Hvem er jeg? Anders Raastrup Kristensen, Ph.d., Post.doc.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Større fleksibilitet og øget indflydelse på arbejdstidstilrettelæggelsen Pia Dybdal og Lene Wichmann Personalepolitisk messe 12. januar 2010.
Advertisements

DET GRÆNSELØSE ARBEJDSLIV 7 MINUTTER OM GRÆNSELØSHED.
Ledelse af frivillige i naturparker dag 2 Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
At have eller ikke at have egenkontrol - Psykosociale belastninger af samspillet mellem standardisering og grænseløshed i arbejdets udvikling Debatoplæg.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,
Produktivitetsfremme Skulle det nu være noget særligt?
Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.
Større fleksibilitet og øget indflydelse på arbejdstidstilrettelæggelsen Trivsel og Sundhed, Oktober 2009.
NY ARBEJDSTID – NYE UDFORDRINGER FOR ARBEJDSMILJØET.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
MED-skabelse som en styrkelse af samarbejdet
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
Respekt for Grænser Fakta
Virksomhedens udvikling
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Relationer på arbejdet.
THY Business Breakfast.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Det grænseløse arbejdsmarked og selvledelse
Produktivitetsfremme
ÅBNE RUM Metode og Praksis.
Innovation Days Roskilde, September
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Robot organisationen Formålet med denne lektion er at give en forståelse af de organisatoriske & dermed også menneskelige parametre der er i spil Som platform.
Patientsikkert Sygehus Regionalt kickoff d. 30. august
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Engelsborgskolens værdigrundlag
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Skolebestyrelsesmøde
Ledelsesevaluering.
Videnskabeligt projekt
Room for people.
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Videnskabeligt projekt
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Innovation i Naturfaglige fag
Velkommen til forældremøde
På vej mod en national læsestrategi for børn og unge - og en konference om strategien Møde i Danmarks Biblioteksforenings Lærings- og Digitaliseringsudvalg,
Projekt supervision på sengeafdeling H1
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Quiz Uge 2 – mandag.
Velkommen til forældremøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Strategisk selvledelse i sygeplejen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Hvem er jeg? Anders Raastrup Kristensen, Ph.d., Post.doc. Forskningsadjunkt på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, CBS Projekt om ledelse af selvledende medarbejdere ATP og Microsoft Tidligere ErhvervsPhD-studerende, Rambøll Management Ph.d.-projekt om balance mellem familie- og arbejdsliv TDC, Novozymes og Nokia 03-01-2019

Selvledelse i det grænseløse arbejdsliv Anders Raastrup Kristensen, CBS

Agenda 1 2 Hvordan er vores arbejdsliv grænseløst? Dimensioner i det grænseløse arbejdsliv Hvordan sætter vi grænser? Selvledelse i det grænseløse arbejdsliv

Det grænseløse arbejdsliv

Det grænseløse arbejdsliv

Det grænseløse arbejdsliv

Dimensioner i det grænseløse arbejdsliv Teknologisk udvikling Arbejdet er altid tilgængeligt for medarbejderen Produktion Medarbejderen kan altid tænke på arbejde Tidslig fleksibilitet Udviskning af den opdeling mellem arbejdstid og fritid Organisation Udviskning af distinktion mellem planlægning og udførelse af arbejdsopgaven

Dimensioner i det grænseløse arbejdsliv Ledelse Medarbejderen er fri, men skal leve op til sit ansvar Værdi Arbejdets værdi skabes i hovedet på medarbejderen (kreativitet, innovation, leg) Kultur Udviskning af interessemodsætninger mellem arbejdstager og -giver Subjektivitet Det er vanskeligt at skelne mellem medarbejder og menneske

Selvledelse i det grænseløse arbejdsliv Sætte grænser for personlige ambitioner og mål Afgrænse arbejdsopgaver Bestemme hvad der hører til arbejdsliv (og ikke)

Sætte grænser i det grænseløse Grænser skal sættes dagligt Som at trække grænser i vand Foranderligt (dag i dag ligner i dagen i morgen) Det er individuelt, hvor grænserne går Vi skal selv sætte grænser Vi er selv ansvarlig for at sætte grænser Grænsedragning kan derved være problematisk Det individualiserer ansvaret til medarbejderen Gør organisatoriske problemer til eksistentielle problemer

Afgrænse arbejdsopgaver Til hvilken kvalitet skal opgavens løses? Hvor stort omfang skal opgaven have? Hvornår skal opgaven leveres? (pålagte deadline og selvvalgt deadline) Hvad er medarbejderen ansvarlig for? Skal opgaven løses i samarbejde med andre? Inkluderer opgaven udvikling af medarbejderen selv eller af kolleger (sidemandsoplæring)? Skal opgaveløsningen levere op til særlige standarder (faglige, proces og resultatet)? Hvordan skal opgaven evalueres?

Bestemme hvad der hører til dit arbejdsliv Du sender en mail til en kollega kl. 21. Det tager fem minutter. Er det arbejde eller er det ikke arbejde? Hvorfor mener du, at det er arbejde eller ikke arbejde? Hvor lang tid skal du bruge før end, at du kalder det arbejde og registrere det? Du har fået en artikel af en kollega. Hun har sagt, at den er rigtig spændende og relevant for de opgaver, som I arbejder med i øjeblikket. Læser du den i arbejdstiden eller tager du den med hjem? Du har fået influenza. Hvad gør du? Melder du dig syg? Melder du dig syg og siger, at du er på mailen, hvis der er noget? Melder dig syg og får svaret på de vigtigste mails, så kollegerne og kunderne kan komme videre med deres arbejde? Eller tager du på arbejde, da der er nogle opgaver og møder, som ikke kan vente på at du blive raske?