Større Skriftlig Opgave

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
StØrre skriftlige opgave hf
Advertisements

Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3g Studie Retnings Projekt
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Hvad man skal og hvad der kan være en fordel.  Fælles rammer for eksamen  Skriftlig eksamen  Mundtlig eksamen  Spørgsmål.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Fagprøve - en kort oversigt.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Hvad man skal og hvad der kan være en fordel
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Vejledning: selvbetjeningssystem
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Studieretningsprojektet
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
SSO - Større skriftlig opgave
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Bestilling og ordrebekræftelse
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Forældremøde.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Studieretningsprojektet
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Krav til informationsformidling
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Større Skriftlig Opgave Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.

Dagens program Rammerne for SSO Tidplan for SSO Gode råd til SSO

Rammerne Individuel opgave 1-3 fag Selvvalgt emne Mindst ét af fagene skal være på B-niveau Selvvalgt emne Forventeligt omfang på 10-15 sider 3. Opgavens rammer Den større skriftlige opgave er individuel og udarbejdes inden for et til tre fag. Skrives opgaven i ét fag, skal kursisten enten følge undervisningen eller have aflagt prøve i faget på mindst B-niveau. Skrives opgaven i flere fag, skal kursisten følge eller have aflagt prøve i fagene, hvoraf mindst ét skal være på mindst B-niveau. Kursisten skal udarbejde opgaven på det højeste faglige niveau, kursisten har eller har fulgt fagene.

Rammerne Skal skrives af alle der ønsker en hel HF-eksamen Karakteren står selvstændigt på eksamensbeviset og tæller med en faktor på 1½

Rammerne Der er krav om fordybelse i en faglig problemstilling Det vil sige at I selv skal ud og finde, læse, vurdere og inddrage viden fra forskellige kilder Der lægges vægt på den skriftlige formidling Opgavens formål Formålet med den større skriftlige opgave er, at kursisterne arbejder selvstændigt med at fordybe sig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område. Kursisterne skal demonstrere, at de er i stand til selvstændigt at udvælge, inddrage og anvende relevant materiale, og at de er i stand til at gennemføre en kritisk vurdering på et fagligt grundlag. I arbejdet med den større skriftlige opgave styrker kursisterne således deres studiekompetence ved, at de gennem skriftlig fremstilling skal dokumentere, at de er i stand til at overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle en faglig problemstilling. 2. Mål Målet med den større skriftlige opgave er, at kursisterne skal kunne: – demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder, – demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og dermed forstærke den faglige fordybelse, – beherske relevante faglige mål i de(t) indgående fag, – udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale, – demonstrere evne til faglig formidling, – besvare en stillet opgave, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen samt – beherske fremstillingsformen i en faglig opgave (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse).

Tidsplan I dag Frem til den 28/11-2017 Senest den 28/11-2017 Uge 50+51 Frem til den 30/1-2018 Den 2/2-2018 Den 9/2-2018 Den 4/4-2018

Tidsplan: I dag Opstarten på SSO DET ER NU DET BEGYNDER!!!

Tidsplan: Frem til den 28/11-2017 Teamlærere informerer om rammer og krav til selve opgaven. Faglærere informerer om mulighederne for at skrive i deres respektive fag. Tag også selv kontakt til faglærere for fag du overvejer at skrive i. Studietimen vil være et oplagt tidspunkt, at søge informationer og støtte til emnevalget.

Tidsplan: Senest d. 15./11 og 28/11-2017 VIGTIG DEADLINE!!! Hfe = 15/11 – tilmelding hos Sara Valg af fag i ludus web HF2 + Hfe = 28/11 – absolut deadline Tilmelding til SSO foregår på LUDUS web Gå ind under kursist Vælg fanebladet ”flerfaglige prøver” Vælg fag og skriv emne Skriv evt. en kommentar om vejleder eller andet Det vil sige at du har 13 dage fra i dag til at finde ud af hvilke(t) fag og hvilket emne du vil skrive SSO i. 4.4. Kursisten skal senest seks uger inden opgaveugens start skriftligt oplyse de(t) valgte fag og område. Kurset fastlægger en procedure herfor.

Tidsplan: Senest den 6/12-2017 Tildeling af faglige vejleder(e). Du har ikke krav på at få dine nuværende lærere som vejledere. Denne/disse vejleder(e) følger dig i resten af SSO-forløbet og skal være med til at vurdere din opgave. 4. Opgavens område 4.1. Den enkelte kursist vælger selv – inden for rammerne af pkt. 3.1. – de(t) fag, som opgaven skrives i. 4.2. Kursets leder udpeger blandt kursets lærere en eller eventuelt flere vejledere for den enkelte kursist i de(t) fag, der indgår.

