AT og humanistiske metoder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori og faglige metoder
Advertisements

Videnskabsteori og faglige metoder
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Humaniora.
Corporate Identity og Branding
Videnskabsteori og faglige metoder
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Appelformer Logos, etos og patos.
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Ondskab
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Teori og praksis på SOSU- uddannelserne. Et aktionsforskningsprojekt på SOSU Fyn Jakob Ditlev Bøje Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Velkommen. Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dagens program Indledning Mentale faktorer: målsætning, fear of failure, faldtræning.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
28 feb | Gennemgang af kap. 11 &12 | Created by: Gruppe 2 Metode og Projektskrivning - En introduktion Kap. 11 & 12 Gruppe 2  Ann  Bo J  Erling.
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Modul 2.
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Dronninglund 2/2-05.
KNÆK KODEN.
Børnebakkens Indsatser
Praksiseksempel fra Teater GROB
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Engelskfagets metoder
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Fælles ledelsesgrundlag
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Præsentationsportfolio
Udvalgte resultater Januar 2016
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Demokrati og medborgerskab
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Progression sprogbaseret undervisning
En introduktion af Otto
- En genre som alle andre
Arbejdsglæde & samarbejde
Arbejd effektivt og præcist
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

AT og humanistiske metoder Stærkt inspireret af AT-håndbogen, Systime 2009 Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Hermenutiske metoder I kender sikkert den ”hermeneutiske spiral”: Den illustrerer, at vi udvider vores viden om en tekst/et materiale ved at fortolke det idet vi kobler iagttagelser med viden. Det gør vi med en række forskellige metoder. Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Analysemetoder (og objekter) Kommunikationsanalyse Argumentationsanalyse Sproglig analyse Sociolingvistisk analyse Diskursanalyse Litterær analyse M. fl. I praksis vil I ofte trække på metoder fra dansk og AP Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Særligt for sprogfagene Materialevalget er begrænset til et særligt sprogområde. Særlige kulturelle og samfundsmæssige forhold kan spille en rolle for valg af materiale og metode. The American Dream Vergangenheitsbewältigung, Aufarbeitung, Ostalgie ”La Transición” (opgør m. Franco) Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Kommunikations-analyse Metoder og modeller til Kommunikations-analyse Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Kommunikationsanalyse Kommunikationsmodellen: Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Det retoriske pentagram Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Argumentations-analyse Modeller og metoder til Argumentations-analyse Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Argumentationsanalyse Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Appelformer Ethos: Tillid. Tilhøreren overbevises i kraft af talerens personlige udstråling/position. Fx ekspertudtalelser. Logos: Fornuft. Taleren appellerer til tilhørerens fornuft. Pathos: Taleren appellerer til tilhørerens følelser. Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Metoder og modeller til Sproglig analyse Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Sproglig analyse Er en ”rodekasse”, som fx omfatter: Hovedsætninger/ledsætninger Fremstillingsformer (aktiv/passiv) Hypotakse/Paratakse Forvægt/bagvægt: Fyldord Slang Stilfigurer mm. Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Sproglig analyse Er ofte et delelement i en Litterær analyse (uanset type) Kommunikationsanalyse Retorisk analyse (inkl. argumentation) Sociolingvistisk analyse Diskursanalyse … Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Sociolingvistisk analyse Metoder og teorier til Sociolingvistisk analyse Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Sociolingvistisk analyse Sociolekter Perkerdansk Kanackisch Cockney, Hinglish.. Sprogpsykologiske teorier Implikatur og undertekst Facework og sproglig høflighed Sproghandlingsteori Informerende, regulerende, selvfremstillende Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Introduktion til metoden diskursanalyse Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Diskursanalyse En metode i dansk og sprogfag, som supplerer en analyse af: Kommunikationsforhold (kommunikationsmodel, det retoriske pentagram) Argumentation (påstand – belæg – hjemmel) Retorik (bla. Appelformer) Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Hvad er diskursanalyse? En metode til at undersøge på hvilken måde et emne behandles på. Man finder ud af, hvilket fællesskab afsenderen skriver/taler sig ind i. Man undersøger, hvilke forestillinger og værdier, der knyttes sammen sprogligt. Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Centrale begreber Nodalpunktet: det centrale begreb eller den centrale modsætning, teksten vil definere (på en særlig måde). Antagonisme: Den modsætning, teksten sætter op. Evt. et ”dem” og ”os”. Ækvivalenskæder – kæder af ord, som definerer nodalpunktet. De ord, der forbindes, giver teksten betydning. Flydende betegnere: Abstrakte ord, som alle er enige om er positive (fornuft, frihed o. lign) får en bestemt betydning i diskursen. Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Et eksempel: Frikadellen Frikadellen kan artikuleres i et hav af diskurser: Sund/usund Et udtryk for (ringe) dansk madkultur (vs. Middelhavskøkkenet) Old school og lidt trendy (spises af DR2- segmentet) Særligt dansk på linje med campingferie og ”De ringer, vi spiller..” (afvises af DR2-segmentet) En fødevare, som muslimer afviser og som derfor er uløseligt forbundet med integration – en nødvendighed for den danske demokrati… Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Metoder og teorier til Litterær analyse Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Litterær analyse Intern: Udgangspunkt i teksten selv (nykritisk). Ekstern: Analysen og fortolkningen af teksten sker på baggrund af andet stof, fx.: Litteraturhistorie Forfatterskab Genre (fx novellegenren) Biografi (forfatterens baggrund) Psykologiske/psykoanalytiske teorier Ideologikritik Tematisk læsning Anne Sofie Overgaard Lif 2014

Dette var blot eksempler…. Jeg håber, at I fandt dem inspirerende Hvad har jeg glemt? Anne Sofie Overgaard Lif 2014