Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Erfaringer, udfordringer og forretningsmuligheder
Erfaring med udvikling af decentral spildevandsløsning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Strategisk tilgang til bæredygtighed
13. Ikke-finansielle rapporter
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ressourcestrategi Rethink.
Vi gennemførte en række interview ifm
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse - Region Midtjyllands initiativ.
EXPORTKONSULENTERNE.
BRFkredit tager del. Dagsorden  Hvad er TAG DEL?  Corporate Social Involvement – virksomheden der involverer i CSR  Fra at lave CSR til at være CSR.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Ledelse af forandringer
Implementeringsudfordringen 4 faldgruber – 4 svar Nye løsninger på ældre- og sundhedsområdet Socialstyrelsen 19. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Potentialevurdering.
27 FEBRUAR 2013 XXX 1 Region Midtjylland OPP og OPI Ulf Kjellerup, COWI.
Title slide Dark grey Bygge- og anlægsvirksomhedens syn på bæredygtighed. 12. maj 2011 DRA Materielkonference 1 Martin Manthorpe, direktør for strategi.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Side Driftsøkonomi Kapitel 19 Produktion under miljø- og ressourcehensyn.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Greenkeeper ERFA-gruppe Golfens Grønne Regnskab - Et godt formidlingsredskab!
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
1 Ledelsessystemer Miljøbelastninger VIRKSOMHED Råmaterialer Hjælpematerialer Energi Vand Produkter Ydelser StøjLugtLuftemissionEnergi KemikalieaffaldAffaldSpildevandJord.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Business cases.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Fablab – Innovation og design i praksis Oplev hvordan elever og lærere har samarbejdet med FabLab og har fået inspiration til at skabe god undervisning.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Opstartsseminar i projektet Helhedsorienteret bæredygtig jordhåndtering Bygherreforeningen den 4. juni kl Bygherreforeningen ∙ Borgergade 111 ∙
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Præsentation af Refurb
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
SUF - gevinstrealisering
Company programme - Veda
Præsentation af forretningsplan
Lidt om Compliance House…
Præsentation af forretningsplan
Statusrapport: [Projektnummer og navn]
SSO - Større skriftlig opgave
[Indsæt projektnavn her]
Om forurening, produktion, forbrug og genbrug
Præsentation af forretningsplan
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
forretnings-modeller
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
som mennesket anvender til at genskabe / udvikle
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse Ressourceprofilen OBS! Denne template skal ses som et udgangspunkt og som et minimumskrav for udarbejdelsen af Ressourceprofilen i dette projekt. Foretrækkes der alternative værktøjer/templates til løsningen af denne opgave, er der åbenhed overfor dette, dog skal disse gennemgås med operatøren og det faglige indhold, der skitseres i denne template skal være indeholdt i den endelige leverance.

Beskrivelse af virksomheden Illustrationer Konsulentteam  Virksomhed  Indledning Beskrivelse af virksomheden Herunder: Historie, størrelse, geografi, produkter og services, økonomi, nuværende forretnings set-up, strategi, grønne visioner, grønne erfaringer, konkrete idéer til grønne forretningsplaner, m.fl. Illustrationer Virksomheden, produkter, andet

Kortlægning af virksomheden i dag Konsulentteam  Virksomhed  Kortlægning af virksomheden i dag Område Status Strategi Materialesundhed Hvilke materialer indeholder jeres produkter? Indeholder produkterne materialer der er skadelige? (set over hele deres livscyklus) Materialegenanvendelse Kan materialerne skilles ad i rene materialebestanddele? Er produkterne genanvendelige (som helhed? som delkomponent? Som råmateriale?) Kan produkterne serviceres / repareres? Indeholder produkterne genanvendt materiale? Er produkternes End of Life klart kommunikeret til end user? Ren energi I hvilket omfang anvender virksomheden fornybar energi? På hvilke måder arbejder virksomheden med reduktion i energiforbrug? Rent vand I hvilke processer anvendes vand? Hvordan håndteres spildevand? Social ansvarlighed Har virksomheden en CSR strategi/politik? Anvendes certificeringer, der inkluderer social ansvarlighed? Emballage Hvordan håndteres indkommende emballage? Hvordan håndteres udgående emballage? Affald Hvilke typer affald findes i virksomheden? Hvordan håndteres affaldet? Transport Hvilke typer transport anvendes? Råder virksomheden selv over transportmidler? Andet Øvrige relevante områder kan tilføjes Kilde: Vugge til Vugge Danmark

