Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Ulrik Lassen Finsencentret, Onkologisk Klinik Rigshospitalet
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Netværk af forebyggende sygehuse
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Studietyper Katharina M.Main
Forskellige studietyper
Tillid Temadag for AMIR
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Forskellige studietyper
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Hvordan kan jeg som personale inddrages i kvalitetsarbejdet og datafangst i min praksis? XMO-BRUGERFORENINGS ÅRSKURSUS 2013.
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Evidenshierarki eller - typologi
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Evidens og accelereret patientforløb
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Pakkeforløb i psykiatrien
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Fusionsprocessen Neurologi-Fysio- og Ergoterapi 10. juni 2014 JFB.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Velkommen Helene Westring Hvidman Lægeforeningen Hovedstaden Medlemsmøde Onsdag den 3. februar 2016 kl – Hotel Scandic, København V.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov
Dokumentation, evaluering og evidens
Ny styring i Region Hovedstaden
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Netværksdage Nyborg Strand 30
Tradition og fornyelse (lidt)
MTV af Demens: Organisation
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Metoden fælles beslutningstagning
Evidenshierarki eller - typologi
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Præsentationens transcript:

Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater Hvad indebærer det at ”frisætte” organisationen? og betydningen af at få patienternes stemme med v./ oversygeplejerske Pernille Welinder Fokus på faglig kvalitet når sundhedsvidenskabelig tradition møder krav om organisationsudvikling v./ klinikchef Ulrik Lassen Værdibaseret Styring D. 27. november

Frisættelse forudsætter fritagelse…. Vores vision for at skabe mere værdi for patienterne er ved at blive til virkelighed. Så sidste år besluttede vi at fritage Hjertecentret på Rigshospitalet for takststyring. Vi går nu skridtet videre og godkender en række nye forsøg, hvor takststyring ophæves på forslag fra hospitalerne eksempelvis Finsencentret, Videncenter for Reumatologi og rygsygdomme. Notat: Region Hovedstaden, Budget aftale 2018: ‘På vej mod værdibaseret styring’ 2 Værdibaseret Styring D. 27. november

Projekt notat FIN, okt 2017 Der skal den nødvendige tillid til, at vi stræber mod det bedste og mest effektive resultat for patienterne - i modsat fald vil man tage al ledelseskraft ud af VBS. Aktivitet bliver ikke længere en automatisk styringsparameter VBS lægger op til en høj grad af lokal prioritering og ledelse, hvor vi i højere grad bruger ledelsesstrengen til at lave forpligtende aftaler Værdibaseret Styring D. 27. november

Øget fokus på værdi for patienten Porter, Pit-stop eller en overordnet værditilgang, hvor nogle overordnede værdier styrer den samlede aktivitet. Det kan fx være ”patientens situation styrer forløbet”.. Patienterne vil blive inddraget i målfastsættelsen i de enkelte klinikker og afsnit VBS vil blive vurderet ud fra de patientnære effekter, suppleret med fokus på faglig kvalitet og effektivitet Værdibaseret styring D.27. november 2018 Værdibaseret Styring D. 27. november

Hvad indebærer det at ”frisætte” en organisation? Workshop i Klinik for Blodsygdomme d. 19/12-17 Fokus på ‘Værdi for patienten’ er motiverende og meningsfuldt Frisættelse og lidt ramme… Fælles idégenerering Aktivitetsstyring har været en større elefant i rummet end vi har været klar over D.27. november 2018 5 Værdibaseret Styring D. 27. november

Omlægning fra indlagt til ambulant Idé generering førte til 43 forslag…. Nationale Mål Symptom-håndtering PDSA Patient- inddragelse 2 Fokusområder Hjemme-behandling Omlægning fra indlagt til ambulant Værdibaseret styring Værdibaseret Styring D. 27. november

Betydningen af at få patienternes stemme med? Fokus på den patientoplevede kvalitet - en vigtig ledetråd Patientfeedback har givet mulighed for justeringer Patienttilfredshed giver motivation og fremdrift Patientinddragelse har været på resultater og evaluering. Hvordan kan vi inddrage patienterne stemmer allerede i udviklingsfasen? Derved kan vi også blive endnu skarpere på outcome/data ‘Let vej til patientens stemme’ er vigtig Værdibaseret Styring D. 27. november

Fokus på faglig kvalitet Værdibaseret Styring D. 27. november

Traditionel måling af faglig kvalitet Response Overlevelse Tumorkontrol Recidivfrekvens Bivirkninger/QoL Vi har videnskabelig evidens i vores behandlinger Værdibaseret Styring D. 27. november

Evidens hierarki Niveau Behandling/forebyggelse 1a Systematisk Review (med homogenitet) af RCTs 1b Individuel RCT (med snævre konfidens intervaller) 1c All or none 2a Systematisk Review (med homogenitet) af kohorte forsøg 2b Individuelt kohorte forsøg (inklusiv tvivlsomme RCT; F.eks. <80% follow-up) 2c “Resultat analyser"; Epidemiologiske undersøgelser 3a Systematisk Review (med homogenitet) af case-control studier 3b Individuelt Case-Control Studie 4 Case-series og oversigtsartikler 5 Ekspert opinion uden eksplicit kritisk vurdering eller baseret på laboratoriedata Værdibaseret Styring D. 27. november

Hvor mangler vi i dag evidens? Opfølgningsprogrammer Implementering af diagnostisk udstyr/kirurgi Implementering af ny sundheds-IT Hvad skal der til for at kaste sig ud i det alligevel? Værdibaseret Styring D. 27. november

Implementeringsstrategi Giver det mening? Potentialer Barrierer Forandringsparathed Forandringskapaciet En klar hypotese Patientforløb/ressourcer Effektmål/uddannelse Risikovillighed Tværfagligt samarbejde Værdibaseret Styring D. 27. november

Eksempel ved ændret opfølgning Hypotese: patienter vil foretrække kontrol uden for hospitalet (tlf/MinSP) Potentiale: bedre ressourceudnyttelse og patientforløb Barriere: risiko for recidiv/negativ effekt Forandringsparathed: Tillid og frisætning vs. behov for kontrol/test af model Forandringskapacitet: organisering af follow up/PRO Værdibaseret Styring D. 27. november

Konklusion Det er ofte patientoplevet kvalitet og ressourcer, der er udgangspunkt for VBS projekter, men det er vigtigt at sikre, at den faglige kvalitet ikke forringes En traditionel videnskabelig tilgang er svært tilgængelig Ledelsesmæssig fælles idégenerering og hypoteser er det bedste udgangspunkt Fælles kortlægning af potentialer og barrierer er tillidsskabende Værdibaseret Styring D. 27. november