Fællesskabets fysiologiske virkning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Kvinder i Ledelse IT Brancheforeningen 2. juni 2008 Alfred Josefsen
Hvordan kan samarbejde mellem medarbejderrepræsentanter og leder skabe øget social kapital Kreds Midttræf 2013.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Forebyggelse af vold og trusler
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Klinisk etiske komiteer Temadag Vibeke Krøll Aarhus Universitetshospital Hospitalsledelsen.
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Stærke faglige forudsætninger Svage faglige forudsætninger JobafklaredeUafklarede.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hvad er relationel koordinering
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Den vanskelige samtale
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Seniorbofællesskabet Kløvermarken. Hovedoverskrifter Mangeartede bofællesskaber Visioner Kløvermarkens visioner Justering af visioner Succes-kriterier.
Lærerprofessionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Syg, stresset eller bare pjæk? Danske Risikorådgiveres konference den 23. april 2009 Afdelingschef Mikala Kreiser, KL.
Center for selvejende dagtilbud : værdigrundlag TRO Er det vi ved, vi er og vil!
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
”Det professionelle venskab”
Vi kommunikerer altid på flere niveauer samtidig.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Marie Lenstrup, 2016 Samarbejde mellem kommune og pårørende.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
Social Kapital På Borgerskolen. Hvad var baggrunden for at arbejde med social kapital? AMR – dag :Konsensus-skema Projekt i Gruppeordningen MED – dag:Social.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Målrettet kommunikation
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Klassesamtale om resiliens
Pårørende samtale Er du tæt på en stressramt som ægtefælde, kæreste, barn, forældre, ven, veninde, kollega eller chef? Og har du svært ved at forstå, hvad.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Mental sundhed på arbejde
Erfaringer og metoder til at arbejde med social kapital
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Fællesskabets fysiologiske virkning Hvordan påvirker relationer og kommunikation os følelsesmæssigt og energimæssigt? En del af Kreds Midts medlemsrettede arbejdsmiljøstrategi Desuden individuelle samtaler Forudgået af selvhjælpsgrupperne Samtidig foretog vi også en kursændring fra at reparere og behandle til at forebygge. Vi regner med at det giver større gennemslag hos den enkelte og vi når ud til flere.

Social kapital: Flokdyrsinstinktet Samarbejds- evne Kerneopgaven Retfærdighed Tillid

Ligeværdighed i udvekslingen i relationen

Det sociale engageringssystem Gensidighed i udvekslingen i relationen Ansvar i relationer Det sociale engageringssystem Gensidighed i udvekslingen i relationen Mig Den anden

”Det fælles tredje”:Indholdet – eller meningen – i relationen Fokus Fokus Den anden Mig Fælles tredje

Vi udvikler stress når: Der ikke er tillid og retfærdighed Der ikke er (lige)værdighed Der ikke er gensidighed Der ikke er tydelighed

Vi kan klare meget (næsten alt) når der er: Ærlighed/autenticitet (kongruens mellem ord og stemme/krop) Venlighed (åbent, tillidsfuldt kropssprog og stemmeføring) Tydelighed (hvad er vi her for?)