Metoder og produktion af data

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Anskaffelse af ny teknologi
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Analyse af kvalitative data
Dataindsamling og kildebearbejdning
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Formularer (Access, del 3)
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Videnskabsteori og faglige metoder
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
FilmFyn.dk usability vurdering. Hvem er FilmFyn? Ejes af de fynske kommuner Hovedformål –At få filmproduktion til Fyn og skaffe økonomisk støtte til producenterne.
Konference om Almen Studieforberedelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Mål ● Er der grundlag for at realisere vores koncept og hvordan kunne det realiseres?
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Øvelse 1: First Impressions
Kvalitative metoder.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SRO SKRIV!.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Den naturvidenskabelige metode
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Videnskabeligt projekt
Effektmåling - kvalitative målepunkter
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
"De er jo så søde alle sammen"
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Velkommen til fagligt samspil
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Hvad er en Feltrapportage?
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Måling (psykometri) 1.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Metoder og produktion af data Kvalitative metoder Kvantitative metoder Ikke-empiriske metoder Data er fortolkninger og erfaringer – indblik i behov og holdninger Data indsamlet i tal og tabeller – repræsentativt overblik Data produceret af evaluator – fortolkninger - hurtig Feltundersøgelser Fokusgrupper Det kontrollerede eksperiment Det kvalitative interview Tænke-højt-test Digitalt spørgeskema Loganalyse Tjekliste for funktionalitet Ekspertvurdering Tjekliste for egenskaber

Kvalitative - Feltundersøgelse Kvalitative metoder Kvalitative - Feltundersøgelse Mål: bedømme læremiddels brugervenlighed i konkret brugssituation og ”naturlige miljø” Metode: observere brugere i eget miljø – evt skærmoptager Fordel: bedømme faktorer i miljøer, der har betydning for brugerens interaktion + brug i større sammenhæng og samspil mellem bruger, opgaver, læremiddel og organisation Anvendelse: forudsætter fuldstændig prototype – små justeringer af design og funktionalitet Procedure Find et repræsentativt miljø Opstil formål og observationsguide, fx interaktionsformer Film/observer/track brugere og skærm Analyser data + konklusion

Kvalitative metoder Fokusgrupper Mål: Afdække hvad brugerne mener om læremidlet: indhold, funktionalitet, mangler mv gennem dialog mellem brugere Metode: potentielle brugere (6-8) diskuterer læremidlet under ledelse af en mødeleder Fordel: afdække holdninger, krav – ikke adfærd i brugssituation Anvendelse: midt i designproces - fokusere på udviklingsfelter og afdække usynlige problemer Procedure Find en række brugere med forskellig profil Opstil formål og interviewguide Gennemfør interview, sæt rammer for diskussion Analyser data + konklusion

Det kontrollerede eksperiment Kvalitative metoder Det kontrollerede eksperiment Mål: skabe et entydig og objektivt billede af læremidlets brugbarhed i et kontrolleret miljø Metode: brugere interagerer med læremidlet i et ”kunstigt” miljø og interaktionen måles ud fra faste kriterier Fordel: overblik over de elementer der indgår i evalueringen – kortlægge årsags- virkningsrelationer på et objektivt grundlag + eksperimentet kan gentages under identiske betingelser Anvendelse: Kan generalisere undersøgelsens resultater Procedure Opstil hypoteser for brug Planlæg bestemte brugssituationer, fx orientering i læremidlet, forståelse af indhold, løsning af opgaver Brugere interagerer – og optages på video Analyse ud fra hypoteser

Det kvalitative interview Kvalitative metoder Det kvalitative interview Mål: give brugere mulighed for at udtrykke deres opfattelse af et læremiddel Metode: Interview på grundlag af interviewguide – fx umiddelbar oplevelse, positive, negative, brugervenlighed, forslag til bedre brugervenlighed Fordel: dybdegående billede af læremidlets potentiale Anvendelse: I alle udviklingens faser Procedure Forbered interview – find temaer, udarbejd spørgsmål og fx flowchart (støtter den interviewedes hukommelse) Under interview – vær lydhør og giv plads til holdninger, iagttagelser og især uddybninger Analyser ud fra temaer og brug citater som dokumentation + samlet fortolkning

Kvalitative metoder Tænke-højt-test Mål: Forstå hvordan brugere umiddelbart opfatter læremidlet Metode: brugere udtaler enkeltvist/parvist deres tanker, mens de bevæger sig rundt i læremidlet – evt. på grundlag af opgaver brugeren skal løse – eller friøvelse Fordel: Kan afsløre mangler i design og hvorfor de opstår + indsigt i brugerens forventninger, adfærd og fortolkning Anvendelse: Forudsætter tidlig prototype Procedure Udarbejd formål og evt. områder som skal testes Forbered brugeren på ”at tænke-højt-metoden” – (se næste) Under testen stilles opklarende spørgsmål ”hvad tænker du nu?” – dokumenteres ved video – evt få en opsamlet fortolkning Analyse ud formål med testen

