Digital forandringsledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Lidt om vejleder rollen
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Matematik er det nye sort!
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
IM-Strategi.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
“Hvad har vi på hylderne?”
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
NOEA/Aalborg Universitet
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
1 Information Systems Strategy and Implementation: A Case Study of a Building Society En fremlæggelse og gennemgang.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Roller og afgrænsninger
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Groupware – et socialt eksperiment Eller: Det sku’ være så godt, men.. Præsentation af artikel 15 og 16.
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
IAA Marketing Management Session 1 forberedelse til: Marketings rolle i virksomheden.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
Issue 1: Which technologies and strategies is needed to develop solutions to realize the long-term goals of making the whole building stock independent.
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Rambøll Managements definition af it-governance
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
Digital forandringsledelse
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Mange positioner ! Hvorfor skal vi i uddannelses sektoren beskæftige os med teknologi?
FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Implementering af ny software i Kolding. Lidt om mig  Fokusområder i nuværende job som digital læringskonsulent:  Strategi: Digital strategi for skoleområdet.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
SUF - gevinstrealisering
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Kompleksitet og paradokser
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Kvalitet i uddannelsen
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
I synergi med uddannelserne set fra et universitetsperspektiv
Præsentationens transcript:

Digital forandringsledelse Fra policy til læring! Digital forandringsledelse Emnenavn 30-04-2019

Et Johny Madsen citat: ”Folk spørger tit til om det er svært at spille i beruset tilstand. Det er det ikke, så længe man sørger for også at være det når man øver” Emnenavn 30-04-2019

Digital forandringsledelse: Hvordan faciliteres systemisk tænkning? Skala/ implementering Digital kapacitet Teori Praksis Digitale ildsjæle Pilot/ projekt Emnenavn 30-04-2019

Hvilke rammebetingelser skal være til stede for at vi kan lykkedes med digital implementering,? Et ”systemteoretisk” bud! Lærings- Teknologi Hardware Gadgets Wearables Digitale kompetence Ledelse Lærere Elever Organisation Aktører Strukturer Rammer Indhold Intranet Web UV programmer Ophavsret Infrastruktur Trådløs Fiber Cloud/LMS 30. april 2019 Emnenavn

Hvilke rammebetingelser skal være til stede for at vi kan lykkedes med digital implementering,? Et ”systemteoretisk” bud! Xx påvirkning Lærings- Teknologi Hardware Gadgets Wearables Digitale kompetence Ledelse Lærere Elever Organisation Aktører Strukturer Rammer Indhold Intranet Web UV programmer Ophavsret Infrastruktur Trådløs Fiber Cloud/LMS Xx påvirkning Xx påvirkning 30. april 2019 Emnenavn

Hvad har skeet-skydning og digital forandringsledelse med hinanden at gøre? ”Tidsvindue”: Kortere tidsvindue for beslutninger grundet teknologiens udviklingshastighed og uforudsigelighed Emnenavn 30-04-2019

Hvad er særlige udfordringer ved digital forandringsledelse? Stigende doblingshastighed: Tidsvindue Stigende doblingshastighed: Informationsfordobling Forstyrrende teknologier ”Samtidighed” (eller subsystemernes indbyrdes afhængighed) Manglende sprog og begrebsklarhed på væsentlige elementer i subsystemerne Manglende pædagogiske formater og metoder Emnenavn 30-04-2019

Fokus ! Implementering af IT er 20 % teknologi og 80% forandringsprojekt, 90 % af vores opmærksomhed er rettet mod det første ! Emnenavn 30-04-2019

Michael Fullan, Ontario Kapacitets opbygning! Capacity Building is the process of developing the knowledge, skills and commitment of individuals and organisations to transform learning. Effective Capacity Building produces new skills, generates greater clairty and result in ownership. Capacity Building in the area of pedagogical practise will be critical to success and this will include exploring pedagogical models and strategies that work best, sharing these within and across clusters using practise collaborative work practices. Michael Fullan, Ontario Emnenavn 30-04-2019

Kapacitetsopbygning – fra policy til læring Involverer alle aktører (social kontrakt) Kræver pædagogiske kompetencer såvel som kompetencer i digital forandringsledelse Klarhed om fælles sprog og forståelse Metoder og arbejdsgange der beskriver meningsfulde pædagogisk/didaktisk formater Ledelsesmæssig koordinering for at sikre ”tidsvindue” og ”samtidighed” Skabe organisationsstrukturer og incitamenter der sikrer ovenstående Emnenavn 30-04-2019

Aktører Elever Lærere Skoleledelse Forvaltning Organisering Mediepatruljer.  Producerende praksisfællesskaber.  Digitale skoleledernetværk.  Rammesættende og bevilligende myndighed.  Kompetence  Eleven som producent.  21st Learning Skills.  Faglige mål.  Digitale fagfaglige kompetencer.  TPACK model.  Samfundsmæssig indsigt i teknologiens rolle.  Digital forandringsledelse. En forståelse for kompleksitet i digitale forandringsprocesser.  Social kontrakt  Aftalesæt mellem lærere/ skoleledelse og elever om etik, politikker og mediepatruljernes rolle og funktion.  Pædagogisk/didaktisk it-strategi med målbeskrivelse og leverancer mellem lærere og skoleledelse. Indeholdende kompetenceplan for lærerne og digitale politikker.  Skoledelse og forvaltning sikrer en autentisk involveringsproces, hvor lærere og elevers ønsker og behov bliver inddraget, således at strategier og politikker får ejerskab.  Skoleledelserne sikrer, at forvaltningens rammesætning udmøntes efter lokale forhold, og at lokalt definerede mål nås i overensstemmelse med forvaltningens ramme-sætning.  Forvaltning sikrer digital kapacitetsopbygning i samarbejde med øvrige aktører. Sikrer, at forventninger, ansvar og mål tydeligt kommunikeres, og at der er nødvendige motivationsdrivere og ressourcer   Emnenavn 30-04-2019

3 spørgsmål til reflektion Kræver IT implementering i EDU sektoren en særlig ledelsesdisciplin? Hvordan opnår man samtidighed i processerne? Kan vi som interessenter i skolens dagligdag indfri de store forventninger der er til en digital skole? Emnenavn 30-04-2019