Velkommen til eksamensforløbet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Fagprøve - en kort oversigt.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Den åbne innovative folkeskole
Modul 2.
AT-eksamen 2017.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Almen sTudieforberedelse 2017
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Større skriftlig opgave i 2.hf
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
ÅRHUS AFDELING.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT-eksamen 2018.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Kommunikation - trykstil
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Karl Henrik Flyums model
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Krav til informationsformidling
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Alternativer – ideer til forandring og fornyelse
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
Titel på videnskabeligt projekt
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Videnskabeligt projekt
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Velkommen til eksamensforløbet Mandag d. 29. januar: Introduktion og offentliggørelse. Kl. 12:00: Offentliggørelse, rammer og AT folder i salen/auditoriet Kl. 12: 45: Ud i klasser med AT ekspert. Arbejdsproces, ressourcerum, mulige vinkler og sager. Oversigt i lectio Kl. 13:30 Alle samles i kantinen og der serveres kakao. Kl. 13.50: Inspiration til mulige sager. Dialog og spørgsmål. Præsentation af AT innovationsopgaven. Præsentation af os: skolens AT-koordinations-gruppe Efter 2,5 år skal I til jeres afsluttende eksamen – lang proces – anderledes end SRP. Skriftligt produkt en anden genre. Program Se den udleverede folder (3 i en) Læs hele folderen og brug den.

AT kalender Få et overblik over forløbet. Vi vil highlighte vigtige datoer og deadlines – og hvad der skal foregå her. Bemærk, hvornår der er nogle vigtige deadlines – hvor I skal have lagt arbejde med AT sagen ind i jeres private kalender.

Tidsplanen Uge 5 Tirsdag d. 30. januar: Innovationscamp Mulighed for at møde eksterne partnere, der kan fungere som sparringspartnere i innovationsopgaven. Onsdag d. 31. januar: En lektion, hvor der idégeneres på opgaveemnet og evt. dannes grupper. ”Tjekliste - har jeg en god sag?” udleveres. Fredag d. 2. februar: Vejledningsbasar fra sag til fag. På Times Square: Nogle klasser kommer i 2. modul og andre i 3. modul. Medbring idéer til en sag, fag og metoder og få hjælp til at finde ud af om jeres idéer holder. I skal medbringe en udfyldt ”Tjekliste - har jeg en god sag?” Hvis I arbejder i grupper skal I følges til basaren. Der er bibliotekshjælp, men det skal reserveres på forhånd – se mail i FC_konferencer fra HR Fredag d. 2 feb; den lektion hører I mere om i næste afdeling, hvor I er sammen med en AT ekspert.

Tidsplanen Uge 6 Mandag d. 5 februar SENEST kl. 10.00: Aflevering af blanket med valg af fag. Alle skal aflevere deres blanket på kontoret. Hvis man arbejder i grupper, SKAL man aflevere blanketterne sammenhæftet, og på hver blanket skal alle gruppemedlemmers navne stå. Blanket udleveres mandag d. 29/1, men kan også printes fra hjemmesiden Uge 8 Onsdag d. 21 februar: AT-arbejdsdag med vejledning. Vejledning med begge vejledere. Fredag d. 23 februar: AT-arbejdsdag uden vejledning Vejlederfordeling laves umiddelbart efter d. 5 feb, så jeres valg af fag er bindene. Herefter kan det ikke laves om.

Tidsplanen Uge 10 Onsdag d. 7.marts: AT-arbejdsdag med vejledning. Vejledning med begge vejledere. Uge 12 Torsdag d. 22. marts: AT arbejdsdag. Mulighed for at aftale vejledning.   Fredag d. 23.marts: AT-arbejdsdag. Aflevering senest kl. 14. Individuel aflevering på kontoret. Tre ens kopier i farvede mapper med forsider. NB! Du skal huske at have mapper og forsider med. Skolen har ikke ekstra.

