Unge & Rygning: Forældres rolle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Myter om den valgfrie sundhed
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Læringsstile og lektier
Baggrunden for indførelsen af PALS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Forældremøde X årgang.
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Det gode klasserådsarbejde
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Forældredialog om alkohol
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Hej 7. klasse… Jeopardy.
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
I Skolebestyrelsen har vi blandt meget andet arbejdet med sundhedspolitik. I forlængelse af dette arbejde, besluttede vi at sløjfe kakaomælken og har i.
Ungdomsliv.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
- Kom tættere på dit barns skolegang
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Velkommen til Quiz om Rygning!!!.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge & Rygning: Forældres rolle
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Unge & Rygning: Forældres rolle Forældremøde Unge & Rygning: Forældres rolle

Hvad tror du? Hvor mange 13-årige har prøvet at ryge? Hvor mange 13-årige ryger hver dag? Har dit barn prøvet at ryge? Skriv op på papir eller på tavlen? Gem til efter filmen.

Hvad tror du? Hvor mange 15-årige har prøvet at ryge? Hvor mange 15-årige ryger hver dag? Har dit barn prøvet at ryge? Se hvad de unge selv gætter på: https://www.youtube.com/watch?v=8TJVD5PoD-U Skriv op på papir eller på tavlen? Gem til efter filmen.

Har prøvet at ryge

Rygning blandt 11-15-årige

Procent der ryger cigaretter Kilder: Skolebørnsundersøgelsen 2014 og Den nationale sundhedsprofil 2017 (SIF og Sundhedsstyrelsen)

Rygestart De andre gjorde det For at prøve Det var sejt – dengang Spændende, noget man ikke måtte For at ‘være med’ Fællesskabet Det gjorde de seje For at være populær Mine venner røg Prøve grænser For at være cool Fællesskabet Prøve grænser Se Mads Lind, ekspert i nikotinafhængighed, fortælle: https://www.youtube.com/watch?v=zQ4_FCE5h40

Forældre – må gerne blande sig Unge forventer, at deres forældre blander sig i deres rygevaner De unge, der forventer en negativ reaktion fra deres forældre, hvis de ryger, ryger sjældnere end andre unge Unge har større chance for at holde sig røgfri, hvis deres forældre taler med dem om rygning og følger med i deres og vennernes erfaringer med tobak Ligesom vennerne har forældre stor betydning for rygestart

Effektiv forældrestøtte Åben dialog og interesse Ingen løftede pegefingre og straf Jævnlig dialog – giv din holdning til kende Ingen synlig rygning eller cigaretter Røgfrit hjem og bil … Forældre skal jævnligt tale åbent om rygning med deres børn, og samtidige opstille konkrete rygeregler i eget hjem. Både rygere og ikke-rygere Dialog med barnet: Spørge ind til barnets erfaringer med rygning, holdninger, vennernes rygning, fået tilbudt cigaretter, barnets kendskab til rygningens skadevirkninger/afhængighed. Sker i forbindelse med kontraktskrivning +løbende i løbet af året Røgfrit familieliv: ikke at give barnet cigaretter, have cigaretter liggende fremme, gøre hjemmet/bilen røgfrit, begrænse egen rygning når barnet er tilstede (rygeregler)

Snak om Tobak

Røgfri aftale Elev: Ikke ryge i dette skoleår Forældre: Vil tale med barnet om rygning Slutning af skoleår: Lodtrækning om en præmie Skaber dialog, stillingtagen, motivation og støtte fra kammerater og voksne Hele klassen – men kan bruges individuelt Vis gerne rigtig røgfri kontrakt HUSK: kan bruges både med og uden tilknytning til X:IT Røgfri kontrakter har vist en effekt på 30-50% i Norge og Sverige, som har brugt kontrakter gennem de seneste 10 år. Med en Røgfri Kontrakt lover den unge at holde sig røgfri det kommende skoleår. Kontrakten er ikke juridisk bindende, men en manifestation af, at den unge har taget et aktivt valg i forhold til rygning. Den unge underskriver kontrakten sammen med en voksen medunderskriver, typisk en forælder. Medunderskriveren lover med kontrakten at tale med den unge om rygning og støtte ham eller hende i at være røgfri. Ved at underskrive en kontrakt tager den unge et valg i forhold til rygning, bliver holdt fast i sin beslutning og får støtte fra en voksen. Røgfri Kontrakter er et redskab, der sætter teorierne om socialindflydelse i spil: Du unge motiveres til at tage et personligt valg. Samtidig involverer kontrakten forældrene, der gennem deres aktive ansvar som rollemodeller signalerer tydelig modstand mod rygning. Et kontraktforløb er tænkt, som: 1. Orientering v. forældremøde 2. Elever orienteres og får kontrakt + forældrepjece med hjem 3. Rygeforebyggende dialog ml. elev og forældre 4. Aflevere kopi af kontrakt til klasselærer inden 30. september 5. Klasselærer afleverer til skolekoordinator 6. Evt. brud meddeles klasselærer og forældre 7. Dialog med barnet – henvisning til rygestop 8. Lodtrækning inden sommerferien Vigtigt at eleverne er ærlige hvis de bryder kontrakten – principielt betyder det man er ude af konkurrencen det år, men vigtigt at fortælle eleven, at han kan være med næste år, hvis han er røgfri Vinderen udtrækkes på hver skole og bliver bragt i lokalpresen Resultater fra procesevalueringen: Elever, lærere og forældre synes godt om Røgfri Kontrakt og præmiedelen

