Kursus for personer med demens og pårørende

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Den gode tone Lse.
En tur i galleriet….
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Kommunikation - trykstil
Personlighed og Kompetencer
Ansøgning for dummies.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabeligt projekt
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Videnskabeligt projekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem Underviser: XXX Dato Sted
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Foredragsrække for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Kursus for personer med demens og pårørende Velkommen Kursus for personer med demens og pårørende Underviser XXX Dato Sted

Modul 3 Kommunikation

Kommunikation er mere end ord Tonefald Kropssprog Hvis det talte sprog er svært, bliver toneleje og kropssprog så meget desto vigtigere for kommunikationen. Hvis det talte sprog er svært, bliver toneleje og kropssprog så meget desto vigtigere for kommunikationen. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Adfærd er også kommunikation Forklar og spørg deltagerne om de kan se, hvad billederne udtrykker. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Demens og kommunikation Personer med demens kan have vanskeligheder med: At udtrykke sig sprogligt, særligt navneordene og navne på familie og venner glemmes At forstå, hvad samtalepartneren siger At holde den røde tråd i samtalen At huske samtaleemnet At tage initiativ til samtale - og virker derfor tavs At huske betydning af begreber. ¤ Besvær med at udtale ordene korrekt og færdiggøre sætninger Sproget bliver med tiden enkelt og med færre detaljer. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Gode råd til samtale og kommunikation Personer med demens: Fortæl, at du har en demenssygdom og har lidt problemer med det sproglige. Bed din samtalepartner om at tale roligt med enkelt sprog og at vise med fagter og kropssprog. Vær åben – sig om du gerne vil have hjælp til at finde ord, eller gerne selv vil prøve lidt mere. Brug billeder eller symboler til at understøtte, hvis du vil fortælle noget. Bed din familie om at sætte symboler eller skilte op på døre, skuffer og skabe, hvis du har svært ved at finde rundt eller finde dine ting. Forklar og spørg ind til ovenstående. Snak evt. om bogen ”Når hukommelsen svigter”, som deltagerne fik udleveret sidst. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Gode råd til samtale og kommunikation Personer med demens: Hav en kalender liggende et fast synligt sted, så din familie eller besøgende kan skrive i den. Husk en blok eller kalender ved telefonen, så du kan skrive aftaler ned. Skriv stikord ned, så du husker, hvad du gerne vil sige. Spørg ind til bogen ”Når hukommelsen svigter” Hvis deltagerne i gruppen har kigget i bogen og kan huske det. Ellers tag bogen frem og snak om indholdet Har du/I andre gode ideer til at huske samtaler eller aftaler? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad fremmer kommunikation? Gode råd til pårørende: Forsøg at få opmærksomhed og øjenkontakt før, du begynder at tale. Vær nærværende og lyttende. Lad kommunikationen tage afsæt i nuet. Vær nysgerrig og opmærksom på personens initiativer til kommunikation. Vær tålmodig og giv tid til at personen kan forklare sig. Vær opmærksom på, om din personen med demens ønsker hjælp til ”at komme på ordene” Skriv vigtig information ned på papir med stikord. Gentag væsentlig information og spørgsmål. Spørg ind til erfaringer fra pårørende. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad fremmer kommunikationen? Gode råd til pårørende: Reducer støj i omgivelserne – sluk fx for tv eller radio. Hvis personen bliver frustreret eller irriteret, så skift emne eller tag en pause Tal roligt, langsomt og tydeligt. Tal ikke højere med mindre personen har nedsat hørelse. Tal i korte sætninger. Stil gerne simple spørgsmål, som tillader ja eller nej svar. Undgå store åbne spørgsmål. Brug gerne humor, men ikke ironi og sarkasme. Brug dit kropssprog eller genstande til at understøtte dine ord – fx pege på kaffekanden, når du beder om kaffekanden. Undgå at irettesætte – det skaber blot konflikter. Det er individuelt hvad der virker. Afhænger af mange faktorer. Lav kun 1 ændring af gangen. Forsøg flere gange. Det er vigtigt at forsøge at forstå den anden. Hvad oplever den anden når vi taler sammen? Føler han sig tryg og tillidsfuld og anerkendt, når han siger noget/deltager i en samtale? Eller reagerer hun med irritation, vrede, sorg over ikke at føle sig forstået eller hørt? I hvilke situationer går det godt? Hvorfor? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Kommunikation Video fra Alzheimerforeningen: Undgå at irettesætte https://www.youtube.com/watch?v=RkHeyHxI7Zw Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Kommunikation Personer med demens: Sker det nogle gange, at du misforstår noget, som bliver sagt til dig – eller er der situationer, hvor du ikke føler dig forstået? Hvilken følelse gav det dig? Arket kan printes ud og deles ud til deltagerne. Prøv at forklare og give eksempler på ovenstående, hvis deltagerne har svært ved at komme i gang. ( det kan dreje sig om skænderier pga. misforståelser osv.) Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Kommunikation Pårørende: Beskriv en situation, hvor kommunikationen gik godt Hvad blev der sagt og gjort? Hvilken følelse gav det dig? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Kommunikation fremover Pårørende: Er der emner i undervisningen i kommunikation, som har givet dig ny viden? Hvad vil du være opmærksom på fremover i forhold til din måde at kommunikere på? Spørg ind til hæftet ”Når kommunikationen svigter”, som blev udleveret sidste gang. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hjælpe-strategier

Husk at bestille tid hos frisør Hjælpe-strategier Brug billeder til at understøtte samtale. Brug evt. skriftlige beskeder. Brug genstande til at understøtte samtale. Brug guidning, hvor du viser med kroppen fx ved huslige arbejdsopgaver, påklædning og spisning. Brug spejling, så du gør det samme, som du gerne vil have, at personen med demens gør. Brug huskesedler og mærkning af ting og genstande. Husk at bestille tid hos frisør Grydeskeer Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Følelsesmæssige reaktioner

Følelsesmæssige reaktioner Kan føle sig udenfor i sociale sammenhænge. Kan opleve uværdige situationer ved samtale. Kan opleve at blive talt til som et barn, eller at blive talt hen over hovedet. Kan føle tab af identitet, selvbestemmelse og værdighed. Kan føle sig mindreværdig. Kan opleve at blive misforstået. Kan opleve, at samtalepartneren bliver utålmodig. Kan føle frustration og afmagt. Kan føle tab af kontrol. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Følelsesmæssige reaktioner Tal med hinanden i grupper Brug emner fra øvelsesarkene og de udleverede hjælpekort Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad synes du har været interessant i dag?

Tak for i dag