Informationskompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IT og digitale medier En beskrivelse og læseplan for Egebakkeskolens it-didaktiske designs og målet for elevernes mediekompetencer.
Advertisements

Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Grundlæggende IT, niveau G
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Tværfagligt undervisningsforløb
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Projekt Praksis Plus - Fra udd.læge til praktiserende læge Oplæg på Regional Temadag, 19. november 2012 i Herlev.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
20. august 2014Keld Hinsch1 Pc-kørekort Software.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
IT i undervisningen.
Lærermiddelkultur(er)?
Kompetencematrix Digitale kompetencer
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Dannelse og kompetencer
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Madkamp - DM i madkundskab
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Børn og pædagoger i en digital verden
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
Skolebiblioteket Materialer Undervisning Informationer Oplevelser Viden Kultur Vejledning mv.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
AFSÆTNING B – Schønberg
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
”Blog som læringsplatform”
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Faglig udvikling I Praksis Dansk på STX Dagens program : Velkomst og præsentation af kursuskonceptet : Status på danskfaget.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Holbæk Kommune Matematikløft Den 18/ Matematikløft Kommunalt niveau Forenklede fælles mål (implementering) Matematikvejledere – uddannelse – arbejdsopgaver.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Fra bibliotek til Youtube-dannelse
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Udkast til justering af KS
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Fagdidaktisk kursus i biologi
It i folkeskolens matematikundervisning
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Spansk IT efter reformen.
Digital dannelse i gymnasiet
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
– hvordan får vi de ansatte med?
Refleksion over projektuge
Præsentationens transcript:

De fire digitale kompetencer, der er indgået i arbejdet med læreplanerne fra 2017 Informationskompetencer Forholde sig kritisk til information på internettet Finde, anvende og henvise til relevant information på internettet. It-operationelle kompetencer Finde, udvælge og anvende grundlæggende funktioner i forskellige programtyper. Herunder tekst- og databehandlingsprogrammer, digitale tekstlæsningsprogrammer, digitale præsentationsprogrammer, dataopsamlings- og modelleringsprogrammer, specifikke fagprogrammer, it-sikkerhedsprogrammer. Deltagelseskompetencer Indgå i og bidrage til digitale fællesskaber Praktisere god webetik og -etikette Forholde sig ansvarligt og reflekteret til sociale medier og deres anvendelse Regulere brug af digitale medier i egne læreprocesser på hensigtsmæssig vis Beskytte egne digitale data og egen identitet. Produktive kompetencer Indgå i og bidrage kreativt og innovativt til formidlingsmæssige digitale produktioner i faglige sammenhænge, herunder respektfuld og ansvarlig remediering.