Afgrænsning af miljøvurdering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Velkommen til borgermødet i
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Vi er alle en del af løsningen - med venlig hilsen HK
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor.
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
VVM og Miljøvurdering Biogasanlæg øst for Brande Borgermøde den 20. oktober 2014.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Miljøvurderingsdag ’13 KBH Morten Løber 28.augj 13 Væsentlighed set fra erhvervslivets synspunkt Morten Løber DI.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
EU-regler og regulering af jord i råstofgrave Møde i ATV Jord og Grundvand, 25. november 2009.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Kursus: ‘Screening i miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2013 August 2013.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? VELKOMST OG INTRODUKTION Miljøvurderingsdag
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
SKABELON.
© - Copyright Bureau Veritas Netværksgruppemøde KEMI Tema: Arbejdspladsbrugsanvisninger – erfaringsudveksling Würth Danmark A/S, Montagevej 6, 6000 Kolding.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt fra Naturstyrelsen.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
VVM Advokat Mads Kobberø
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Kvalitetssikring i VVM-direktivet
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
Natura 2000-områder Sammensat af :
Advokat Rasmus Holm Hansen
01/01/2019 Hvordan bruges miljøportalens data i rådgivende virksomhed ? Maria Douglas Stilling.
Velkommen til medlemsmøde den 11
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
FIR morgenmøde 22. november 2018
VVM – Klimatilpasning af Stenløse By
Udbygning Mariagerfjord Renseanlæg Borgermøde 12
Præsentationens transcript:

Afgrænsning af miljøvurdering 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation Miljøvurderingsdag 2017 Afgrænsning af miljøvurdering Ulf Kjellerup COWI Videndeling 24-11-2018

Miljøvurderingsloven Baggrund Review of the effectiveness and application of the EIA Directive (2009) Supplementary information to the IA of the EIA Directive (2011) Medlem af udvalg til forenkling og modernisering af VVM-reglerne (nedsat 2012) Nye vejledninger om screening, scoping og udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport for EU Kommissionen 24-11-2018 COWI Videndeling

Afgrænsning af miljøvurderingen - baggrund Miljøvurderingsloven Afgrænsning af miljøvurderingen - baggrund Afgrænsnings-funktionen: Skal sikre at miljørapporten bliver fokuseret på det som (på forhånd) ikke kan udelukkes som en væsentlig indvirkning på miljøet Væsentlig virkning på miljøet er nøgleordet Lige som ved screening af bilag 2 projekter anvendes afgrænsningsfunktion til at skille det der kan udelukkes som en væsentlig virkning på miljøet - fra det der ikke kan udelukkes som en væsentlig virkning på miljøet Udgangspunktet for afgrænsning er miljøbegrebets forskellige miljøfaktorer det er et krav at der anføres en gennemarbejdet argumentation for at udelukke en miljøfaktor 24-11-2018 COWI Videndeling

Afgrænsning - lovgrundlag Miljøvurdering af konkrete projekter (VVM) Afgrænsning - lovgrundlag Obligatorisk afgrænsning af miljøkonsekvensrapporten, jf. lovens § 23 Myndigheden skal afgive en afgrænsningsudtalelse om hvor omfattende og detaljerede de oplysninger skal være, som bygherren skal fremlægge i miljøkonsekvensrapporten  procesledende udtalelse (ikke en afgørelse) Grundlaget for myndighedens udtalelse er endnu ikke reguleret Udtalelsen om afgrænsningen vil i høj grad være determineret af det oplysningsgrundlag som ansøger indleverer Se bilag 1 i bekendtgørelse nr. 447 om samordning af miljøvurderinger og digital selvbetjening m.v. for planer, programmer og konkrete projekter omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter 24-11-2018 COWI Videndeling

Afgrænsning - lovgrundlag Miljøvurderingsloven Afgrænsning - lovgrundlag Myndigheden skal indkalde høringssvar forud for afgrænsningsudtalelse, jf. § 35, stk. 1, nr. 2 Myndigheden skal høre offentligheden og berørte myndigheder ved afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens indhold, og før myndigheden afgiver en udtalelse Når myndigheden har afgivet en udtalelse efter § 23, stk. 1, skal miljøkonsekvensrapporten lægge denne udtalelse til grund. Ved udarbejdelsen af miljøkonsekvensrapporten skal der tages hensyn til tilgængelige resultater af andre relevante vurderinger foretaget i henhold til anden lovgivning, jf. lovens § 20, stk. 3 Efter modtagelsen af miljøkonsekvensrapporten fra bygherren gennemgår myndigheden rapporten med inddragelse af den fornødne ekspertise med henblik på at sikre, at den opfylder kravene i § 20. Myndigheden kan om nødvendigt indhente yderligere oplysninger fra bygherren til opfyldelse af kravene i § 20, stk. 2, jf. lovens § 24, stk. 1 24-11-2018 COWI Videndeling

