Store nedskæringer på gymnasieområdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
8. december 2010 på Egegård Skole
Advertisements

Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Hvordan søger man om optagelse?
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
1 VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov  TR er.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Status Oktober 2015.
Disse slides er beregnet på private skoler. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" FVU Årsmøde.
Disse slides er beregnet på stx/hf. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til.
Disse slides er beregnet på VUC. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til 2019.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Møde med arbejdsgrupperne den 7. Maj 2008 Taxameterprincip-arbejdet og økonomi 2009.
Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Finanslovsforslag Omprioriteringsbidrag  Omprioriteringsbidraget, som blev indført i FL16, har som konsekvens, at skolerne blev reduceret 2 %
SÅ MEGET VIL REGERINGEN SKÆRE Alle gymnasieuddannelserne Samlet ramme: 13 mia. kr. 2%-omprioriteringsbidrag: Årligt minus ¼ mia. kr. Fra : ca.
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Efterskoleforeningen
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Stramning i VO Lovforslag L200 fremsat 11. juni 2014
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Nyt fra Efterskoleforeningen
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Finanslovsforslag 2017.
Lov om forsøg i folkekirken
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Overenskomst-forhandlinger 2018
Nedskæringerne på gymnasieområdet fortsætter
Introduktion til OK13 1.
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Orientering omkring Budget
Store nedskæringer på gymnasieområdet
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Årsmøde
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
TR-kursus I A Løn - lærere ved VUC 13. september 2018 Torben Thilsted
TORSDAG DEN 7. DECEMBER 2017 KL
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Princip for udarbejdelse af principper
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Årsmøde
Høring af forslag til Budget
Årsmøde
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Lovgivningsarbejdet i Folketinget
Præsentationens transcript:

Store nedskæringer på gymnasieområdet Konsekvenser af Finanslovsforslag 2016 Budgetaftale til finansiering af EUD-reform Dette er en ppt til brug for TR på VUC på møde den 22. oktober 2015 Denne ppt er beregnet for VUC. GL har udarbejdet særskilt ppt, gældende for stx/2hf og for det erhvervsgymnasiale område. Alle tre filer kan downloades fra gl.org. Er der på din institution en blanding af uddannelser på tværs af opdelingen af filer, må du sammensætte den fil, der dækker dit/centrets behov. Har du problemer med at gennemskue, hvordan en sådan fil skal sammenstykkes, er du velkommen til at kontakte sekretariatet. Med denne ppt har du mulighed for at gennemgå konsekvenserne af finanslovsforslag 2016 (hvis finansloven bliver vedtaget i den foreslåede form) samt konsekvenserne af den budgetaftale, som Folketinget (undtagen Enhedslisten og Alternativet) har indgået. Disse slides er beregnet på VUC

Finanslovsforslaget 2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til 2019. Samlet > 2,5 mia. kr. For en hf-kursist, der starter i 2016, reduceres taxameteret med 7.200 kr. i det toårige forløb  190.000 kr. mindre pr. hold. Dette er et finanslovsforslag – og er altså ikke endeligt besluttet. Det er kun 2016, der besluttes endeligt i år. 2016 2019 HF enkeltfag - 1.700 kr. pr. kursist - 6.620 kr. pr. kursist 2 HF - 1.760 kr. pr. kursist - 6.640 kr. pr. kursist Regeringen har fremsat sit finanslovsforslag, som betyder, at uddannelsesområdet skal bidrage til et omprioriteringsbidrag på 2% i 2016. Et finanslovsforslag har altid de kommende 3 år med som overslagsår, og det har forslaget for 2016 også. I overslagsårene 2017, 2018 og 2019 er der ligesom i 2016 påregnet 2% til omprioriteringsbidrag. Når partierne i den kommende tid forhandler finansloven, er det 2016, der forhandles, og bidragene for 2017-2019 vil normalt ikke blive forhandlet.

Budgetaftalen – besluttet af Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Alternativet Mens finanslovsforslaget endnu kun er et forslag, blev alle partier i Folketinget, på nær Enhedslisten og Alternativet, fredag den 2. oktober 2015 enige om, hvordan man vil finansiere den underfinansierede erhvervsuddannelsesreform (EUD-reformen), som man vedtog sidste år, men som man ikke havde fundet midler til. I alt har man besluttet at finde 440 mio. kr. i 2017, hvoraf 215 mio. kr. skal komme fra VUC. De 138 mio. kr. vil man allerede finde i 2016 ved at oprette et særskilt fjernundervisningstaxameter, som institutioner, der udbyder fjernundervisning, rammes af.

Budgetaftale, gældende fra 2016 og 2017 Nyt særskilt fjernundervisningstaxameter - 138 mio.   Nedskæring som følge af holdstørrelse på ordblindeundervisningen - 62 mio. Nedskæring af bygningstaxametrene pga. renteniveau - 16 mio. Nedskæring i pct. af rammeudmeldingen 5% 3% Mens finanslovsforslaget endnu kun er et forslag, er budgetforliget en aftale. I alt har man besluttet at finde 440 mio. kr., hvor af de 138 mio. kr. allerede skal findes i 2016 på fjernundervisning. Resten af de 215 mio. kr., som VUC skal bidrage med til at finansiere erhvervsuddannelsesreformen, skal findes i 2017.