Aftaler i klassen Må eleverne ryge hjemme hos hinanden Er klassefester røgfri Fortæller forældre hinanden, hvis eleverne ryger Vil klassen bruge Røgfri aftaler Forældre er opmærksomme på rygning i klubber og fritidstilbud og går i dialog med trænere og bestyrelser Forældre ryger ikke, når eleverne er til stede Find skabelon til aftaler i klassen på www.xit- web.dk/vaerktoejskassen/elever-og-foraeldre/

Hvad er X:IT?

Hvad kan holde unge røgfri? Pris Håndhævelse af aldersgrænser Forbud mod markedsføring Røgfri miljøer Kompetencegivende undervisning Forældre Rollemodeller Forebyggelseskampagner Rollemodel – ung til ung og påvirkning af social norm Forebyggelseskampagner – påvirkning af social norm

Undervisning ANBEFALINGER FRA FORSKNING 8 lektioner per år Indeholder fire emner (Pres, flertalsmisforståelser, sundhed, samfund) ANVENDELSE Korte og lange forløb Flere fag Fælles Mål 2014

Forældre FORVENTNINGER Unge forventer at forældre blander sig og har en holdning TILGANG Interesse og åben dialog kombineret med klare rammer Regelmæssig dialog REDSKAB Røgfri aftale Kommunikation, åbenhed og regler Forældrene er de voksne, der har størst betydning for, om unge begynder at ryge. Tidligere antog man, at den unges venner var dem, der havde størst indflydelse på rygning. Nyere forskning viser dog, at venners betydning måske har været overvurderet, fordi man ikke har taget højde for selektion. Det vil sige den mekanisme, der får unge med en positiv indstilling overfor rygning til at vælge venner, der har samme indstilling. Og unges indstilling er i høj grad præget af deres forældre. Forældre føler sig ofte magtesløse overfor deres teenagebørns vaner og livsstil og føler ikke, at de kan trænge igennem til de unge. Men der er råd til rådvilde forældre: Forskning viser, at der er tiltag, hvormed forældre kan støtte deres børn i at være røgfri. Mange forældre tror, at det ikke nytter noget at tale med de unge om rygning. Men det gør det. Mange studier viser, at færre unge ryger, hvis forældrene tydeligt tager afstand fra rygning og spørger ind til deres barns tanker og oplevelser med tobak. Hvis barnet er begyndt at ryge, er det vigtigt, at forældrene kommunikerer konstruktivt med barnet, det vil sige åbent og lyttende frem for lukket og afvisende. Kommunikation, interesse og åbenhed skal kombineres med, at forældrene opstiller konkrete regler for rygning

Røgfrit miljø – røgfri skoletid ANBEFALET DEFINITION Elever, ansatte og gæster må ikke ryge, dampe eller snuse i skoletiden – hverken på eller uden for matriklen. HVORFOR? Fjerner rygning fra det sociale fællesskab Elever lærer ikke at ryge i skolen Fjerner synlig rygning Signalerer trivsel og sundhed Ændrer de sociale normer omkring rygning Hver femte af de 16-25årige rygere røg første cigaret i skoletiden Kilde: Epinion for Kræftens Bekæmpelse 2016

Virker det? X:IT skoler X:IT skoler med høj implementering X:IT evaluering fra 2010-2013 X:IT skoler X:IT skoler med høj implementering 25 % færre elever der ryger 50 % færre elever der ryger Høj implementering betyder, at skolen har arbejdet med alle tre elementer I X:IT (undervisning, røgfri aftaler og røgfri skole)