Anatomiforløb (Januar-februar 2017)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Advertisements

Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Referencegruppemøde om den nye skolereform 26. November 2013 Annette Ohm – FIR.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
1. klasse skriver fagbøger - eksempel på undervisningsforløb fra Hattingskolen 2007.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Forløb i samfundsfag.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Roteknik. Roteknik Hvad er musklernes opgave? Musklernes arbejde Hvad er musklernes opgave? Udføre bevægelse i leddene Stabilisere leddene.
Studieretningsprojektet
Læring gennem registrering og indberetning
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
IdrætB Læreroplæg om arbejdstræningsfysiologi Hvordan bliver jeg stærk og hurtig? 6 undervisningsgange (indtil vikar tager over, som vil køre relevante.
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Ergonomi på Grundforløbet 2014
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den gode tone Lse.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Velkommen til DGI Miniton
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Køreteknik.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Dokumentation.
Velkommen til DGI Miniton
Innovationsforløb Modul 3 ©
Rygsmerter Information og øvelser
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Personlighed og Kompetencer
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
SUMO - analyse.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Kød og kødkvalitet Gf2 slagter.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Sex-graviditet-fødsel
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Future Vejle inspiration
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
MENSTRUATION OG TRÆNING
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Anatomiforløb (Januar-februar 2017) Kend din krop (på 5 moduler)

1. modul Dagens tre punkter: At lege! Pigerne mod drengene (Tid til revanche?):Tabu-begrebs-leg om Sportens Styrker NB! Opsamling på forrige forløb Introduktion til anatomiforløbet af mig Anonym tavle-evaluering om undervisning, læreren og jer selv

Faglige mål og formålet med anatomiforløbet ”Kend din krop” Helt overordnet på IdrætB: ” Eleverne skal have en grundlæggende viden om idrættens discipliner samt om basale idræts-faglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner, herunder viden om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof. Herudover skal eleverne have alsidige og grundlæggende idrætslige færdigheder” Dette forløb har fokus på: viden om funktionelt anatomisk stof Næste forløb (februar og marts) har fokus på: viden om centralt arbejdsfysiologisk stof

I skal i dette forløb…. …kende navnene på nogle af kroppens ”vigtigste” muskler, som bruges når I træner …vide hvordan led og muskler er opbygget og hvordan de virker …kunne lave en bevægelsesanalyse, hvor I beskriver en simpel kropslig bevægelse og analyserer hvilke led og muskler arbejder hvornår Grundbogen er B – for bedre idræt. Fra nu af: jeg antager, at I har læst lektien så vi kan få mere ud af undervisningen!

Evaluering!

2. Modul Knogler og led Lektie: Læs side 38 - 42 nederst Dagens fokus: Hvis man skal forstå bevægelser i idræt er man nødt til at kende til hvilke led der bevæges, og hvordan de bevæges (næste gang ser vi på hvordan musklerne får leddene til at bevæge sig)

Skelettet (består af 200 knogler) Afhængigt af knoglernes form inddeles de i: Rørknogler (sørger for kroppens større bevægelser) Flade knogler (beskytter ofte kroppens vigtige organer) Uregelmæssige knogler (sørger for alsidige bevægeligheder) Hvor findes disse knogler?? (…) = Knoglernes forskellige funktioner

Hvirvelsøjlen Særligt fokus på denne, da den er elementær for kroppens virke Hvirvelsøjlen, også kaldt rygsøjlen, består af 24 hvirvler/knogler: 7 halshvirvler, 12 brysthvirvler og 5 lændehvirvler Mellem hvirvlerne findes bruskskiver (diskus) med en geleagtig kerne som virker støddæmpende. I benringen er et hulrum, hvor rygmarven er. Hvad gør rygmarven? (se flere detaljer i bogen!)

Tænker I over jeres krops-holdning? Har I særegne kropstalenter/størrelser/mobilitet/e.lign? Jeres kropsholdning kan have stor betydning for smerter i hele kroppen

Ægte led Leddene sikrer, at knoglerne kan bevæges ift. hinanden Alle steder, hvor to – eller flere – knogler mødes i kroppen er der et led. Giv eksempler? De fleste af kroppens led er ægte led. Dvs. at de afgrænses af en ledkapsel og inde i leddet findes en ledhule, som er fyldt med ledvæske (smørremidlet). På ledfladerne er der brusk og omkring leddet findes ledbåd, som stabilisere leddet. (uægte led holdes sammen af bruskskive) Hvilket led ses her?

6 forskellige ægte led Bevægeligheden i leddet afhænger af knoglernes (ledskålen og ledhovedet)’s form. NB! Leddene hedder noget forskelligt i forskellige bøger.

