Økonomisk bidrag til "Motorvej Nu" Næstved-Rønnede Allan Johansen Vicedirektør Chef for genbrug og udvikling
Parter som enige om vejprojektet ”Komiteen for den Sjællandske Tværforbindelse”, som er et samarbejde mellem kommuner, region og lokale virksomheder for tværforbindelsen Landspolitisk er der opstået en såkaldt Sjællandsk ”motorvejsmafia”, bestående af de fleste politiske partier i Folketinget Lokalt er der etableret aktionsgruppen ”Motorvej Rønnede Næstved Nu” Andet Linjeføringen ligger fast som ”linie A” anbefalet af Vejdirektoratet og fulgt op med politisk opbakning. Den samfundsmæssige forrentning – den ”interne rente” – er senest beregnet til 5,3%.
Økonomi Antal kørsler Næstved-Rønnede og retur Rønnede-Næstved, 2018: Genbrugsafdeligen 1.868 stk. Energiafdelingen 2.720 stk. I alt 4.588 stk. Andre forudsætninger: Tidsbesparelse 7 minutter pr. gang Estimeret minutpris kr. 10 Beregnet fremtidig årlig besparelsesniveau: kr. 320.000
Fordele og ulemper Fordele Bedre driftsøkonomi ift. logistikomkostninger Bedre tiltrækning af arbejdskraft med de rette kompetencer Signal om at AffaldPlus bakker op om udviklingen af lokalområdet og regionen (bonuseffekt) Bedre muligheder for fortsat dansk glasproduktion (bonuseffekt) Ulemper Der kan rettes kritik af om investeringen med et støttebeløb er inden for kommunefuldmagten og vedtægterne for AffaldPlus 4
Organisering af støtteadministrationen Aktionsgruppen er juridisk forankret i Næstved Erhvervs-forening med selvstændigt regnskab. Status pr. 14. januar 2019: 38 virksomheder, som har støttet aktionsgruppens initiativer med et bidrag fra kr. 2.000 til 50.000 Aktionsgruppens midler rækker til juli måned Midlerne har bl.a. været brug til at udgive rapporten ”Motorvej rute 54 Næstved – Rønnede. 5
Indstilling Aktionsgruppen ”Motorvej Rønnede Næstved Nu” modtager et bidrag på kr. 26.500,- ekskl. moms. 6