”Bevægelse i udskolingen”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen.
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Bevægelse i naturfagene
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
Relations kompetencer
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Leg, Liv og Læring Fredericia 8. marts Skolesport 2016 … skaber bevægelsesglæde og giver mod til mere bevægelse … er vejen til succesoplevelser.
BEVÆGELSE I SKOLEN – SKOLEN I BEVÆGELSE Pia Paustian, og Katrine Bertelsen, Det nationale videncenter KOSMOS,
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Små glade ben i tal.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Trivselsmålingens resultater
- Legende aktiviteter i en fagdidaktisk undervisning
Digital læring og undervisning
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Folmer Kjær Pia Kristoffersen
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Kerneydelsen som grundlag for dialog
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
- Legende aktiviteter i en fagdidaktisk undervisning
Arbejdsmarkedets efterspørgsel efter digitale kompetencer
Valgfrie læringsaktiviteter i Elevplan
Praktikpladsen.dk Præsentation på praktikkonferencen,
Praktik+ Præsentation på praktikkonferencen,
Nyt fra ministeriet Billeddias
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Alle børn med i idrætsfaget
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

”Bevægelse i udskolingen” Mange af os er vokset op i den tro, at vi enten er praktisk eller bogligt begavede, og at det, den ene har i hovedet, har den anden i benene. Nu skal vi vænne os til tanken om, at det hele hænger sammen, og at de, der lærer mest i de praktiske fag, som regel får et forspring til det boglige”. Billeddias Udskift baggrundsbillede: Indsæt nyt billede fra fil (Indsæt > Billede > Fra fil) Billedets størrelse skal være 25,4 cm x 19,05 cm og placeres 0 cm fra top og 0 cm fra venstre kant. (Højreklik på billedet og vælg formater billede. Indsæt koordinater og størrelse. Klik OK) Højreklik på billedet og vælg rækkefølge > Placer bagerst. Slet det gamle billede. Herefter er det nye billede synligt. 02-02-2017 Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet Side 1 05-09-2017

Formålet med bevægelse som fokusområde At give skolens pædagogiske personale: -en introduktion til den evidensbaserede viden, der foreligger inden for bevægelse og læring -bevægelsesdidaktiske redskaber med tilhørende praksisnære bevægelsesaktiviteter Disse fokuspunkter kan kvalificere implementeringen af de 45. min. bevægelse i skoledagen og dermed styrke bevægelseskulturen på skolen Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 05-09-2017

Formålet med bevægelse som fokusområde At give skolens pædagogiske personale: -en introduktion til den evidensbaserede viden, der foreligger inden for bevægelse og læring -bevægelsesdidaktiske redskaber med tilhørende praksisnære bevægelsesaktiviteter Disse fokuspunkter kan kvalificere implementeringen af de 45. min. bevægelse i skoledagen og dermed styrke bevægelseskulturen på skolen Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 05-09-2017