Dagens opgave – med sidemanden Find på jeres egne krop de forskellige ægte led. Diskuter hvordan leddet ser ud, hvilke knogler er involveret og hvilke bevægelighedsmuligheder har leddet. Brug nettet og grundbogen for informationer Fremlæg jeres svar for klassen

3. Modul Muskler Lektie: Læs side 42 fra ”muskler” til side 45 ”Overkroppens anatomi og kastebevægelsen” Hvordan bevæger vi os?

Muskler Muskler udspringer fra en knogler, passerer et led og hæfter på en anden knogle. Når musklen strækkes eller bøjes skabes bevægelse. Se eksempel med armen: Generelt: den muskel, som kontraheres (trækkes sammen) Arbejder. Men muskler kan arbejde på tre måder: Koncentrisk kontraktion Statisk arbejde Excentrisk kontraktion Hvad er forskellene?? Der er flere muskler som arbejder under en bevægelse. Den muskel ”som fører an” kaldes agonisten og den musklen som ”arbejde modsat” hedder antagonisten. De sekundære muskler, som ikke yder så meget, kaldes synergister.

Muskel kraft-hastighedskurven Muskler arbejder med størst kraft når den arbejder langsomt og excentrisk

Musklens opbygning (hvis I er interesserede, så læs side 105-110 i grundbogen) Her ganske kort- mere om dette i næste forløb)

Nogle af kroppens vigtigste muskler …kender I nogle?

Hvem er smidigst i klassen her? Hvorfor er nogle mere smidige end andre? Hvordan bliver man smidig? Jeg er stiv som et bræt – hvordan bliver jeg smidig?? http://www.dr.dk/levnu/fritid/brevkasse-jeg-er-stiv-som-et-braet-hvordan-bliver-jeg-smidig

Gruppeopgave om led og muskler 4 Grupper: Skulderleddet Knæleddet Hofteleddet Rygsøjlen Find 2-3 muskler som er essentielle for en bevægelse af jeres led. Skriv navnene på musklerne ned og kun dem udenad. Beskriv hvilket led I har: hvordan leddet er opbygget og hvordan det kan bevæges. Nævn hvilke knogler danner leddet. Beskriv en kort bevægelse med jeres led og forklar hvordan de (minimum) 2-3 muskler arbejder (excentrisk, koncentrisk, statisk, agonist, antagonist, synergist). Fremlæg jeres led for resten af klassen i næste modul (med illustrationer (gerne egen krop) og billeder). Opload jeres oplæg under ”opgaver”. Det tæller som en aflevering. Finpuds gerne hjemmefra, hvis I gerne vil det. NB! Brug side 45 – 65 i kapitel 3 for at få informationer om jeres leds bevægelsesmuligheder samt arbejdende muskler.

4. modul: Bevægelsesanalyse Fremlæg jeres gruppearbejde om led og muskler Dagens lektie: Læs side 65 fra ”Bevægelsesanalyse” til og med side 66

Dagens vigtigste pointer I skal kunne lave en bevægelsesanalyse (til eksamen) for at vide hvordan en idrætsbevægelse bør udføres korrekt (til jer selv og til undervisning af andre) Bevægelsesanalysens 4 trin: Kort forklaring af hvordan bevægelsen indgår i praksis (en volleysmash, et målspark, en piruette osv. ) Tegning af bevægelsesforløbet (2-3 stillinger), opdelt i relevante faser. Analyse af ledbevægelser (hvilke led bevæges, hvordan) Muskelaktivitet under bevægelsen (hvilke muskler aktiveres i de forskellige faser og hvordan arbejder de…(???)) Mao. det som I har lavet til i dag!

Eksempel på bevægelsesanalyse for spydkast https://www.youtube.com/watch?v=e9U1fVr9kDo

5. modul: Opsamling bevægelsesanalyse TEST! Analyser nedenstående bevægelse via en bevægelsesanalyse. Inddrag så mange begreber og pointer som muligt (hvilke muskler, hvilke led, hvordan arbejder de osv.) NB! Uden hjælpemidler hvis advaret, med hjælpemidler hvis ikke. Anvend udleveret pdf-fil med illustrationer af muskler og navnene herpå

Opsamling på forløbet: Først, hver for sig: Skriv 3 ting ned, som du har lært i dette forløb. Det kan både være pointer fra grundbogen eller noget du selv har reflekteret over. Dernæst, skriv dine pointer på en fælles padlet: https://padlet.com Fælles snak om det der står. Tilføjelse fra både elever og lærer. Gem denne padlet i jeres noter (til evt. eksamen)

Brug disse billeder i stedet (som I ikke er forberedte på. Gnæk gnæk) Skriv al den viden ned, som I har: Hvilke led og muskler arbejder hvornår og hvordan? Hvad er et ægte led? Hvordan bevæger musklerne skellettet? Osv.