6 VUC har ¾ af fjernundervisningen VUC Syd 760 årskursister Københavns VUC 680 årskursister HF & VUC Fyn 563 årskursister HF & VUC Nordsjælland 428 årskursister VUC Aarhus 319 årskursister VUC & HF Nordjylland 232 årskursister Kilde:  Undervisningsministeriet. Tallene angiver årskursister i 2013 Da ændringen af fjernundervisningstaxameteret fra 2016 rammer de institutioner, der har fjernundervisning, vil disse 6 VUC, der har ¾ af fjernundervisningen, blive voldsomt ramt.

Konsekvenser af finanslovsforslag og budgetforlig Note: I 2017 er både den varslede besparelse i finanslovsforslaget på 2 pct. og den såkaldte budgetregulering indregnet. Nedsættelsen af bygningstaxameteret svarende til den relative fordeling er estimeret. Konsekvenserne af nedskæringerne på fjernundervisning fremgår ikke af taksterne. Figuren skal læses således: Det mørkerøde felt øverst ’2016’ viser, at der i 2016 vil blive skåret 1.640 kr. på hf-enkeltfagstaxameteret og 1.760 kr. på hf-taxameteret, hvis finanslovsforslaqet vedtages, som det er fremlagt. I 2017 vil budgetforliget og finanslovsforslaget samlet betyde en yderligere nedskæring på 2.560 kr. på hf-enkeltfag og 2.610 kr. på 2hf, hvoraf de 890 kr. stammer fra nedsættelse af bygningstaxameteret. De blå og orange felter viser finanslovsforslagets nedskæring i 2018 og 2019. Det lyslilla felt viser, hvad den fremtidige takst vil være på henholdsvis hf-enkeltfag (77.960 kr. mod i dag 85.370) og 2hf (79.880 kr. mod i dag 87.540 i 2016-niveau). Da der kommer et særskilt taxameter for fjernundervisning, har besparelsen på 138 mio. kr. på fjernundervisning ingen indflydelse på de afbildede taxametre, men på institutioner med fjernundervisning vil det nye fjernundervisningstaxameter få stor indflydelse på institutionens samlede økonomi.

Er der penge på VUC? Overskudsgrad 2014 Figuren viser, hvordan skolernes samlede økonomi så ud i 2014. En fjerdedel af VUC havde ikke overskud eller havde et begrænset overskud. 38% af VUC havde et overskud på over 4%.

Overskud på gymnasial undervisning Gymnasial overskudsgrad 2014 I 2014 brugte 13% af VUC flere penge på under- visning end undervisnings- indtægterne. Resten brug- te en del af undervisnings- midlerne til andre formål end undervisning. Halvdelen af VUC brugte mere end 9 % af undervisningsmidlerne til andre formål end under- visning. Gymnasialt undervisningsoverskudsgrad på VUC2014: Hvis institutionens anvendelsesgrad er under 100, betyder det, at undervisningens nuværende kvalitet vil kunne bevares, selv om der blev sparet op til de 100 pct. Hvis et VUC fx anvender 90% af undervisningsmidlerne på undervisning, burde en besparelse på 10% af undervisningstaxameteret ikke medføre yderligere nedskæringer på undervisningen. Dog kan VUC have bundet de resterende resurser til andre formål. Hvis det er tilfældet, bør I på institutionen drøfte, hvorvidt disse øvrige omkostninger kan nedbringes.

Sådan ser det ud hos os ESTIMERET: NEDSKÆRINGER FOR VORES VUC Fra regnskabstal 2014 2016 EUD2017 2017 2018 2019 Samlet Estimeret i mio. kr. REGNSKAB 2014 FOR VORES SKOLE Mio. kr. Pct. af omsætning/indtægter Resultat Gymnasialt undervisningsresultat Likviditet Her er du nødt til selv at sætte de relevante informationer ind. Du finder tilsvarende tabeller i den mail, du som TR har modtaget fra sekretariatet, så du kan bare skrive eller kopiere de relevante tal ind.

Kampen mod nedskæringer GL siden ultimo august: Annonce Debatindlæg: GL alene og sammen med lederforeninger, elevorganisationer, øvrige lærerorganisationer mv. Møder med de politiske ordførere og ministeren Twitter og facebook Hvad gør GL nu: Møder i elevernes frokostpause 22. oktober – forhåbentligt lokale initiativer Uddannelsesalliancen: Demonstrationer 29. okt. i København og Århus Fælles aktiviteter med lærerorganisationerne i DUS Fælles debatindlæg med DG, VUC-lederne, erhvervsskolelederne, DGS, bestyrelsesforeningen og GL Fortsat politisk påvirkning Sekretariatet tilbyder sparring til skolerne, TR, medarbejderrepræsentanter i bestyrelserne mv. Dette er en oversigt over, at GL kæmper centralt mod nedskæringerne og samtidig opfordrer til, at I synliggør, hvilke konsekvenser nedskæringerne vil få for kvaliteten af kursisternes uddannelse, hvis (nogle af) nedskæringerne ikke tages af bordet.

Hvad nu her hos os? Skal vi nedsætte en gruppe, der skal finde ud af, hvordan vi håndterer nedskæringerne her på institutionen? Skal vi henvende os til lokalpressen og fortælle om, hvad nedskæringerne får af konsekvenser hos os? For kursisternes undervisning? Skal vi sende et åbent brev til lokale folketingspolitikere, Folketingets uddannelsesudvalg eller ministeren? Hvem gør hvad, hvornår og hvordan? I opfordres til at handle lokalt. Hvis I skriver til lokalpressen, lokale (folketings)politikere eller laver åbne breve til ministeren eller folketinget uddannelsesordførere, må I meget gerne sende det ind, så vil vi samle det på gl.org. Tidligere erfaringer viser, at hvis 100 skoler agerer, gør det indtryk på Christiansborg.