- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3g Studie Retnings Projekt
Advertisements

Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Almen studieforberedelse
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Etablering af virksomhed
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Fordybelse i et projekt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Kommunikation - trykstil
Personlighed og Kompetencer
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Karl Henrik Flyums model
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Sådan bruger du præsentationen
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvad er meningen med dit liv?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering

Mål med lektionen At få indsnævret din foretrukne sag til en foreløbig problemformulering At få feedback på din foreløbige problemformulering At få hjælp til materialesøgning

Tidsplan 11.45-12.15: Arbejde i klasserne med problemformuleringer 12.15-…: Mulighed for faglig vejledning i kantinen eller arbejde i klasselokalerne f.eks. i udarbejdelse af problemformulering, materialesøgning, valg af sag,… Inden I går hjem vælges sag og fag i Ludus (husk at skrive i bemærkningsfeltet, hvis I arbejder i grupper)

Feedback og inspiration Runde i grupper: Hvad er din sag/dit problem? Hvor langt er du kommet? Hvad er din største udfordring? Hvordan kommer du videre? Hvem får du hjælp af?

Problemformulering Arbejdet med at udforme problemformuleringen foregår typisk ad flere omgange og bliver mere og mere præcist, efterhånden som man går i dybden med sit emne. Det er en fordel, hvis man er i stand til at formulere sin problemformulering som et spørgsmål, man gerne vil have svar på, eller som et statement, man vil forholde sig til. Problemformuleringen afgrænser det mål, projektet skal nå - eller det problem, projektet skal løse. Det kan fx være noget, man undrer sig over en konflikt mellem standpunkter eller handlinger en regel eller fordom, man synes burde ændres noget, man kunne tænke sig at blive klogere på

Problemformulering En problemformulering skal være kort og præcis. Den skal fokusere på den sag, man har valgt at arbejde med. Når man udarbejder sin problemformulering, skal man være opmærksom på: Er sagen tilstrækkeligt præcist formuleret? Lægger problemformuleringen op til, at man skal bruge begge sine fag og metoder? Giver problemformuleringen mulighed for at arbejde med problemstillinger på forskellige taksonomiske niveauer? Pas på med problemformuleringer, der er rene dispositioner opbygget efter (Blooms) taksonomiske niveauer for brede og uspecifikke uden fokus Kilde: https://at.systime.dk/index.php?id=490

Problemformulering - eksempler Eksempel 1 Hvilke forandringer i landbrugsstrukturen og hvilke kemiske opdagelser skabte forudsætningerne for den danske smørproduktions succes? Eksempel 2 Hvordan bliver kemividenskaben overført til industrien, og hvilken rolle får den kemiske forskning på længere sigt? Eksempel 3 Hvorfor lykkedes det for amerikanerne at sende en mand til månen? Eksempel 4 Hvorledes vil det være muligt at rense luften fra en grisestald på økonomisk og miljømæssig ansvarlig måde?

Lav din egen problemformulering Tips og tricks: For at få opstillet en problemformulering, som kommer i dybden, er det en god ide at starte dit spørgsmål med fx HVORFOR eller HVORDAN. Lad ”alternativ” indgå i din problemformulering. VIGTIGT: Opgaveformuleringen beder dig om at ”undersøge en sag”. Her er det vigtigt, at du analyserer og fortolker/vurderer og ikke bare redegør. Giv hinanden konstruktiv feedback i grupper

Muligheder (12.15-) Vejledning i kantinen (sparring med faglærere) Bliv her og arbejd med problemformuleringen Hvem er tilstede i kantinen: I skal vælge sag og fag i Ludus senest fredag kl. 9.45 HN (hi og fi) HR (ty og re) TL (da og me) JF (da og en) DG (sp, fr og da) DA (da og id) MT (en og ps) RY (ol, re og en) LA (hi, in og ol) HB (en og re) TH (ma og id) NS (sa og id) LK (sa og ng) KJ (bi og ng) MK (da, hi og me) MS (fy og ke) TR (sa, id, in og eø) HW (bi, bt og ke) PS (mu og re) MX (bi, bt og ke)