Uge 50+51 Litteratursøgningskursus på Silkeborg Bibliotek Søgestrategier Databaser og bibliotek.dk Individuel vejledning VIGTIGT at I har haft første vejledningssamtale inden I skal på biblioteket! 21/12 = aflevering af foreløbig litteraturliste til faglærerne

Tidsplan: Frem til den 30/1-2018 Du tager initiativ til at aftale møder med din(e) vejleder(e) Ved disse vejledninger kan I drøfte problemer vedr. litteratur, faglige problemstillinger, afgrænsning af emne mm. Disse vejledninger er UTROLIGT vigtige for, at du kan få en opgave, som passer til dine interesser. 4. Opgavens område 4.2. Kursets leder udpeger blandt kursets lærere en eller eventuelt flere vejledere for den enkelte kursist i de(t) fag, der indgår. Ved vejledning forstås gode råd og vink til kursistens videre arbejde med opgaven. Kurset tilrettelægger vejledningen på en sådan måde, at der sikres en klar adskillelse mellem lærerens rolle som vejleder og som bedømmer, og vejledningen må således ikke omfatte en bedømmelse af væsentlige dele af kursistens besvarelse. 4.3. Kursisten vælger i samråd med vejlederen område for opgaven. Området skal inden for såvel fagenes kernestof som supplerende stof afgrænses på en sådan måde, at der kan udformes en opgaveformulering, som sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra besvarelser, som tidligere er blevet afleveret og rettet.

Tidsplan: Den 2/2-2018 UDLEVERING AF OPGAVEFORMULERINGEN HFe: kl 12.00 – du henter din opgave på www.Netprøver.dk HF2: kl 14.00 – du henter din opgave på www.Netprøver.dk SPS – kursister skal søge dispensation inden 28/11 og kan få 2 dage ekstra = udlevering onsdag d. 31/1.18 kl 12.00 via Netprøver Fravær godskrives – men undervisningen fortsætter normalt. 5. Opgaveformuleringen 5.1. Opgaveformuleringen udarbejdes af kursistens vejleder(e). Den skal rumme fagspecifikke, henholdsvis flerfaglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i de(t) pågældende fag. Opgaveformuleringen skal være konkret og afgrænset og skal præcist angive, hvad der kræves af kursisten, og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet under vejledningen. Opgaveformuleringen skal have en sådan form, at kursisten ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, kursisten har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden. Kursister, der har valgt samme område, skal have forskellige opgaveformuleringer. 5.2. Opgaven kan ikke direkte bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i den enkelte kursists undervisning i det pågældende hf-forløb. Der er dog intet til hinder for, at besvarelsen udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de(t) indgående fag eller har forbindelse hermed. 5.3. Skrives opgaven i et fag med praktisk islæt, skal det af opgaveformuleringen klart fremgå, at der er tale om en skriftlig opgave.

www.Netprøver.dk Vi sender linked til jer i januar en uge før prøven I skal teste at alting fungerer og det er jeres eget ansvar at det virker

Tidsplan: Den 2/2-2018 Opgaveformuleringen: ”Opgaveformuleringen … skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet under vejledningen.” ”Opgaveformuleringen skal… være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, kursisten har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden.” 5. Opgaveformuleringen 5.1. Opgaveformuleringen udarbejdes af kursistens vejleder(e). Den skal rumme fagspecifikke, henholdsvis flerfaglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i de(t) pågældende fag. Opgaveformuleringen skal være konkret og afgrænset og skal præcist angive, hvad der kræves af kursisten, og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet under vejledningen. Opgaveformuleringen skal have en sådan form, at kursisten ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, kursisten har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden. Kursister, der har valgt samme område, skal have forskellige opgaveformuleringer. 5.2. Opgaven kan ikke direkte bygge på den del af fagenes stof, der allerede er indgået i den enkelte kursists undervisning i det pågældende hf-forløb. Der er dog intet til hinder for, at besvarelsen udarbejdes i forlængelse af arbejdet i de(t) indgående fag eller har forbindelse hermed. 5.3. Skrives opgaven i et fag med praktisk islæt, skal det af opgaveformuleringen klart fremgå, at der er tale om en skriftlig opgave. .

Tidsplan: Den 2/2 til den 9/2 DU SKRIVER DIN STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE Det vil sige, at du ikke bør have andre ting i din kalender i denne uge. Du må gerne modtage vejledning i opgaveugen, men sørg for at kontakte din vejleder(e) i god tid Tag backup – tag backup – tag backup – tag backup!!! 6. Opgaveugen 6.1. Opgavebesvarelsen udarbejdes i løbet af en af kursets leder fastsat uge inden for perioden fra 1. november til 15. marts. 6.2. I opgaveugen skal kursisten sikres hensigtsmæssig adgang til faciliteter, der er relevante for udarbejdelsen af opgaven.

