Kapitel 8 Forbrugeraftaler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aftalelov, købelov og CISG
Advertisements

Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
E-handel Fysisk kontakt med andre Ulemper Købmandsskab i praksis.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
2. semester uge : Online Markedsføring
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Hvordan sikrer du dig bedst, når du handler korn? Specialkonsulent Morten Haahr Jensen Landscentret, Plan & Miljø.
Forholdet til kunderne
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Faldgruber i kontrakter - hvad betyder alt det med småt? Tirsdag den 11. januar 2005 v/ konsulent.
Handel med korn mellem landmænd
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
Kapitel 20 Handel med fast ejendom. Handel med fast ejendom kapitel 20 I kapitel 20 gennemgås: Lovgivning og aktører Gennemgang af en ejendomshandel Mangler.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
Kapitel 11 E-handel. I kapitel 11 gennemgås: 1. E-handelslovens begreber 2. Aftaleindgåelse på internettet 2.1 Sælgers forpligtelser 2.2 Forbrugerens.
Informationsmøde Velkomst 2.Orientering om økonomi på baggrund af de valgte modeller for indbetaling. 3.Spørgsmål + svar 4.Pause 5.Orientering.
Kapitel 8 Internationale køb. I kapitel 8 gennemgås: 1.CISG – anvendelse og begreber 2.Sælgers forpligtelser 3.Sælgers misligholdelse Købers misligholdelsesbeføjelser.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
Kapitel 5 Forbrugeraftaler. I kapitel 5 gennemgås: 1. Forbrugeraftaleloven 2. Forbud mod uanmodet henvendelse 3. Forbud mod negativ aftaleindgåelse 4.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Kapitel 17 Kaution.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
MærkeforeningsmødeKaroline Thomsen 08.mar. 16 Stigende krav til behandling af persondata Forpligtelser i nuværende lovgivning Ny persondataforordning på.
Kapitel 27 Bolighandel. 1.Parter i en bolighandel 1.Sælgers aktører 2.Købers aktører 2.Forløbet i en bolighandel 3.Mangler ved fast ejendom Kapitel 27.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 11 E-handel.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Købeloven afsætning.
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Anden lovgivning afsætning.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Hvad er en rammeaftale/indkøbsaftale
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Automatic Delivery Rewards
Kapitel 7 Forbrugerkøb.
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Kapitel 8 Internationale køb.
Kapitel 17 Kaution.
Handel med fast ejendom
Kapitel 10 Internationale køb
Kapitel 8 Internationale køb.
Kapitel 7 Handelskøb.
Kapitel 11 E-handel.
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Kapitel 18 Bolighandel.
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Kapitel 5 Forsikring.
1. Købeloven om forbrugerkøb
Kapitel 4 Forbrugeraftaler.
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Handel med fast ejendom
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Kapitel 12 Kaution.
Præsentationens transcript:

Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret Aftaler indgået uden for forretningssted Fjernsalg Løbende aftaler – opsigelse af abonnementer Urimelige aftaler

1. Forbrugeraftaleloven En forbrugeraftale er en aftale der indgås mellem to parter, hvor den erhvervsdrivende indgår aftalen som led i sit erhverv, mens den anden part (forbrugeren) handler uden for sit erhverv, jf. Forbrugeraftaleloven § 2, stk. 1. Beskyttelsespræceptiv – loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren. Ved uenighed om aftaletype: Hvis den erhvervsdrivende påstår, at aftalen ikke er en forbrugeraftale, har den erhvervsdrivende bevisbyrden for sin påstand. Diskuter hvorfor en erhvervsdrivende kunne have en interesse i at påstå, at en aftale ikke er omfattet af forbrugeraftaleloven?

2. Forbud mod uanmodet henvendelse(dørsalg) Hovedregel: En virksomhed må ikke uanmodet rette telefonisk eller personlig henvendelse til forbrugere på deres bopæl, arbejdsplads eller andre steder, hvor der ikke er almindelig adgang, hvis henvendelsen fra virksomheden har til formål at opnå en aftale med forbrugeren. Undtagelser: Henvendelse må gerne ske, hvis det handler om: Bestilling af bøger Tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter Formidling af og tegning af forsikringer Tegning af abonnement på fx redningstjeneste eller sygetransport.

2. Forbud mod uanmodet henvendelse (telefonsalg) Ved telefonslag om bestilling af bøger, abonnementer på aviser mv. skal forbrugeren ved hvert opkald have oplysning om: Den erhvervsdrivendes identitet Navnet på den person, som forbrugeren er i kontakt med Telefonsælgerens forbindelse til den erhvervsdrivende Det kommercielle formål med henvendelsen. Den erhvervsdrivende skal huske at oplyse forbrugeren om retten til at frabede sig fremtidige henvendelser fra den erhvervsdrivende. Robinson-listen: Virksomheden risikerer en bøde, hvis virksomheden henvender sig til en forbruger, der er tilmeldt Robinson-listen

3. Forbud mod negativ aftalebinding En forbruger kan som udgangspunkt ikke blive bundet af en aftale ved sin passivitet. Hvis en forbruger modtager en vare fra en virksomhed, som forbrugeren ikke har bestilt, og det ikke skyldes en fejl, kan forbrugeren beholde varen uden at betale for varen. Det samme gælder for tjenesteydelser/arbejde som en gartner fx udfører, uden at forbrugeren har bedt om det.

