Adfærdskæder 2019.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At bruge disse to ord rigtigt
Advertisements

John.M.Nielsen Metode & Co.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Danmarks landskab På kort og billeder - En powerpoint-øvelse
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
Grizzly Dream – Din Hundemassør / ved Anette Englykke
Innovation og iværksætteri
Formularer (Access, del 3)
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Hvad bliver de fremtidige konkurrencevåben på energi markedet
Af: Michael Jørgensen. Entity Life Cycle: Hvad er det ?  Er en måde, hvordan man, eventuelt tidligt i programmeringsforløbet, kan bestemme hvordan et.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
En fejl af stor betydning...
Træning - Patching forberedelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
INDSÆT EVT. EMNE TEKST HER Sikker cykelrytter GO STIL som cykelrytter betyder, at du: er venlig og høflig i trafikken har forståelse for, at andre kan.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Niveauer for læring i organisationen
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Opgavespil om sikkerhed V. Steen Grønbæk Mercantec EPOXY OG ISOCYANATER.
Ledelse og kollega-adfærd
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Atomer og molekyler.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
En fejl af stor betydning...
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
© Indkøb – Videregående Uddannelser, 2. udg., Hans Reitzels Forlag 2013, Lars Krogh Jensen, Lars H. Christensen & Steen Kjærgaard.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Nytårskur den 9/ Cheftrænerens præsentation af den nye rammeplan Fra teknik til interval.
En lille reminder: nu har du brugt tid på at snakke om, ærgre dig og gerne ville ha lavet om på fortiden …det har ikke ført til noget som helst godt, at.
©Projektstyring – i teori og praksis (1.udg.) Lars Krogh Jensen & Henriette Bjerreskov Dinitzen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2011.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
…………Skal blive så dygtige som de kan
At bruge disse to ord rigtigt
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
En fejl af stor betydning...
809_Nu takker vi alle vor skaber 1, S1
Arbejdsgangsanalyse En arbejdsgangsanalyse i begyndelsen af projektet
Menneske, din egen magt Tekst: Lars Busk Sørensen 1986
Ved Per Christian Værens
Adfærdsdesign: Sådan bruger du værktøjerne
"De er jo så søde alle sammen"
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Den glade skole på bjerget.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Adfærdskæder 2019

Baglænskædning Baglænskædning……………hvad er nu det ??????? At bygge øvelsen op baglæns, altså at starte med målet, så minimeres muligheden for fejl. Teorien: Den første adfærd bliver forstærket af den næste adfærd (2. adfærd). Den anden adfærd bliver forstærket af den næste adfærd (3.adfærd) Derved er den sidste adfærd den primære adfærd 9-1-2-1

Hvad gør adfærd til primær Adfærd som total set er gentaget mange gange i livet Adfærd som er forstærket med høj kvalitet (set fra hundens verden) Adfærd som for nylig er blevet forstærket Pkt 3 er vigtig i baglænskædning. Husk 4 ud af 5 rigtig – 80 % reglen. Baglænskædning skal læres ved positiv forstærkning for at have effekt. 9-2-1-1

F Fokus O R B A L Æ G Plads / foran N L S Æ K N S D K Løbe ud I D I G Samle op Løbe tilbage Plads / foran Slip Fokus 9-2-2-1

Billedserie apportering 1/9 © Lars H. Ehrensvärd Jensen 2012 Billedserie apportering 1/9 9-3-1-1

© Lars H. Ehrensvärd Jensen 2012 2/9 9-3-2-1

© Lars H. Ehrensvärd Jensen 2012 3/9 9-4-1-1

© Lars H. Ehrensvärd Jensen 2012 4/9 9-4-2-1

© Lars H. Ehrensvärd Jensen 2012 5/9 9-5-1-1

© Lars H. Ehrensvärd Jensen 2012 6/9 9-5-2-1

© Lars H. Ehrensvärd Jensen 2012 7/9 9-6-1-1

© Lars H. Ehrensvärd Jensen 2012 8/9 9-6-2-1

© Lars H. Ehrensvärd Jensen 2012 9/9 9-7-1-1

Baglænskædning Forlænskædning Baglænskædning 81 (3x3x3x3) 4 x 1 valgmuligheder Baglænskædning 4 x 1 valgmuligheder 1 4 3 2 9-7-2-1

Refleksion Beskriv de enkelte elementer i en apportering af en markeret dummy på 30 meter med et terrænskift på 15 meter. Beskriv samme øvelse, men med baglænskædning og forklar hvor mange elementer det kan være relevant at dele øvelsen op i. 9-8-1-1

15 meter 30 meter