Tidsplan: Den 9/2-2018 AFLEVERING AF OPGAVEN HFe: kl 12.00 HF2: kl 14.00 Du har det fulde ansvar for at aflevere rettidig i det korrekte format på www.Netprøver.dk 8. Aflevering af besvarelsen 8.1. Besvarelsen afleveres senest syv døgn efter opgaveugens start i en original samt det nødvendige antal kopier. Kurset fastlægger en procedure herfor. 8.2. Kursets leder kan tillade, at kursister, som dokumenterer, at de er fuldtidsbeskæftigede, besvarer opgaven over en periode på 10 døgn.

Tidsplan: Den 10/2-2018 Din aflevering skal opfylde følgende formelle krav: Skal afleveres i PDF - format Skal afleveres rettidigt på www.Netprøver.dk Som elev bruger du URKUND således: 1. Du skal navngive din opgave, som din lærer ønsker det, fx: sso (dit navn).doc ‐ bemærk: filens 'efternavn' fx .doc, .docx eller .pdf er afhængig af det program du bruger. 2. Opgaven mailes som vedhæftet fil til XXX.thlangs@analys.urkund.se, hvor XXX står for din lærers initialer. Din lærers URKUND‐adresse står på den opgaveforside, du får udleveret af skolen. 3. Inden for 5. min vil du modtage en bekræftelse fra Urkund. Det er dit bevis på, at du har afleveret opgaven. Bemærk: e‐mail‐kvitteringen kan evt. havne i postmapperne 'spam' eller 'uønsket post'. Vær OBS på, at opgaven stadig skal afleveres i almindelig kopi på skolen. 4. Kvitteringen udskrives og vedlægges opgaven 5. Læreren modtager inden for 24 timer en rapport fra Urkund, som viser, om der er fundet identiske afsnit og oplyser om kilden hertil.

Tidsplan: Den 4/4-2018 Din karakter bliver meddelt i ludusWeb

Klagemulighed Karakteren som bliver givet for SSO-opgaven er ikke til forhandling Ønsker man at klage over karakteren, skal man komme til Niels Holm Greibe med det samme og få en klagevejledning Fristen for en skriftlig klage er senest 14 dage efter karakteren er modtaget – allersenest den 18/4-2018

Gode råd til SSO - afgrænsning Bedste råd overhovedet: GÅ I GANG NU! Søg relevant litteratur og bestil bøger hjem Lav fyldige notater til hvad du finder ud af og hvor du finder det, så du kan finde det igen I får adgang til ALLE i-bøger på systime.dk vha. jeres uni-login

Gode råd til SSO - vejledning Skriv til din(e) vejleder(e) hvad du gerne vil mødes om og drøfte. Overhold de aftaler du laver med dine vejledere. Tag notater under vejledningen – du kan ikke huske det bagefter. Kom selv med forslag til løsninger på problemer du har; forvent ikke at vejlederen kan løse det for dig.

Gode råd til SSO - skrivefasen Vigtigste råd: Sørg for at besvare den opgaveformulering du får! Læs den igen og igen og vær sikker på hvad den går ud på. Din opgave bliver ikke vurderet på længden, men på hvor godt den opfylder de faglige mål Læs korrektur Lad være med at snyde – det bliver opdaget 9. Bedømmelse 9.1. Bedømmelsen af opgavebesvarelsen er en faglig helhedsvurdering i forhold til de faglige mål i de fag, der indgår i opgaven. 9.2. Ved bedømmelsen lægges herudover vægt på nedenstående forhold: – om den stillede opgave er besvaret ud fra de formulerede krav – om der er sammenhæng mellem den tidsmæssige ramme for opgaven og besvarelsens omfang og kvalitet – om der er benyttet relevant baggrundsstof for besvarelsen – om stoffet er formidlet på tilfredsstillende måde og er behandlet tilstrækkeligt dybtgående – om det anvendte materiale er inddraget i rimeligt omfang – om der er præcise henvisninger og fyldestgørende dokumentation – om alle kilder er oplyst, og noter og litteraturliste er korrekte og fyldestgørende – om fremstillingen er overskueligt disponeret, og at der er sammenhæng i besvarelsen – om den sproglige udformning er klar, præcis og ensartet igennem hele opgaven. 9.3. Hvis opgavebesvarelsen helt eller delvist er udarbejdet på et fremmedsprog, er kravene til den sproglige udformning de samme, som hvis opgaven var skrevet på dansk. 9.4. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.

SPS, dansk som andetsprog og SSO Sørg for at gå ned til læsevejlederne NU Mulighed for at få udleveret opgaven 2 dage tidligere Det samme gælder kursister med fuldtidsbeskæftigelse

Kilder Læreplan for SSO: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152579#Bil4 Vejledning for SSO: http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF10/Vejledninger%20til%20laereplaner/Hf/100831_vejl_SSO_hf2_hfe.pdf