Tidsplanen Uge 19 Talepapirslektion klassevis v. jeres klasse-AT-ekspert. Husk at medbringe folderen: “AT På vej mod eksamen” Uge 9 I Studiecafeen om tirsdagen vil der være ekstra AT vejledere til stede. Maj-Juni Eksamen. Al information ligger også på skolens hjemmeside

Opgaven Se trailer Opgave Du skal vælge opgave A eller opgave B.  Opgave A Du skal undersøge et problem, hvor det centrale er, at et eksisterende alternativ til den fremherskende praksis ikke er slået bredt igennem. Du skal gøre rede for både den fremherskende praksis og alternativet samt udarbejde og vurdere et forslag til en innovativ løsning af problemet.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.  Opgave B Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor det centrale er forskellen mellem en fremherskende opfattelse eller praksis og et alternativ. Du skal vurdere, i hvilken grad alternativet har ført til eller kan føre til ændringer og diskutere konsekvenserne af alternativet.  Du skal anvende viden og metoder fra to fag til besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

AT og innovation Du skal undersøge et problem hvor det centrale er, at et eksisterende alternativ til den fremherskende praksis ikke er slået bredt igennem. Du skal gøre rede for både den fremherskende praksis og alternativet samt udarbejde og vurdere et forslag til en innovativ løsning af problemet. Uvm’s definition af ‘Et innovativt løsningsforslag’: noget der har værdi for andre noget der tilfører den konkrete sammenhæng (kontekst) noget nyt (dvs. ikke nødvendigvis nyt i absolut forstand, men nyt i den konkrete sammenhæng). man vurderes ikke på om løsningsforslaget er godt, men på om man kan bruge fagenes metoder til at afdække problemet og give et bud på en løsning af problemet samt vurdere løsningsforslaget. Vurdering af løsningsforslaget du skal vurdere dit forslag i forhold til f.eks. relevans, konsekvenser, nytte eller gennemførlighed.

Oversigt over klasser og lokaler mandag 29/1 kl. 12.45 – 13.30 3b i lokale 11 med MF 3c i lokale 1 med St 3i i lokale 13 med NR 3s i lokale 21 med LN 3t i lokale 15 med CN 3u i lokale 18 med LV 3v i lokale 19 med SF 3x i lokale 23 med JK 3y i lokale 24 med SK 3z i lokale 25 med JS

Emne og opgave Afgrænsning til en Sag Problemformulering Konklusion Og overvejelser omkring materialer og metoder Valg af to fag – materialer og metoder Problemformulering ”One-liner” formuleret som spørgsmål eller påstand Underspørgsmål 1, 2, 3 … Fag 1 Metodisk arbejde med det valgte materiale Fag 2 Metodisk arbejde med det valgte materiale Delkonklusioner 1, 2, 3 … Men hvordan kommer man egentlig fra emne til sag (næste slide) – fortæl parvis om en sag og hvordan i har arbejdet med den og hvilke fag, der var involveret. !!! (hvordan har den øvelse fungeret??) Konklusion Synopsis - skrivning

Ressourcerum og gruppedannelse Opgave AT 2018: https://at.netproever.dk Kodeord: ”AT2018AT” Eleverne går på opdagelse i ressourcerummet. Tanken er at de skal inspireres og se de mange muligheder i opgaven. Gruppedannelse – for de elever, som vil arbejde i grupper i AT-eksamensforløbet.

Næste gang med AT AT innovationscamp tirsdag 30/1 Idegenerering onsdag 31/1 Hvilket problem vil vi gerne arbejde med? Hvordan er problemet knyttet til opgaven og emnet? Begynd udfyldning af ‘Tjekliste – har jeg en god sag?’ Film om videnskabsteori, Vidensmønstre og AT Systime Forberedelse til AT-basaren fredag 2/2 Hvordan vil vi gerne arbejde med problemet? Hvilke materialer? Hvilke metoder? Hvilke analyser / spørgeskema- undersøgelser / eksperimenter mv? Hvilke fag vil vi besøge på basaren for at få respons på, om de kan bruges i et samarbejde om at undersøge problemet. Udfyld ‘Tjekliste – har jeg en god sag?` og medbring den til AT basaren. Dette slide skal gennemgås efter eleverne har været på opdagelse i ressourcerummet. Den faglige ekspertise indenfor alle fag finder I på vejledningsbazaren, dog undtaget drama, informatik og erhvervsøkonomi – her må eleverne opsøge en faglærer i en almindelig lektion.

