et al, Dansk Psykologisk Forlag (2015) Forklar og spørg deltagerne om de kan se, hvad billederne udtrykker. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Personer med demens For en person med demens kan det være vanskeligt at: Skrive og læse Huske samtaleemnet Koncentrere sig i længere tid af gangen Holde den røde tråd i samtalen Forstå, hvad du siger Tage initiativ til samtale og kan derfor virke tavs At udtale ordene korrekt og færdiggøre sætninger At udtrykke sig med de rette ord, særligt navneord og navne på familie og venner glemmes Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Nye måder at være sammen på Minder Musik, sang og dans Kreativitet Fysisk aktivitet Udeliv Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

De gode øjeblikke Fokus på de gode øjeblikke Fokus på Nu’et Fokus på personens ressourcer Gør mere af det, der virker ”Personen med demens er helt eller delvist frarøvet evnen til at huske fortiden og forestille sig fremtiden. NU’et bliver af vital betydning for eksistensen” Kilde: Demens - Den Anden Frekvens Video: Region H – Grib om livet De gode øjeblikke https://youtu.be/IZhZi3UocAo Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Nye måder at være sammen på Se filmen og læg især mærke til: Betydningen af at tage udgangspunkt i NU’et Betydning af at have fokus på personen, og hvad der optager personen med demens Foto fra filmen ‘Den anden frekvens’ (DVD) Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad vil det sige at anerkende? Sand Hjælpekunst ”At man, når det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en indbildning, når han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min Mere-Forståen ham slet ikke.” Søren Kierkegaard, Samlede Værker, 3. udg., bind 18, s. 96-97, Kbh., 1962 Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Respektér den andens oplevede virkelighed Nysgerrighed, accept og oprigtig interesse i et andet menneskes perspektiv og handlinger. Video fra Alzheimerforeningen: Undgå at irettesætte https://youtu.be/RkHeyHxI7Zw Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Ligeværdige, men ikke ligestillet Eksempel: En pårørende besøger sin moster på plejehjemmet. De to drikker kaffe og spiser kage på mosterens stue. Begge parter er i godt humør og synes at nyde samværet: Mosteren siger glad til niecen: - Kan du huske, dengang vi underholdt på hospitalet? Jeg sang, og du spillede så smukt på orgel. Niecen overvejer situationen et kort øjeblik, da hun ved, at denne hændelse aldrig har fundet sted, og at ingen i familien nogensinde har spillet orgel eller optrådt offentligt. Niecen: - Jeg er ikke sikker, fortæl noget mere. Mosteren fortæller videre, men niecen kan stadig ikke genkende den beskrevne hændelse. Niecen ved af erfaring, at mosteren kan blive vred og ked af det, hvis hun bliver korrigeret, men ønsker på den anden side ikke at lyve overfor hende. Niecen: - Ja, moster, vi har haft mange gode oplevelser sammen. Mosteren svarer (accept): - Ja, det har vi. Niecen: - Og nu hygger vi os igen. Mosteren: - Ja, vi har det jo godt. Vil du have mere kaffe? Kilde: Samtale mellem ligeværdige, Sygeplejersken, 27, 2002 Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Kommunikation Beskriv en situation, hvor en samtale eller situation gik skævt imellem jer Hvad blev der sagt og gjort? Beskriv en situation, hvor en samtale eller situation gik godt imellem jer Hvad blev der sagt og gjort? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Når du kommer på besøg For personer med demens i svær grad opleves hvert et møde som et nyt møde. Forudsigelighed, genkendelighed og tryghed bliver afgørende: Når du kommer: Afvej situationen og hav din egen dagsorden i baggrunden. Brug øjenkontakt og berøring fx holde i hånd. Tage udgangspunkt i det, som personen begynder at tale om, har gang i eller tager initiativ til. Ord er ikke nødvendige for et godt samvær. Positive følelser og stemninger har betydning for oplevelsen af et godt samvær. Hav mere fokus på nærværet – at ”lave ingenting sammen”. Anvend genkendelige aktiviteter og ting fra personens livshistorie. Når du går: Få hjælp fra personalet, hvis det er svært at afslutte besøget. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

10 gode råd om kommunikation Få øjenkontakt og den andens opmærksomhed, før du begynder at tale. Reducer støj i omgivelserne, fx sluk for fjernsynet. Formuler dig konkret og enkelt. Stil ét spørgsmål af gangen og vent på svar – vær tålmodig og giv tid. Stil afgrænsede spørgsmål, fx ”Vil du have den blå eller grønne bluse på?” Sig hvad du gør og tal om det, der sker her og nu. Fortæl hvad personen skal gøre i stedet for, hvad personen ikke skal gøre. Brug dit kropssprog til at understøtte dine ord og handlinger fx pege på kaffekande, imens du beder om kaffekanden. Hvis det er vanskeligt for personen at udtrykke sig, så lyt efter stikord, som kan lede dig på hen til, hvad samtalen kunne handle om. Er han eller hun tilbage i fortiden, så bliv i det og få jer en snak om dengang. Hvis personen bliver frustreret eller irriteret, så skift emne eller tag en pause. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Mine opmærksomhedspunkter Hvad vil du især være opmærksom på fremover i forhold til din måde at kommunikere og være sammen med din kære med demens? Er der noget du vil gøre mindre af? Er der noget du vil gøre mere af? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad synes du har været interessant i dag?

Tak for i dag