JOBFIRST Hvad ser vi som de vigtigste opgaver for projektlederne frem til juni 2016?
14 projekter i 16 kommuner 5 store kommuner (over 90.000 indbyggere) København, Aarhus, Aalborg, Odense, Viborg 6 mellemstore kommuner (40-60.000 indbyggere) Haderslev, Skanderborg, Lolland, Hillerød, Hedensted, Syddjurs 5 mindre kommuner (12-40.000 indbyggere) Jammerbugt, Ringsted/Sorø, Ishøj/Vallensbæk
Deltagerantal i de 14 projekter Deltagergruppen Kontanthjælpsmodtagere Ressourceforløb København 610 480 130 Lolland 250 220 30 Aarhus 200 150 50 Viborg 144 56 Aalborg 175 155 20 Hillerød 140 105 35 Sorø-Ringsted 130 (60,70) 74(30,44) 56(30,26) Skanderborg 110 75 Jammerbugt 100 25 Syddjurs 80 Hedensted 60 40 Haderslev Odense 86 14 Ishøj-Vallensbæk 85 15 JobFirst samlet 2.415 1.839 576 Antal Fordrer et højt visitationsflow Andel af bruttogr. total (inkl.100 i kontrolgr.) = 74 % af bruttomålgr. Andel af bruttogr. for rf (incl. 50 i kontrolgr.) = 66 % af alle rf = 24 % af deltagerne
De vigtigste opgaver for jer
1. Visitationsprocedurerne Er planlagt og sat i system! STAR har fastlagt to muligheder for procedurer 5 projekter er gået i gang i marts Aalborg, Viborg, Aarhus, Jammerbugt, Lolland 9 projekter går i gang i april/maj København, Odense, Haderslev, Syddjurs, Skanderborg, Sorø/Ringsted, Ishøj/Vallensbæk, Hillerød, Hedensted OBS 25 % skal være visiteret før 1. juli 2016 Pas på creaming!
2. Styring af processen Projektgruppe Projektleder samt medarbejdere fra 1 eller flere faggrupper Egen fysisk projektenhed Understøttes af Risikologgen - opdateres løbende Risikologgen er taget i brug i indsatsgruppen Overvej at involvere projektgruppen - sikre fælles opfattelse af problemer og løsninger Evt. andre styringsredskaber for at kunne overskue Visitationsflow Borgerflow i indsatsen (tavler, arbejdsgangsbeskrivelser) Udviklingen i ordinære løntimer Overholdelse af de mange tidsfrister
2. Mentorstøtte Deltagerne skal have støtte fra en mentor (ugentligt opfølgning) min. de første 26 uger Modeller En mentor løser opgaven En koo. sagsbehandler løser opgaven En jobkonsulent løser opgaven OBS: Mentor er ikke frivilligt!
3. Snuseaktiviteter Gruppeforløb/netværk og individuelle aktiviteter Borger til borger (rollemodel), Den gode historie Nudging (adfærdsregulering som metode)? Aktiviteter i jobcentret CV værksted (CV opdateres under snuseforløb, evt. på virksomheden) Kickoff forløb (mål, CV, profil) Mestringsforløb (fx fokus på transport til arbejdsplads) Aktiviteter på virksomhederne Virksomhedsbesøg (branceopdelt, forsk. størrelser), ind. /par/grupper Kaffemøder, rundvisning, oplæg (hvad forventes, hvad vægtes) Feed back (sparring på CV, ’jobsamtaler’) Virksomhedspraktik (2-4 dage, 1-2 uger, som udgangspunkt 13 uger) OBS Husk formål: prøve ”noget”, blive klar på jobmål, det gode match
4. Ordinære løntimer Generelt Obs ift. borgeren - motivation Udvikle en positiv spiral, med flere og flere lønnede timer Adskille funktioner i hhv. praktik og løntimer, afsæt i udviklede kompetencer Holdnings-/kulturændring i jobcentret Obs ift. borgeren - motivation Italesat fra første samtale 225 timers reglen, evt. regneeksempler Obs ift. virksomhederne Indskrives i kontrakt (forventningsafstemning fra første færd) Nødvendig/særlig opgaveløsning i få timer Jobbank for småjobs Fokus på virksomheder med deltidsjobs, inddrage virksomhedens eget netværk OBS: Der skal udvikles modeller og metoder!
5. Virksomhedsmentorer OBS Ikke et krav i JobFirst, men hovedparten af gode erfaringer med virksomhedsforløb for målgruppen er høstet med brug af virksomhedsmentor Borgerne vil typisk have brug for støtte i dagligdagen på arbejdspladsen Der er behov for påklædning til denne rolle OBS Overvej om der er mulighed for opkvalificering af virksomhedsmentorer/kontaktpersoner på kurser, netværk og/eller i dagligdagen