Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

interkulturel erhvervskommunikation – ikek.dk

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "interkulturel erhvervskommunikation – ikek.dk"— Præsentationens transcript:

1 interkulturel erhvervskommunikation – ikek.dk
efterår 2011 KUA Ezio Pillon The sum of human knowledge is not contained in any one language. Ezra Pound

2 SIS – Interkulturel erhvervskommunikation – Indhold
I erhvervslivet er kommunikation og interkulturelle kompetencer vigtige forudsætninger for enhver virksomhed. Dette kursus kombinerer de humanistiske kompetencer med erhvervsmæssige aspekter, og giver en forståelse af grundlæggende parametre i en virksomhed. Kurset bygger videre på den viden og de kompetencer, som humanistiske studerende har med fra deres respektive studier. Udgangspunktet er det møde, som finder sted, når mennesker med forskellig kulturbaggrund mødes og skal arbejde sammen. Herudfra kan man rejse en række spørgsmål, som først og fremmest knytter sig til emner om kommunikation, organisation, interkulturalitet og identitet. De studerende indsamler selv empiriske data gennem at etablere kontakt til virksomheder eller organisationer. Repræsentanter fra erhvervslivet kan deltage i undervisningen et par gange i løbet af kurset. ikek 1 intro

3 ikek 1 intro

4 ikek 1 intro

5 Omfang: Den mundtlige prøve varer 30 minutter inkl. votering
Omfang: Den mundtlige prøve varer 30 minutter inkl. votering. Der gives ingen forberedelsestid. Den studerende har 10 minutter til sagsfremstilling, hvorefter der er afsat ca. 10 minutter til dialog. De sidste ca. 10 minutter anvendes til votering og feed-back til den studerende. Særlige bestemmelser: Synopsis afleveres i 3 eksemplarer til eksamenssekretæren inden for en af instituttet fastsat frist. Emne og problemstilling samt valg af metode og teoretisk tilgang skal aftales med underviser. ikek 1 intro

6 Ikek synopsis Synopsis ved mundtlig eksamen har som formål at tillade eksaminanden at fremlægge og diskutere et særligt studeret problemfelt inden for et større emneområde. Ved en synopsis forstås et skriftligt oplæg (maksimalt 5 normalsider), der indeholder: 1. En beskrivelse af det udvalgte emne/problemfelt og dets afgrænsning i relation til hele emneområdet. 2. En redegørelse for den generelle (gruppe) problemformulering samt metodisk/teoretisk indfaldsvinkel. 3. En punktvis opstilling af de forhold, den studerende ønsker at komme ind på under eksaminationen gerne førende til operationelle forslag. Synopsis afleveres i 3 eksemplarer til instituttets eksamenskontor senest 14 dage før aflæggelse af den pågældende eksamen. ikek 1 intro

7 Pensum: Den studerende opgiver 750 normalsider litteratur indeholdende teorier og metoder. Heri kan også indgå kildemateriale i form af tekster fra valgte virksomheder. Opgivelserne kan være på dansk og/eller engelsk. Efter aftale med underviseren kan andre sprog inddrages. Pensum skal godkendes af underviser, og der skal afleveres pensumliste til sekretariatet inden for en af denne nærmere angivet frist. Prøveform: Mundtlig sagsfremstilling med materiale (synopsis). De studerende skal i grupper aflevere en synopsis på maksimalt 5 normalsider. Prøven er individuel og vedrører et eller flere, af den studerende udvalgte, aspekter af synopsis samt pensum. Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen. Synopsis indgår ikke i bedømmelsen. ikek 1 intro

8 ikek 1 intro

9 Usunier: Marketing across Cultures: The cultural process A
1 Intro Usunier: Marketing across Cultures: The cultural process A Introduktion til faget Lektionsplanen Eksamen Kerneord til tekst 1 Kultur Kulturelementer Kulturkilder Erhvervspakken: Interkulturelle erhvervskompetencer og Kommunikation ikek 1 intro

10 Dahl: Hvis din nabo var en bil (1997); Livet er skønt
2. 12/9 Identitet og livsstil Schneider& Barsoux: Managing across cultures (2003); The Undertow of Culture Frandsen, Halkier & Johansen: Netværk (2002); Kommunikation mellem kulturer Dahl: Hvis din nabo var en bil (1997); Livet er skønt Aslan: How to win a cosmic war(2009): Prologue 1 6 13 26 ikek 1 intro

