Kompleksitet og paradokser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Ledelse af sociale bevægelser
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Forretning og Ledelse lektion 7
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Sociologi – Individ og samfund
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Kodeks for offentlig topledelse
Organisation og omverden
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Christian Backer Mogensen, Poul Kjældgaard, Charlotte Jensen and Ming Chen, Akutforskningsenheden, Sygehus Sønderjylland MRSA screening in ED detects a.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Digital forandringsledelse
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Algoritmisk Spilteori
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
8 What can we use flash for. What is the final project? ´Website project.
SPROGKONFERENCE JUNI 2015 VED KØBENHANVS KOMMUNE
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
De glade 60’ere. The Beatles Facts: -Grundlagt Engelsk rock band -Over 5 mil. solgte lp’er.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Rasmus Antoft, Oktober 2008 Opgaveglidning - mellem kontrol med arbejdsområder og forhandling om arbejdspraksis.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
AARHUS UNIVERSITY Oktober 2013 Villum Research Station Henrik Skov, Morten Rasch og Bent Lorenzen Arctic Research Centre, Aarhus Universitet.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.
THE MENTORING JOURNEY.
Kompleksitetslaboratorium
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Den stabile organisation: Rutiner i organisationer
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Styrk foreningen Team – udnyttelse af kompetencer og ressourcer.
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Digital forandringsledelse
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Kompleksitet og paradokser Stacey Kompleksitet og paradokser

Der er ikke noget udenfor… Bevægelser fremkommer som resultat af utallige iterationer af lokal interaktion. ”the word paradox means the presence together, at the same time, of self-contradictory, essentially co´nflicting ideas, none of wich can be eliminated og resolved” En organisation kan (…) defineres som fortløbende mønsterdannelse af interaktioner mellem mennesker. ”In this series we have coined the term living present to discribe such a lived-in experience of presentness, to open up for sireous consideration how conversation as communicative action in the living present is transformational of personal and social realities, of the patterning of identity and deífference” (Solsø og Thorup 2015 p. 30-35)

Ledelse som… Radikal social praksis Refleksiv deltagelse Kommunikation Magtrelationer Gensidig afhængighed Løbende identitetsskabelse (magt som…) Inklusion og ekslusion (Solsø og Thorup 2015:39-50)

Opsummering – ledelse handler om... At agere i den kompleksitet af paradoksal forudsigelighed og uforudsigelighed, som fremkommer, når mange mennesker, som er forskellige fra hinanden, interagerer og skaber stabile og foranderlige mønstre. Det handler om at bevare kontakten til levede erfaringer og om at have en undersøgende attitude i forhold til kompleksiteten i levede erfaringer. Det handler om at reflektere over, hvordan man i lige så høj grad, som man kan forsøge at påvirke bevægelser i organisationen, selv bliver påvirket af bevægelser i organisationen. Ligeså meget som man forsøger at styre spillet, bliver man selv styret af spillet. (Solsø og Thorup 2015:50)

Teorien opfordrer til… at forstå organisatoriske processer som politiske arenaer, kendetegnet ved gensidigt afhængige relationer, hvor evnen til at forstå mere af den kompleksitet, som udspiller sig i lokal interaktion, og til at spille spillet klogt og forhandle opbakning til ens intentioner er den vigtigste evne at udvikle som ledere. (Solsø og Thorup 2015:50)