Afgrænsning – hvad skal den indeholde Miljøvurdering af konkrete projekter (VVM) Afgrænsning – hvad skal den indeholde En afgrænsning bør tage stilling til: Miljøfaktorer der inddrages i miljøvurderingen, samt de miljøfaktorer som udelukkes (udelukkelse kan i princippet bygge på to argumenter: a) miljøfaktoren påvirkes ikke af projektet eller b) miljøfaktoren kan blive påvirket af projektet, men det kan udelukkes at påvirkningen er væsentlig) Geografisk afgrænsning af det omgivende miljø som forventes påvirket Alternativer til det ansøgte projekt, som inddrages i miljøvurderingen 24-11-2018 COWI Videndeling

Afgrænsning – hvad skal den indeholde Miljøvurdering af konkrete projekter (VVM) Afgrænsning – hvad skal den indeholde Omfanget af beskrivelsen/dokumentationen af eksisterende miljøtilstand – samt en fremskrivning af denne (0-alternativet) For de miljøfaktorer, der inddrages i miljøvurderingen skal der tages stilling til: evalueringskriterier for hver miljøfaktor indikatorer der anvendes til at belyse indvirkningens karakter, omfang m.v. datagrundlag – eksisterende data og evt. nye data, samt metoder til dataindsamling stillingtagen til en evt. geografisk/detaljeringsrelateret afgrænsning af dataindsamlingerne 24-11-2018 COWI Videndeling

Screeningsreglerne i VVM-bekendtgørelsen (historisk) Miljøvurderingsloven Screeningsreglerne i VVM-bekendtgørelsen (historisk) Danske regler: Som udgangspunkt lever reglerne op til direktivets krav, men praksis har udviklet sig forkert igennem de seneste 20-25 år. VVM-vejledningens s. 8-9: "De screeningspligtige anlæg vil derfor kun undtagelsesvis være VVM-pligtige, og normalt kun hvis de placeres i områder, der er særligt miljøfølsomme eller rummer særlige naturbeskyttelsesværdier, eller medfører konflikt med den aktuelle eller planlagte arealanvendelse" Strider mod EU Domstolens fortolkning af VVM-direktivet "Skøn under regel" Lovgive i vejledning…. På vej mod en ny praksis…… 24-11-2018 COWI Videndeling

Screeningsreglerne i VVM-bekendtgørelsen - praksis (historisk) Miljøvurderingsloven Screeningsreglerne i VVM-bekendtgørelsen - praksis (historisk) Københavns Kommune i lokalplan for bebyggelse af Århusgadekvarteret (2009) Miljøforhold, VVM: "Der er ikke anlæg eller projekter indenfor lokalplanområdet, der vurderes at være til skade for miljøet, og de anses dermed ikke at være omfattet af VVM-bestemmelserne (Bek. nr. 1335 af 6. dec. 2006)" 24-11-2018 COWI Videndeling

24-11-2018 COWI Videndeling

Miljøvurderingsloven Screeningsreglerne i VVM-bekendtgørelsen og lov om MV af planer og programmer - praksis (historisk) VVM Der er ikke anlæg eller projekter inden for lokalplanområdet, der vurderes at være til skade for miljøet, og de anses dermed ikke at være omfattet af VVM-bestemmelserne (bek. Nr. 1510 af 15. december 2010) Lov om miljøvurdering af planer og programmer Lokalplanen og kommuneplantillægget vurderes ikke at medføre, at der skal foretages en miljøvurdering i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer (lovbek. nr. 936 af 24. september 2011). 24-11-2018 COWI Videndeling

Miljøvurderingsloven 24-11-2018 COWI Videndeling

Miljøvurderingsloven Screening Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (lovens afsnit III, kap. 8) Ansøgning efter lovens § 18, stk. 1 Kravene til ansøgning § 19, jf. bilag 5 (oplysningskrav) beskrivelse af projektet beskrivelse af de miljøaspekter, der kan forventes påvirket beskrivelse af de væsentlige miljøpåvirkninger der forventes NB: Ansøger kan begære VVM-proces gennemført for bilag 2-aktiviteter, jf. lovens § 18, stk. 2 -> myndighed skal imødekomme Myndighedens afgørelse med begrundelse efter lovens, jf. § 21 Kriterier der skal inddrages i screeningafgørelse – bilag 6: projektets karakteristika projektets placering/lokalisering art og kendetegn ved den potentielle indvirkning på miljøet 24-11-2018 COWI Videndeling

