Virksomhedspulje til bedre match

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
Advertisements

22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Rekruttering og motivering
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Beskæftigelsespolitikkens synsvinkel
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.
Anbefalinger til arbejdet med ”Det gode CV” Oplæg til lokal dialog.
Matchningsprojektet Resultater og anbefalinger Den 20. november 2013.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Små fleksjob i Aarhus Jobcenter Aarhus. Fællesinformationsmøde: Struktur fra Nyfleks Virksomheds kontakt Kompetence afklaring Netværks café Samtale Jobsøgning.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. HVEM ER HRS? Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Job og virksomhed Arbejdsmarkedsudvalget Mandag d. 1. februar
NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Matchningsprojektet - læringstemaer.
SÅDAN UNDERSTØTTER BESKÆFTIGELSESPOLITIKKEN DEN LOKALE ERHVERVSPOLITIK - Oplæg v/ Formanden for Beskæftigelsesudvalget og for LBR i Herning Kommune, Ingelis.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Virksomhedsberedskabet Teamledernetværksmøde d. 6. maj 2014.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Virksomhedsservice Mariagerfjord. Hvorfor? Det skal være NEMT og OVERSKUELIGT. Vi gør det HURTIGT og EFFEKTIVT for din virksomhed at håndtere personalemæssige.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Jobcenter Bornholm Netværksmøde teamledere Matchprojektet.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
BESKÆFTIGELSE er ikke det samme som FORSØRGELSE Projekt- og fundraisingchef Tine Stampe Projektleder og virksomhedskonsulent Claus Bergman Hansen.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
- Inspiration til ledere i jobcentret
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Landsdækkende virksomhedskampagne
Marselisborg rapporten
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Studieordninger og specialiseringer i uddannelserne
NY Vækstpolitik i Høje-Taastrup
Status for branchenetværk
Statens HR – Implementeringskoncept
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Det kompetente Nordjylland
&.
Præsentationens transcript:

Virksomhedspulje til bedre match Inspirationskatalog til ansøgere af puljen P r æ s e n t a t i o n s t i t e l

Læsevejledning Baggrund og formål Følgende inspirationskatalog har til formål at inspirere jeres arbejde med at udforme ansøgningen for virksomhedspuljen til bedre match. I notatet gives der eksempler på, hvilke aktiviteter I vil kunne arbejde med. Eksemplerne er udelukkende til inspiration og det står jer frit for at vælge andre aktiviteter, så længe de ligger indenfor rammerne af puljens formål, som står beskrevet i puljeopslaget på star.dk. I følgende inspirationsnotat præsenteres eksempler på aktiviteter for hvert kerneelement, som I kan lade jer inspirere af. Præsentationstitel

Inspiration til aktiviteter P r æ s e n t a t i o n s t i t e l

Kerneelementer for virksomhedskontakten (spor 1) Inspiration til aktiviteter Kerneelementer Eksempel på aktiviteter Kerneelement 1: Jobcentre/a-kassers dialog med virksomhederne er professionel og baseret på viden om forretningsdrift, brancheudvikling, kvalifikationskrav, jobfunktioner og overblik over ledige på området. Systematisk brug af virksomhedsoverblikket og Arbejdsmarkedsbalancen Opkvalificering i forretningsforståelse, salgsmetoder og forhandlingsteknikker Øget fokus på merservice i dialogen med virksomhederne Videreudvikling af informationsmateriale til virksomhederne Kerneelement 2: Jobcentre/a-kasser har fokus på substitution i dialogen med virksomheder Opkvalificering i forretningsforståelse, salgsmetoder og forhandlingsteknikker Kerneelement 3: Jobcentre/a-kassers virksomhedskontakt er proaktiv, opsøgende og koordineret . Det gælder særligt overfor små- og mellemstore virksomheder (SMV`er) fordelt på brancher, størrelser og geografiske placeringer Udvikling af kontaktstrategi Implementering eller styrket brug af CRM systemer Brug af virksomhedsoverblikket til målrettet kontakt til virksomheder Målrettede virksomhedskampagner Kontaktpersonordning Præsentationstitel

Kerneelementer for internt samarbejde (spor 2) Inspiration til aktiviteter Kerneelementer Eksempel på aktiviteter Kerneelement 4: Jobcentre/a-kasser er kendetegnet ved velfungerende intern vidensdeling og samarbejde mellem de fagprofessionelle Temadage på tværs af teams om fx virksomhedsservice eller udviklingen på det lokale arbejdsmarked Tavlemøder og ´speed-dating´ mellem job- og virksomhedskonsulenter Fælles virksomhedsbesøg Sparing til anvendelse af CRM-systemer Kerneelement 5: Jobcentre/a-kasser har effektive arbejdsgange for hele matchningsprocessen Kortlægning og optimering af eksisterende arbejdsgange. Udvikling af fælles modeller, metoder og værktøjer, der understøtter det gode match Opkvalificering i at blive bedre til at kunne forene borger- og virksomhedskompetencer Kerneelement 6: Virksomhedsservice i jobcentre/a-kasser involverer hele organisationen, og der er én samlet strategi for arbejdet med virksomhedsservice Udvikling af ny fælles strategi Fælles ledelsesmøder med fokus på udvikling af de virksomhedsrettede services Præsentationstitel

Kerneelementer for borgerkontakt (spor 3) Inspiration til aktiviteter Kerneelementer Eksempel på aktiviteter Kerneelement 7: Jobcentre/a-kasser har fokus på det sociale og faglige match mellem virksomhed og borger, samt efterfølgende forventningsafstemning mellem borger og virksomhed om fx forløb, skånebehov mv. Supervision/kollegial sparing Udvikling og/eller implementering af afklarings-/profilværktøj Opkvalificering i motivationsorienteringer Opkvalificering i jobrettede samtaler Kerneelement 8: Borgerens CV er udfyldt og er af høj kvalitet Løbende stikprøver af kvaliteten af Jobnet.dk for ledige Fælles workshops med a-kasser Supervision/kollegial sparing Etablering af fælles CV praksis ift. fx vejledning, kvalitetskrav mv. Præsentationstitel

Kerneelementer for tværgående samarbejde (spor 4) Inspiration til aktiviteter Kerneelementer Eksempel på aktiviteter Kernelement 9: Der er etableret klare arbejdsgange for koordination af virksomhedskontakten, services og jobordre på tværs af jobcentre og a-kasser i lokalområdet Kortlægning og optimering af eksisterende arbejdsgange på tværs af jobcentre/a-kasser Fælles kvalitetsstandarder for respons og levering til arbejdsgivere, der ønsker at rekruttere medarbejdere. Implementering af JobAG og Jobordre, så det bruges systematik Inspirationsbesøg hos hinanden Kerneelement 10: Jobcentre/a-kasser samarbejder bredt med andre aktører om rekruttering, som fx regionale rekrutteringsfællesskaber, kommuner, AMK, a-kasser, uddannelsesinstitutioner, erhvervsråd, vækstråd, Workindenmark, vikarbureauer, Jobservice Danmark, RAR- rådene, væksthus/erhvervshusene Etablering af samarbejder med erhvervshuse (de gamle væksthuse) Udvikling af strategier for samarbejde med øvrige aktører på beskæftigelsesområdet Præsentationstitel