Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik Besøg hos Danfoss Fra bonde til industri til globaliseret samfund Universitetet vi ikke måtte få Ansvar og ejerskab på tværs Kick-start af det nye byråd Fra BH til Phd Fra 0 til 23 år
Sammenhængende uddannelsesstrategi Visionsseminar i 2007 – 400 deltagere Open-space formen 30 workshops Gider de gå i skole – Hans Henrik Knoop Internationaliseringen – trussel eller udfordring Børn med høj intelligens De 9 strategier
Den Helhedsorienterede Indsats Samarbejde på tværs i forvaltningen Mennesket i fokus Samarbejde med eksterne grupper: Erhvervsuddannelserne Gymnasierne (handel-teknisk-HF) Universitetet Erhvervslivet
Det Hele Menneske - 9 strategier Sundheds strategi Science strategi Lærings strategi Bæredygtig strategi Kreativitets/Innovations strategi Kompetence og Rekrutterings strategi Livsglæde og Trivsels strategi Teknologi strategi International strategi
Sundhedsstrategi Kostpolitik i dagplejen og BH Få en ven – allerede i BH Projekt Livsglæde Motions og mentorordninger i SFO Projekt Sundhed i skole Skolerne kunne byde ind på 8 fokuspunkter Løbende implementering
Læringsstrategien Fokus på både højtbegavede og to-sprogede – modersmålsundervisning 10. klasse på erhvervsskolerne Tilbud til bogligt svage elever på erhvervsskolerne I fremtiden: Yderligere brobygning i folkeskolens overbygning Ungdomsskolen som brobygger Satsning og opfølgning på UU
Eksternt samarbejde Sprog- og støttekorps til tosprogede elever Tværgående indsats for unge med særlige behov 24 timers kontaktpersonsordning Projekt Efterværn for unge kriminelle IT rygsække til læsesvage unge Uddannelsesråd Forpligtigende samarbejde med erhvervslivet om praktikpladser
House og Science Et tværgående fremadrettet udviklingsprojekt Selskabsdannelse med følgende partnere: Danfoss Univers Projekt Zero – private erhvervsvirksomheder Erhvervsuddannelser Gymnasier Sønderborg Kommune og forhåbentlig snart Universitetet Pædagogisk forskning Efteruddannelse i naturfag – og undervisning
Hvordan er det gået? 10. klasse 28,1 32,1 37,2 Erhvervs-uddannelser Samlet tilmelding i 2009 Lokale tal i procent 2009 Lands tal i procent 2009 Lokale tal i procent 2008 10. klasse 28,1 32,1 37,2 Erhvervs-uddannelser 22,4 17.3 23,7 Gymnasier 47,8 45,5 35,9 Andre 1,7 4,4 3,1
Men kan vi fastholde dem? Unge påbegyndt uddannelse i august 2006 Status 12. maj 2009 Efter 1,5 år Efter 2 år Gymnasier 94,8 % 94,6 % Erhvervs-uddannelse 84,5 % 81,8 % I alt 90 % 89 % Men: Gennemført falder til ca. 82,4 % primært grundet manglende praktikpladser!
Afsluttende spørgsmål Vil det være rimeligt at studerende på gymnasier selv skal finde en studieplads til 3. g? og Er det acceptabelt at anvende erhvervslivets faciliteter i undervisningen – herunder også at de deltager aktivt i undervisning og i udvikling af nye pædagogiske metoder?