Et undervisningsforløb med udgangspunkt i realityserien De unge mødre. Reality-tv Et undervisningsforløb med udgangspunkt i realityserien De unge mødre.
Mål At arbejde analytisk med genren Se bagom genren - hvad er det vi ikke får at se? Arbejde med følgende kompetencer: - æstetiske kompetence - hermeneutiske - etiske Refleksion over følgende: fordele og ulemper ved genren – hvad fortæller genren om den tid vi lever i – hvilken indflydelse har genren på de unges identitetsdannelse –
Faserne er følgende: Førfase: Fælles brainstorm over genren. Hvad ved vi om genren, hvilke programmer kender eleverne, og hvad er det der fanger modtager? Midterfasen: Vi ser et afsnit af De unge mødre og laver en fælles deduktiv analyse. Efterfølgende vælger eleverne mellem 2 forskellige youtubeklip og laver i grupper en induktiv analyse. Efter/ reflektionsfase: Fordele og ulemper ved genren – hvad fortæller genren om den tid vi lever i – hvilken indflydelse har genren på de unges identitetsdannelse. Vi læser novellen Skabt for hinanden af Svend Åge Madsen og gisner om fremtiden. Evalueringsfasen: Eleverne leger i grupper produktionsselskab, og skal lave et ideoplæg til et realityprogram.
Links: De unge mødre( til fælles analyse): http://www.youtube.com/watch?v=oyOJacWgzX8 Til elevarbejde: Singleliv: http://www.youtube.com/watch?v=dNqjGVUSXiE Paradise: http://www.youtube.com/watch?v=bXH7maPwwf8 Novelle: Findes i Novelleveje: http://www.dansklf.dk/page.dsp?tradepage=1&area=5&g1=37&c=174