Tjekliste – har jeg en god sag? Opgave A (Innovation) Opgave B  Hvilket problem er der tale om? Hvad er sagen? Hvad vil du undersøge? Hvem eller hvad vedrører problemet? Hvad er den fremherskende opfattelse eller praksis? På hvilken måde er den fremherskende? Hvad er den fremherskende praksis? Hvilket alternativ er der tale om? Hvilket eksisterende alternativ – som ikke er slået bredt igennem – er der tale om? Hvilken forskel mellem den fremherskende opfattelse/praksis og alternativet er der tale om? Hvilke fag egner sig til at undersøge og løse dette problem?  I hvilken grad har eller kan alternativet føre til ændringer?  Fag 1 (på mindst B-niveau): Hvordan kan fagets viden og metoder bringes i spil i besvarelsen?   Hvilke fag egner sig til at undersøge denne sag?  Fag 2: Hvordan kan fagets viden og metoder bringes i spil i besvarelsen? Fag 1(på mindst B-niveau): Hvordan kan fagets viden og metoder bringes i spil i besvarelsen?   Evt. andet fag: Hvordan kan fagets viden og metoder bringes i spil i besvarelsen?  Fag 2: Hvordan kan fagets viden og metoder bringes i spil i besvarelsen?  Er fagenes viden og metoder tilstrækkeligt forskellige til, at jeg kan sammenligne og klart skelne mellem dem til eksamen? (BEGRUND!) Evt. andet fag: Hvordan kan fagets viden og metoder bringes i spil i besvarelsen? Er fagenes viden og metoder tilstrækkeligt forskellige til, at jeg kan sammenligne og klart skelne mellem dem til eksamen? (BEGRUND!)  Tjekliste, som kan pågyndes i timen onsdag 31/1 og skal udfyldes og medtages til basaren fredag 2/2. Tjeklisten ligger også som worddokument i mail til eksperter og i mail i AT18 Ekspertergruppe konferencen. Den er også vedhæftet selve Basar-lektionerne.

Nu er der kakao i kantinen! Vi mødes igen kl. 13.50 3i, 3v, 3x, 3y, 3z i Musiksalen 3b, 3c, 3s, 3t, 3u i Auditoriet

Alternative… Demokrati, diktatur, direkte demokrati, separatisme, integration, nye poliske partier, revolutioner, oprør, sociale bevægelser, historiebrug Samfundsformer Sub- og modkulturer Livsformer/livsstil Sundhed Medier Teknologiformer Nybrud Ungdomsoprør, punk, radikalisering, #MeToo, mormoner, puritanere i USA, konspirationsteorier Familieformer, køn, kollektiver, vegetar/veganer, stop madspild, genbrug, Christiania, Tigermødre & Captain America, Scientology Kost, træning, økologi, vacciner, genteknologi, skønhedsidealer, alternativ medicin Sociale medier, ‘alternative facts’, hævnporno, tech-giganter Robotter, kunstig intelligens, grøn energi, klimavenlige opfindelser, bæredygtige byer Summe-par efter hver kategori Kunstneriske nybrud: surrealisme, ekspressionisme, romantikken, oplysningstid, klassisk  jazz/beat, postmodernisme, Superflex, Paradigmeskift: geocentrisk  heliocentrisk; antikken  renæssancen; Big Bang, mørkt stof, relativitetsteori

Tænkespørgsmål Tænkespørgsmål Findes utopia? Har vi været på månen? Hvorfor opstår der nye sub- og modkulturer? Hvorfor er vi underlagt naturens krafter? Hvorfor opstår der nye kunstformer? Kommer robotterne? Findes utopia? Er vækst det bedste mål for samfundsudviklingen? Kan vi undgå sygdomme? Hvordan redder vi kloden? Hvilken livstil er den bedste? Summepar: Hvad kommer I til at tænke på når I ser disse spørgsmål? Hvilke tanker og refleksioner sætter disse spørgsmål i gang hos jer? Afslut med at høre enkelte bud fra eleverne. Hvordan ændrer man samfundet? Er sandheden udfordret? Kan kunst sige noget om andre virkeligheder? Hvordan bliver vi hurtigere, højere, større, stærkere, slankere?

Klar til AT? Hvornår sker der noget næste gang i AT- eksamensforløbet? Hvad skal jeg have med til vejledningsbasaren på fredag? Hvornår er den næste deadline? Tak for i dag!!!

Onsdag 31. januar Lektion med ekspert Hvilket problem vil jeg/vi gerne arbejde med? Hvordan er problemet knyttet til opgaven og emnet? Begynd udfyldning af ‘Tjekliste – har jeg en god sag?’ Husk I-bøger på Systime: Vidensmønstre (bl.a. om begrebspar) AT Systime Gode korte tegnefilm om videnskabsteori https://videnskab.dk/kultur-samfund/tegnefilm- videnskabsteori-hvad-er-det