100% Positive Mål Virksomhed Konsulentteam  Virksomhed  Hvorledes kan virksomhedens virke bidrage til at genetablere begrænsede ressourcer? Hvorledes kan virksomheden bidrage til at afkoble samfundets vækst og udvikling fra anvendelse af begrænsede ressourcer?  100% Positive Mål Cradle to Cradle Diskutér disse spørgsmål med virksomheden og forsøg at besvare dem for hvert indsatsområde i Road Map. Formulér svarene som langsigtede mål i Road Mappet på næste slide Hvorledes kan virksomheden bidrage til at afkoble samfundets vækst og udvikling fra anvendelse af forurenende processer?  Hvorledes kan virksomhedens virke bidrage til at genopbygge beskadigede dele af samfundet og miljøet? Hvorledes kan virksomheden bidrage til at eliminere begrebet ”affald”? Hvorledes kan virksomheden bidrage til at efterlade jorden til vores efterkommere i en bedre stand end vi modtog den i? Billede: www.skautochoz.cz

Virksomhed Konsulentteam ROAD MAP Milepæl: Definér de indledende skridt virksomheden skal tage mod målet De 100% Positive Mål: Udledes fra svar på spørgsmålene på foregående slide 100% Positive Mål 2017 2018 2019 2023 2027 Materialesundhed Materialegenanvendelse Ren energi Rent vand Social ansvarlighed Emballage Affald Transport Kilde: Vugge til Vugge Danmark

Klimakompasset.dk Eksempel Eksempel Virksomhed Første udfyldelse af Klimakompasset sker i samarbejde mellem virksomheden, konsulenten og operatøren, i sidste halvdel af FASE 2. Herefter udfyldes Klimakompasset igen i slutningen af FASE 3, med henblik på at måle effekten af de grønne forretningstiltag. Operatøren har det endelige ansvar for at indberette tallene fra Klimakompassets genererede Excel-fil til ERST. Konsulentteam  Virksomhed  Klimakompasset.dk Her vedlægges resultater for beregninger i klimakompassets scope 1+2 Eksempel Eksempel

Konklusioner Virksomhed Idéer til grønne forretningsspor (FASE 3) Konsulentteam  Her udfyldes foreløbige idéer til, hvad der skal arbejdes videre med i FASE 3. Alle relevante idéer kan tilføjes. Listen er dog foreløbig og der kan også arbejdes videre med idéer, der ikke fremgår af listen i første omgang. I FASE 3 udvikles et Business Model Kanvas (forretningsplan) og evt. et Design Brief over én valgt idé. Virksomhed  Konklusioner Hvilke vigtige konklusioner kan udledes af arbejdet med Ressourceprofilen? Idéer til grønne forretningsspor (FASE 3) Grønt forretningsspor 1 Grønt forretningsspor 2 Grønt forretningsspor 3 Kort beskrivelse af idéen. Forretningsudvikling? Produktudvikling? Investeringer? Økonomiske muligheder? Miljømæssige perspektiver? Hvad mangler virksomheden for at kunne føre idéen ud i livet? Knowhow? Produkter? Salgskanaler? Leverandører? Samarbejdspartnere? Økonomi? Kort beskrivelse af idéen. Forretningsudvikling? Produktudvikling? Investeringer? Økonomiske muligheder? Miljømæssige perspektiver? Hvad mangler virksomheden for at kunne føre idéen ud i livet? Knowhow? Produkter? Salgskanaler? Leverandører? Samarbejdspartnere? Økonomi? Kort beskrivelse af idéen. Forretningsudvikling? Produktudvikling? Investeringer? Økonomiske muligheder? Miljømæssige perspektiver? Hvad mangler virksomheden for at kunne føre idéen ud i livet? Knowhow? Produkter? Salgskanaler? Leverandører? Samarbejdspartnere? Økonomi?