Kvantitative metoder Digitalt spørgeskema Mål: give et objektivt og standardiseret udtryk for, hvordan mange opfatter læremidlet – data i form af tal, tabeller og grafer Metode: link til spørgeskema sendes ud, oplysninger samles i database og sætter op i skemaer og tabeller Fordel: hurtigt og billigt indsamle oplysninger fra mange – ”bredde- undersøgelser”, skema kan genbruges Anvendelse: alle faser i en designproces Procedure Formål med undersøgelse – hvad skal du vide noget om? Udform spørgsmål - forståelige, entydige, let- komplekse spørgsmål, svarkategorier (lukkede – åbne) Test spørgeskema inden udsendelse Distribution Behandling af data ud fra formål

Åbne – og lukkede spørgsmål Digitalt spørgeskema Åbne – og lukkede spørgsmål Åbne spørgsmål Lukkede spørgsmål Brugerens nuancerede kommentarer Bruger udfylder selv svar på et spørgsmål Hvordan formidler læremidlet sit faglige indhold? Hvordan fungerer læremidlets opgaver? På hvilken måde er læremidlet let at bruge? På hvilken måde er læremidlet svært at bruge? Entydigt standardiserede svar - sammenlignes Svar placeres på en skala: Jeg synes at læremidlets opgaver er gode: Læremidlets formidling af indholdet er: Meget enig Enig Neutral Uenig meget uenig kende Over-fladisk 1 2 3 4 5

Loganalyse Mål: indsamle statisk materiale om brugeradfærd Kvantitative metoder Loganalyse Mål: indsamle statisk materiale om brugeradfærd Metode: data indsamles mens brugere benytter læremidlet: besøgende pr dag, sidevisninger, hyppigst sete sider, besøgstid Fordel: billede af faktisk brugssituation, afdække både ubevidste og bevidste handling, hvordan læremidlet bruges, forhold mellem målgruppe og faktisk bruger Anvendelse: læremidlet har været i brug et stykke tid – redesign Procedure Data genereres af sig selv + stor datamængde, så fokus på formål for analyse + hvilke dele skal analyseres Udarbejd undersøgelsesskema Overvej fejlkilder (analyse siger ikke noget om brugerens holdning – eller alternative designs) Analyse med henblik på optimering/redesign

Tjekliste for funktionalitet Kvantitative metoder Tjekliste for funktionalitet Mål: afdække hvilke funktionaliteter brugere benytter, husker og kender – udgangspunkt for prioritering og videreudvikling Metode: 15-30 tjekspørgsmål Fordel: Afdække problemer - hurtigt at udfylde, fokuseret datamængde, nemt at analysere data + involverer brugere direkte Anvendelse: Færdige læremidler – optimering/redesign Procedure List læremidlets funktionaliteter Udvælg funktionaliteter til tjek + udform 1-3 spørgsmål om hver Kan distribueres digitalt (i forbindelse med læremidlet) / fysisk Afrapportering – statistisk + konklusion på data

Eksempel på tjekliste Tjekliste for funktionalitet Spørgsmål Ja Nej Er læremidlet overskueligt? Passer menupunkter til indhold? Findes der en vejledning? Er der en søgefunktion? Har du brugt den?

Ikke-empiriske metoder Ekspertvurdering Mål: Bruge en eksperts viden til at afdække kvalitet, funktionalitet og afsløre fejl og mangler Metode: Ekspert gennemgår kritisk læremidlet og kommer med en vurdering Fordel: målrettet og resultatorienteret konklusion + minimale udgifter (Ulempe: ekspertvurdering >< brugernes oplevelse) Anvendelse: kan anvendes lige fra prototype til færdig læremiddel Procedure Find ekspert, der kan forholde sig neutralt Eksperten gennemgår læremidlet: åbent – struktureret (bestemte emner, funktioner) Udarbejder en resultatliste – virker/virker ikke + inddele problemer: detalje/kritisk

Tjekliste for egenskaber Ikke-empiriske metoder Tjekliste for egenskaber Mål: sikre at læremidlet lever op til en række almengyldige principper Metode: opstilling af spørgsmål til læremidlet ud fra overordnede retningslinjer – fx faglig profil, læringsprofil, brugervenlighed Fordel: let, kan gentages, resultater kan bruges direkte Anvendelse: kan både bruges tidligt i designprocessen og som en slags ”facitliste” om der leves op til minimumskrav Procedure Sammenstil rigtige spørgsmål ud fra formål og kendskab til designprincipper Ekspert gennemgår læremiddel Udfyldte tjekliste danner grundlag for rapportering

Brugervenlighedsanalyse - usability Kategori Ja Nej Begrundelse Eksempel Informationsarkitektur Afspejler navigation informationsarkitektur? Er hierarkiet logisk? Er menupunkter dækkende for indhold? Tekst - Passer tekst til målgruppen Design Afspejler design emnet? Funktionalitet Virker al funktionalitet i læremidlet? Findes unødig funktionalitet?