11 Nøgleord: 2. Schneider & Bardoux Convergence myths: 3
Nøgleord: 2. Schneider & Bardoux Convergence myths: 3. Frandsen, Halkier & Johansen: Netværk; Kommunikation mellem kulturer Operationelle og videnskabelige teorier Kulturen og organisationer; begreber 4. Dahl: Hvis din nabo var en bil; Livet er skønt Segmentering, Livsstilssegmenteringen, Praktisk tænkning, Social differentiering, Forbrugerkultur, Livsstilsanalyse, Minerva modellen 5. Aslan: How to win a cosmic war; Prologue Kultur, identitet og religion ikek 1 intro

12 1. Usunier: Marketing across Cultures: The cultural process
Definér kultur The customs, ideas, and attitudes shared by a group, which make up its culture, are transmitted from generation to generation by learning processes rather than biological inheritance. Adherence to these customs and attitudes is regulated by the system of rewards and punishment peculiar to each culture. The Columbia Encyclopedia Culture is what remains when that which has been learned is entirely forgotten. Selma Lagerlöf Culture is learned. Culture is forgotten in the sense that we cease to be conscious of its existence as learned behaviour. Jean-Claude Usunier ikek 1 intro

13 Culture is the way we solve problems Trompenaars (Kluckholm/Stodtbeck)
Goodenough’s concept of ‘operational culture’ assumes that the individual can choose the culture in which to interact at any given moment or in any given situation. This concept has the advantage to highlight the multicultural nature of many individuals in today’s society (binationals, multilingual people, people who have an international professional culture, employees influenced by corporate culture, etc.) Kultur er livsstil Link i teksten ikek 1 intro

14 Artefakter, såvel materielle som åndelige
Kulturelementer Kultur er mere en proces end en definerbar enhed som måtte kunne identificeres af sine delelementer. Dog er følgende delelementer essentielle: Sproget Sociale institutioner (familien, politiske institutioner, sociale organisationer) Artefakter, såvel materielle som åndelige Symboler og fortællinger (Indenfor markedskommunikation er dette af stor betydning) ikek 1 intro

15 ikek 1 intro

16 Artefakter, såvel materielle som åndelige
Kulturelementer Kultur er mere en proces end en definerbar enhed som måtte kunne identificeres af sine delelementer. Dog er bl.a. følgende elementer essentielle: Sproget Sociale institutioner (familien, politiske institutioner, sociale organisationer) Artefakter, såvel materielle som åndelige Symboler og fortællinger (Indenfor markedskommunikation er dette af stor betydning) Overtro (7-9-13) Kulturelementer er foranderlige og vi kan fortolke dem individuelt og omfortolke dem (kulturbærer/kulturskaber) ikek 1 intro

17 Findes der menneskelige manifestationer der ikke er kulturbundne?
Sult? Libido? Personlighed? Findes der danske eller udenlandske ord der determinerer et folks livssyn (Whorfian hypothesis)? Kommenter: At hygge sig Skidefuld og på rulleskøjter Bandeord Find eksempler fra dit studie/personlig erfaring ikek 1 intro

18 Hvilke 3 kulturkilder (figur 1.1) definerer dig stærkest som person?
Hvor homogen en målgruppe er klassen? Hvilken betydning har klimaet for et folks kultur? Skal vi snart begå masseselvmord? Hvilken opdragelse fremmer mest børn? Er der kulturer vi bør lære fra? ikek 1 intro

19 ikek 1 intro

20 ikek 1 intro

21 Præsentationsværktøjer Præsentationsværktøjer, der indeholder ophavsretsligt materiale, må ikke lagres på intranettet., dvs. at når en lærer laver f.eks. en PowerPoint, så må vedkommende anvende ophavsretsligt beskyttet materiale i PowerPoint-præsentationen, men han/hun må ikke lagre den på Intranettet for derved at stille den elektronisk til rådighed for eleverne. Han må derimod gerne fremvise den i undervisningen og udlevere den i print. ikek 1 intro


Download ppt "interkulturel erhvervskommunikation – ikek.dk"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google