interkulturel erhvervskommunikation ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering KUA 2011 Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black. Henry Ford (1922)
Markeds-kommunikation teorier og modeller 10/10 Markeds-kommunikation teorier og modeller Case 2 : Teoretisk landebrief 12. Henrik Lindberg: Markedskommunikation; Segmentering 71 12. Henrik Lindberg: Segmentering Målgruppevalg Positionering Den situide forbruger 25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
12. Henrik Lindberg: Segmentering, målgruppevalg og positionering 12. Henrik Lindberg: Segmentering, målgruppevalg og positionering. Den situide forbruger Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black. Henry Ford (1922) Er det rigtigt, at bl.a. Coca Cola og Nestlé opfatter deres marked som et massemarked? 25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
Ikke hvad angår kulturelle forskelle. Se bl.a. 12. Henrik Lindberg: Segmentering, målgruppevalg og positionering. Den situide forbruger Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black. Henry Ford (1922) Er det rigtigt, at bl.a. Coca Cola og Nestlé opfatter deres marked som et massemarked? (Se ligeledes Målgruppevalg; differentieret strategi side 100) Ikke hvad angår kulturelle forskelle. Se bl.a. http://www.nestle.com/Common/Header/AddressDetail.htm?LTR=F&CTY=49061248-4E9D-4B0B-884E-DFDC2706CE67 http://www.coca-cola.dk/ http://www.cocacola.com.br/pt/index.html 25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
Skattefrie goder til medarbejder (DSB) Kan man forestille sig, at livsstil spiller en rolle også på B2B markedet? (Se figur 6.3 s 73) Illustration 6.1 Skattefrie goder til medarbejder (DSB) Sammenlign GallupKompas’ og Minerva modellens koordinater 25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
Illustration 6.1; Minerva modellens violette segments livsstil Kan man forestille sig, at livsstil spiller en rolle også på B2B markedet? (Se figur 6.3 s 96) Illustration 6.1; Minerva modellens violette segments livsstil F.eks. skattefrie goder til medarbejder (DSB); miljøvenlig personalepolitik Sammenlign GallupKompas’ og Minerva modellens koordinater y: traditionel/moderne for begge X: Fællesskab/Individ for GallupKompas, Pragmatisme/Idealisme for Minerva 25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
F.eks. Oprindelsesland; lurmærket, dannebrog m.m. Figur 6.7 Kan man tænke sig andre positioneringsstrategier end de her nævnte? F.eks. Oprindelsesland; lurmærket, dannebrog m.m. Hvornår bliver repositionering en nødvendighed? Vigende omsætning Men kan også være en løbende dynamisk proces p.g.a Ændret produktpalette Ændrede målgrupper Ændrede perception, livsfaser m.m. 25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
Hvilken markedsstrategi benytter jeres virksomhed (fra nu: V) sig af? Gruppeopgaver: Hvilken markedsstrategi benytter jeres virksomhed (fra nu: V) sig af? Find på tre eksempler der illustrerer de i figur 6.6. nævnte tilgange Hvilken rolle (om nogen) spiller den politiske og den situide forbruger for V? 25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering
Markeds-kommunikation 31/10 Markeds-kommunikation 13. Frandsen, Johansen & Ellerup Nielsen: Teorier og Modeller; Interkulturel markedskommunikation 14. Andersen, Jensen, Jepsen, Schmalz & Sørensen: Kommunikationsproces og -planlægning 84 98 13. Frandsen, Johansen & Ellerup Nielsen: Teorier og Modeller; Interkulturel markedskommunikation Transmissionsparadigmet Interaktionsparadigmet IMK-modellen 14. Andersen, Jensen, Jepsen, Schmalz & Sørensen: Kommunikationsproces og -planlægning; Kommunikationsplanlægning Kommunikationsparametre Promotionsstrategier PLC-kurven 25. juli 2019 ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering