Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Hierarki for styringsredskaber
Arbejdspladsudvikling
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Digitale medier og mobning
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Unge og Kirke Hvordan virker vi sammen. Smittende tro… ”2010 har været et helt fantastisk år for mig. Jeg vil huske det igennem hele mit liv for at være.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Børn og unges sociale liv online
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Nyt fra skolebestyrelsen. Kære forældre, det er nu I skal gøre Jeres stemme synlig. Det er vores børn – politikerne vil behandle som kvæg og flytte dem.
Børn og unges sociale liv online
Børn og pædagoger i en digital verden
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
1. lektion: Danmark i verden
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
2.lektion:Nationalstaten
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
SKABELON.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Lærer! Rank ryggen – og byg en bro
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Den gode tone Lse.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Digital trivsel på gymnasiet
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Den gode tone Lse.
HVAD ER ADFÆRD?.
TÅRNBY KOMMUNE SSP Nyhedsbrev Billede- og videodeling.
Præsentationens transcript:

Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier 1.Lektion Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier

Overordnede spørgsmål og dagsorden til lektion 1 Overordnede spørgsmål til lektion 1 – Hvad indeholder faget samfundsfag og hvad skal jeg kunne som elev? Hvad handler digital krænkelseskultur om? Velkomst og læreroplæg (5 min) Læsepause og kort diskussion (15 min) Gruppearbejde om nøgenbilleder, digitale krænkelser samt opstilling af etisk kodekst for klassen/holdet (20 min) Opsamling

Hævnporno og digitalkrænkelse Hævnporno: er udtryk for det fænomen, hvor en person lægger billeder eller filmklip ud af seksuel karakter, hvor den ene person (den der lægger det ud) selv deltager eller er tilskuer – men hvor den anden person (kan være flere personer) ikke har givet samtykke til dette og derfor krænkes. Digitalkrænkelse: Handler om at børn, unge og voksne krænkes via de digitale sociale medier bl.a. i form af udstilling og deling af nøgenbilleder

Gruppearbejde med følgende spørgsmål Hvad er deling af nøgenbilleder og hævnporno? Hvad menes med digital krænkelseskultur? Hvordan og hvorfor er dette fænomen opstået? Hvorfor kan deling af disse billeder være ubehagelige for den person, som er på billederne? Er det ok, at dele intime billeder af hinanden på nettet? Hvordan skal vi komme deling af specielt nøgenbilleder til livs? Er deling af intime billeder den eneste form for digital-krænkelseskultur, som I kender til. Her skal I komme med konkrete eksempler (skriv dem ned. Kom med forslag til, hvilke værdier, som skal stå helt centralt i jeres etiske(moralske) kodeks for, hvordan I, i klassen, vil kommunikere med hinanden på de sociale medier, men også i den fysiske verden.

Klassens etiske værdisæt Et etisk værdisæt eller kodeks handler om, at man opstiller en række værdier som fx gensidig respekt, tolerance, kammeratskab osv. der samlet set udgør en moralsk ramme omkring det sociale samvær, der skal kendetegne denne klasse. Hvad skal være jeres etiske kodeks?

Hvordan laver man en interview? Se s.32-33 i Luk Samfundet Op!