4. Fortrydelsesret Fortrydelsesret: En ret for forbrugeren til at træde tilbage fra en aftale. Hovedregel: Ingen fortrydelsesret i dansk ret Undtagelse: Forbrugeren har 14 dages fortrydelsesret i: Forbrugeraftaler indgået ved fjernesalg Forbrugeraftaler indgået uden for forretningssted

4.1 Aftaler indgået uden for forretningssted Aftaler der er indgået et andet sted, end der hvor den erhvervsdrivende har sin butik eller forretningssted, fx Homeparties, salgsdemonstrationer under udflugter, udstilling/messe, marked. Oplysningspligt: Den erhvervsdrivende har pligt til at give tydelig skriftlig oplysning om fortrydelsesretten samt navn og adresse på den person eller virksomhed over for hvem fortrydelsesretten kan meddeles.

4.2 Fjernsalg og e-handel Der er tale om en fjernsalgsaftale når: Aftalen vedrører en vare eller en tjenesteydelse Aftalen indgås på afstand ved fjernkommunikation Aftalen indgås som led i et system for fjernsalg, fx via en hjemmeside

4.2.2 Fjernsælgers forpligtelser Den erhvervsdrivende skal give forbrugeren en række oplysninger på papir eller andet varigt medium, og de skal være klare og tydelige, herunder: Oplysning om fortrydelsesret og hvordan den udøves, evt. vedhæftet standardfortrydelsesformular Firmanavn, adresse, cvr.nr., e-mailadresse, tlf.nr. Alle væsentlige aftalevilkår Oplysninger om tilhørsforhold, trustmarks m.v. Den samlede pris, incl. moms, afgifter, gebyrer, ekstraomkostninger til fx levering og fragt Betalings- og leveringsvilkår, aftaleperiode og opsigelsesvilkår Garantier, reparations- og vedligeholdelsesservice Oplysningerne skal modtages på papir eller et andet varigt medium, fx pr. e-mail Se krav i "Standpunkt fra de nordiske forbrugerombudsmænd” ved indgåelse af elektroniske aftaler

Aftaler indgået ved fjernslag Hvis leveringstidspunkt ikke er aftalt Levering skal ske senest 30 dage efter den dag, hvor forbrugeren bestilte varen Sker levering ikke inden udløbet af de 30 dage, og forsinkelsen er væsentlig for forbrugeren, kan forbrugeren hæve aftalen Eventuelle forudbetalte beløb skal tilbagebetales til forbrugeren

4.2.4 Betaling på internettet Køber skal kunne gennemskue vilkårene for betaling, gebyrer m.v. og det er sælger ansvar at det fremstår klart og tydeligt. Læser du virksomhedens salgs- og leveringsbetingelser inden du sætter ”flueben” og går til betaling? Hvis der hæves penge på en bankkonto uden bankkundens tilladele, og skyldes det andres misbrug af et betalingskort, hæftet banken som hovedregel - se nærmere kapitel 9 om betalinger.

4.2.5 E-mærket Trustmark Certificering Signalerer ”god skik” og at virksomheden drives lovligt – overholder lovgivningen for web-handel Godkendt af E-handelsfonden Certificering E-handelsfonden fører kontrol

14 dages fortrydelsesret – fra hvornår? Hvis aftale om tjenesteydelse – beregnes fra aftalens indgåelse Hvis flere varer der leveres enkeltvis – beregnes når den sidste vare er i forbrugerens fysiske besiddelse Hvis flere varer der leveres i partier – beregnes fra det sidste parti er i forbrugerens fysiske besiddelse Hvis varer leveres regelmæssigt over en periode – beregnes fra den første vare er i forbrugerens besiddelse Hvis aftale om levering af vand, gas , elektricitet m.v. samt varer med digitalt indhold – beregnes fra aftalens indgåelse Den dag, hvor forbrugeren har modtaget de oplysninger om fortrydelsesret mv., som det påhviler den erhvervsdrivende at give forbrugeren på papir eller andet varigt medium. Hvis forbrugeren aldrig modtager besked om fortrydelsesret – retten til at fortryde udløber senest 12 måneder efter den dag forbrugeren modtog varen

Hvordan fortryder man ? Forbrugeren skal sende en utvetydig meddelelse, fx brev, e-mail – evt. standardfortrydelsesformular Meddelelsen skal sendes inden fristens udløb Varen skal sendes tilbage inden 14 dage efter forbrugeren har meddelt fortrydelse Omkostninger ved tilbagesendelse betales oftest af forbrugeren. Andet kan være aftalt.

Betingelser for at returnere varen Forbrugeren bærer risikoen for varen Hvis varen er taget i brug eller er blevet beskadiget og dermed værdiforringet. Forbrugeren skal betale for værdiforringelsen – forskellen på nypris og gensalgspris. Forseglingen må ikke være brudt, hvis der er tale om varer som CD, DVD, IT programmer og lignende Den erhvervsdrivende skal tilbagebetale modtagne beløb senest 14 dage efter at den erhvervsdrivende har modtaget besked om fortrydelsen. Hvis virksomheden selv skal hente varen, og afhentning ikke sker inden 3 måneder, kan forbrugeren beholde varen

Opsigelse af abonnementer Fx TV-pakker, fitnessabonnement, avisabonnement Hovedregel: Forbrugeren kan opsige en aftale om løbende levering af en vare eller tjenesteydelse med 1 måneds varsel, når der er gået 5 måneder efter aftalen er blevet indgået.

Urimelige aftaler Aftaleloven §§ 38a – 38d om forbrugeraftaler Aftaler kan tilsidesættes helt eller delvis, hvis aftalen vurderes som urimelig, og som stridende mod redelig handlemåde eller hæderlig forretningsskik Hvis der er tvivl om indholdet af en aftale, fortolkes aftalen til fordel for forbrugeren