Screening – projekttilpasninger vs. kompensationsforanstaltninger Lovforslaget 3 november 2015 NY miljøvurderingslov II Miljøvurderingsloven Screening – projekttilpasninger vs. kompensationsforanstaltninger Undgå Forebygge Reparere Kompensere Projekttilpasninger ifm. screening – lovens § 19, stk. 2 Kan ikke inddrages i en screening 24-11-2018 COWI Videndeling

Screeningafgørelsens indhold Miljøvurderingsloven Screeningafgørelsens indhold Lovens § 21, stk. 2: Afgørelsen skal begrundes med hovedårsagerne til afgørelsen og henvisning til de i bilag 6 opførte relevante kriterier. Begrundelsen for en afgørelse om, at et projekt ikke er omfattet af krav om miljøvurdering, skal endvidere anføre særkender ved projektet eller anføre, hvilke foranstaltninger der påtænkes truffet for at undgå eller forebygge, hvad der ellers kunne have været væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, hvis bygherren har fremlagt en beskrivelse efter § 19, stk. 2. Anerkender, at der kan gives en "rabat", såfremt ansøger ændrer sit projekt m.h.p. at undgå en miljøpåvirkning  en VVM-procedure Væsentligt at dette indhold fremgår af afgørelsen  kan være grundlag for at genoptage en screeningafgørelse NB – som udgangspunkt kan der ikke stilles vilkår i en screeningafgørelse 24-11-2018 COWI Videndeling

screening – hvad er svært og hvorfor? Miljøvurderingsloven screening – hvad er svært og hvorfor? Forståelse af aktivitetskategorierne på bilag 2 (eksempler) Alle kategorier på bilag 1 som "har en tærskelværdi" er omfattet af bilag 2 "under tærskelværdien" (Eks: Konventionelle kraftværker og andre fyringsanlæg med en termisk ydelse på mindst 300 MW – alle anlæg under 300 MW er omfattet af bilag 2) Fortolkning af aktivitetskategorierne – skal iflg. EU Domstolen fortolkes bredt – F.eks. anlæg til bortskaffelse af affald –> "…begrebet bortskaffelse af affald i den forstand, hvori udtrykket er anvendt i VVM-direktivet, er et selvstændigt begreb, der skal tillægges en sådan betydning, at det fuldt ud er i overensstemmelse med denne retsakts formål….. Følgelig skal dette begreb,.., forstås bredt som omfattende samtlige metoder, der enten fører til bortskaffelse af affald i streng forstand eller til nyttiggørelse af affaldet. (C-486/04 – præmis 44) 24-11-2018 COWI Videndeling

Screening – forståelse af aktivitetskategorierne Miljøvurderingsloven Screening – forståelse af aktivitetskategorierne Bygge og anlægsarbejde i byzone (bilag 2, punkt 11, litra a) Hvad forstås ved dette – og hvorledes afgrænses det? Kommissionens vejledning om projektkategorierne – senest opdateret 2015 http://ec.europa.eu/environment/eia/pdf/cover_2015_en.pdf Betydning af ordet "infrastrukturprojekter" – overskrift til pkt. 11 i bilag 2 Ingen selvstændig betydning, men antyder, at der er tale om "noget, der er større". Der lægges vægt på at et projekt har en urban karakter (sportsarena, kulturhuse/-centre, indkøbscentre, universiteter, hospitaler, kloaknetværk, spildevandsanlæg, skybrudstunneler el. lign) Det kan være størrelsen (p-anlæg, boligbyggerier, spildevandsanlæg, transportcenter el. lign.) Ofte er det en kombination af disse to 24-11-2018 COWI Videndeling

Screening – forståelse af aktivitetskategorierne Miljøvurderingsloven Screening – forståelse af aktivitetskategorierne Bilag 2, punkt 13 – anvendelsesområde Ændringer/udvidelser af projekter på bilag 1 og 2, som ikke i sig selv er omfattet af bilag 1, af projekter som er gennemført, er godkendt eller under godkendelse i det omfang ændringen/udvidelsen kan medføre væsentlig skadelig virkning på miljøet - Hvad forstås ved: "er gennemført" – bestod lovligt før VVM reglerne trådte i kraft i medlemslandene (3. juli 1988) "er udført" – har tidligere fået en VVM-tilladelse "er ved at blive udført" – en VVM-proces er igangsat/igangværende OBS – et ændrings/udvidelsesprojekt er kun omfattet af screening, hvis det kan medføre væsentlig skadelig indvirkning på miljøet (forventes en sådan påvirkning ikke, er aktiviteten ikke omfattet af screening) Kategorien kan ikke anvendes i andre tilfælde på et projekt – som for bilag 2 i stedet må henføres under de øvrige kategorier. 24-11-2018 COWI Videndeling

Tak for jeres opmærksomhed! 24-11-2018 COWI Videndeling