Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Advertisements

EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Søren Smidt UCC  De pædagogiske aktiviteter  De pædagogiske rutiner  Leg og børnekultur.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et pilotprojekt på naturskolen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Museer, børnehaver og pædagoguddannelsen
Mine spilområder Faglig og kompetencemæssig koordination og synergi
Tænketankens vision i en skolekontekst
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Anerkendende pædagogik
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Inklusion i Folkeskolen
Tendenser i forældresamarbejdet
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Rammesætning for dagen
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Stort fokus på kvalitet i dagtilbud
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Netværk Dagtilbud & Skole.
Formålet med kommunikationsstrategien
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Velkommen til Risskov Skole
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Skypemøde for badminton-medarbejdere den 27. marts 2019
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017

Velkommen til ”kvalitetshuset” - et dagtilbud af høj kvalitet Kvalitet i dagtilbud

Tre elementer i kvalitet Kvalitet i dagtilbud Tre elementer i kvalitet Forskning om kvalitet i dagtilbud kan inddeles i tre elementer. Kvalitet i dagtilbud

Strukturel kvalitet omfatter: Strukturel kvalitet er dagtilbuddets fysiske rammer, personalets uddannelse, normering og organisering Strukturel kvalitet omfatter: Normering, gruppestørrelser og- organisering. Fysiske rammer. Uddannelse, efteruddannelse og personalestabilitet. Kvalitet i dagtilbud

Høj normering og mindre gruppestørrelser kan skabe høj kvalitet Normering og gruppestørrelser kan have væsentlig betydning for barn- voksen-interaktion. Normering i dagtilbud kan have betydning for børnenes sociale og kognitive kompetencer. Gruppestørrelsen har betydning for interaktioner og læring. Gruppeorganiseringen har betydning for børns leg og- læringspotentiale . Kvalitet i dagtilbud

Fysiske rammer har betydning for den pædagogiske kvalitet Dagtilbuddets fysiske rammer er af betydning for børns aktivitetsniveau. Udemiljø betyder meget for børns sundhed, trivsel, læring og udvikling. Der er implicitte regler og normer i rummet. Refleksion og medbestemmelse skaber kvalitet i daginstitutionen. Kvalitet i dagtilbud

Desto mere uddannelse, desto mere kvalitet Uddannet personale har positiv betydning for kvaliteten i dagtilbud. Efter- og videreuddannelse af pædagogisk personale øger kvaliteten af det pædagogiske arbejde. Personalestabiliteten kan være af afgørende betydning for den pædagogiske indsats. Kvalitet i dagtilbud

Proceskvalitet handler om den pædagogiske interaktion Proceskvalitet omfatter: Interaktioner mellem børn og voksne. Leg. Rutineprægede situationer og aktiviteter. Ledelse af dagtilbud. Forældresamarbejde. Kvalitet i dagtilbud

0-2 årige interagerer mere, når der er voksne til stede. Inddragende interaktioner mellem barn og voksen er vigtigst for kvalitet For at opnå gode barn- voksen- interaktioner skal de voksne og børnene mødes om noget fælles i et gensidigt samspil. Børns medindflydelse er en forudsætning for en god barn-voksen- interaktion. 0-2 årige interagerer mere, når der er voksne til stede. Kvalitet i dagtilbud

Leg med voksenkontakt kan øge kvaliteten i et dagtilbud Pædagogerne spiller en afgørende rolle i børnenes leg. Pædagogernes fysiske tilstedeværelse og kontakt bidrager til en mere aktiv leg. Legen fungerer som en ramme for børnenes sociale interaktion. Kvalitet i dagtilbud

Aktiviteter, der engagerer og samler børn, kan øge kvaliteten Måltidssituationen er et frirum, der også har en socialiserende funktion. Samlingen kan fremme deltagelse, medbestemmelse og demokratiforståelse hos børn. Naturaktiviteter kan aktivere børnene og give dem mulighed for at udforske forskellige materialer. Kvalitet i dagtilbud

Ledelse af dagtilbud, kan øge kvaliteten Stærk faglig ledelse af dagtilbud kendetegnes ved at være optaget af kvalitet. Strategisk ledelse er, når beslutninger og målsætninger er tydelige og når ud i praksis. God personaleledelse er, når ledelsen sætter kompetencer i fokus og engagerer medarbejderne. Kvalitet i dagtilbud

Et styrket forældresamarbejde, kan øge kvaliteten Et godt forældresamarbejde kan forbedre barnets læringsmiljø. Forældresamarbejdet styrkes ved, at hjemmet og dagtilbuddet udveksler unik viden om barnet. Tillidsbaseret kommunikation og et fælles sprog er nøglen til et godt samarbejde. Dagtilbuddet tilbyder mange situationer, det gode forældresamarbejde kan finde sted i. Kvalitet i dagtilbud

Resultatkvalitet omfatter: Sociale kompetencer. Resultatkvalitet handler om børnenes færdigheder og sammenhæng til skole Resultatkvalitet omfatter: Sociale kompetencer. Faglige kognitive færdigheder. Skoleparathed. Kvalitet i dagtilbud

Børn udvikler sociale kompetencer i positive børnefællesskaber. Børn udvikler sociale kompetencer i fællesskab med andre børn og voksne Kvalitet i interaktionen mellem børn og voksne fremmer børns udvikling af sociale kompetencer. Børn udvikler sociale kompetencer i positive børnefællesskaber. Målrettede indsatser kan i mindre grad understøtte børns udvikling af sociale kompetencer. Kvalitet i dagtilbud

Strukturerede læringsaktiviteter og udvikling af arbejdshukommelse kan fremme børns faglige kognitive færdigheder Strukturerede eksplicitte læringsaktiviteter kan fremme børns faglige kognitive færdigheder - også for børn som anses for udsatte. Arbejdshukommelsen er vigtig for udviklingen af børns faglige færdigheder. Børns tidlige udvikling af faglige kognitive færdigheder kan påvirke deres læring i skolen. Kvalitet i dagtilbud

Tværfagligt samarbejde og socialisering øger børns skoleparathed Dagtilbuddet er en særlig vigtig arena for inkluderende processer og socialisering. Den gode overgang til skole kalder på et godt samarbejde mellem mange aktører. Kvalitet i dagtilbud

Vidensopsamlingen bygger på Litteratursøgning efter empirisk primærforskning samt forskningskortlægninger i tre udvalgte databaser. Både dansk og international forskning. Afgrænsning fra 2008 til 2016. 1.478 muligt relevante referencer i de tre databaser. 376 studier efter 1. screening. I opsamlingen indgår 119 udvalgte studier. Kvalitet i dagtilbud

Vil du vide mere om kvalitet i dagtilbud? Hent udgivelsen Kvalitet i dagtilbud – pointer fra forskning: https://www.eva.dk/sites/eva/files/2018- 01/Vidensopsamling%20Kvalitet%20i%20dagtilbud. PDF Eller find EVAs andre udgivelser om kvalitet i dagtilbud her: https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/kvalitet- dagtilbud-0 Kvalitet i dagtilbud