Opbygningen og forståelse af inspirations- materialet Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Bevægelseshistorik set i et forskningsperspektiv 2011 Konsensusrapport http://www.emu.dk/sites/default/files/Fysisk%20aktivitet%20og%20l%c3%a6ring_KIF.pdf 2014 Skolereform med 45. min daglig motion og bevægelse http://www.emu.dk/nyhed/f%C3%A5-inspiration-til-bev%C3%A6gelse-i-undervisningen 2015 Forsøg med Læring i bevægelse http://static.sdu.dk/mediafiles/C/E/E/%7BCEE2E548-DBAB-42EC-A284-7753E1C6EFD0%7DRapport_Fors%C3%B8g_L%C3%A6ring_i_Bev%C3%A6gelse_2015.pdf 2016 Børn, unge og fysisk aktivitet http://www.holdspil.ku.dk/nyheder/2016/nye-anbefalinger-paa-vej-om-boern-og-fysisk-aktivitet/Konsensush_fte.pdf Fysisk aktivitet – Læring, trivsel og sundhed i Folkeskolen http://www.vidensraad.dk/sites/default/files/vidensraad_for_forebyggelse_fysisk_aktivitet_laering_trivsel_sundhed_2016.pdf Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Hvad ved vi? •Børn og unges aerobe og muskulære fitness afgørende for fremtidig udvikling af livsstilssygdomme. •Fysisk aktivitet og aerob fitness er gavnlig for hjernens struktur og funktion, samt for kognitive funktioner hos børn og unge. •Hyppig fysisk aktivitet med moderat intensitet, og i mindre grad fysisk aktivitet med lav intensitet, forbedrer fitnessniveauet hos børn og unge. •Fysisk aktivitet er vigtig i behandlingen af mange kroniske sygdomme hos børn og unge. Titeldias Uddrag fra Vidensnotatet Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Hvad ved vi? •Fysisk aktivitet og aerob fitness er gavnlig for hjernens struktur og funktion, samt for kognitive funktioner hos børn og unge. •Fysisk aktivitet før, under og efter skole fremmer børn og unges præstation i skolen. •En enkelt session med moderat fysisk aktivitet har en akut, gavnlig effekt på hjernefunktion, kognition og præstation i skolen hos børn og unge. •Beherskelse af fundamentale motoriske færdigheder er gavnlig for kognition og præstation i skolen hos børn og unge. •Når der tages tid fra boglig undervisning til fordel for fysisk aktivitet, har det vist sig ikke at være på bekostning af børn og unges præstation i skolen. Titeldias Uddrag fra Vidensnotatet Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Hvad ved vi? •For at øge koncentrationen kræver det lav eller moderat intensitet. •For at øge hukommelsen kræves der høj intensitet umiddelbart efter en læringssituationen. •Bevægelsen skal være struktureret og gennemarbejdet for, at den bliver meningsfuld for eleverne. •Bevægelse fremmer motivation og variation i skoledagen •Fysisk aktivitet kan være med til at styrke børns selvværd og selvtillid, og gerne når det dyrkes sammen med nogen. Herunder styrkes relationen til henholdsvis jævnaldrende, forældre og lærer/pædagog. Titeldias Uddrag fra Vidensnotatet Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Mere viden Center for holdspil • http://www.holdspil.ku.dk/videoklip/film_konsensuskonference/ • http://www.holdspil.ku.dk/nyheder/2016/deler-viden-fra-dansk- konference-om-boern-og-unge-i-hele- verden/ • http://www.holdspil.ku.dk/nyheder/2017/motion-efter-indlaering-faar-boern-til-at-huske-bedre/ Titeldias Uddrag fra Vidensnotatet Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Mere viden En længere og mere varieret skoledag – kortlægningsrapport 2016 (KORA) •http://www.emu.dk/sites/default/files/ En%20l%C3%A6ngere%20og%20mere%20varieret%20skoledag%20-%20kortl%C3%A6gningsrapport%202016.pdf Folkeskolereformen: Beskrivelse af 3. dataindsamling blandt elever og forskelle over tid (SFI) •http://www.emu.dk/sites/default/files/ Folkeskolereformen%20Beskrivelse%20af%203.%20dataindsamling%20blandt%20elever%20og%20forskelle%20over%20tid.pdf Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Bevægelseskultur i udskolingen Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Kort status i forhold til bevægelse? •Hvor er vi - som skole, lærere, pædagoger pt.? •Hvad er ”på plads”/aftalt? •Hvem har ansvaret for bevægelse? Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

En bevægelsesfortælling fra det virkelige skoleliv Hver enkelt deltager skal udvælge en positiv bevægelsesfortælling fra hverdagen i udskolingen. Der er max. 2 min. pr. fortælling. Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Egen-analyse af bevægelse i udskolingen Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Bevægelse integreret i undervisning Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Afprøv dette eksempel på en BIU-aktivitet ‘Hurtig på aftrækkeren’ (legende aktivitet) Materialer: Ingen. Instruktion: Eleverne sidder i en rundkreds på stole, og der står én i midten. Alle elever har af læreren fået tildelt, hvilken ordklasse (sprogundervisningen) de er – henholdsvis substantiver, verber og adjektiver. Eleven i midten siger fx: ”cykel”. Så skal alle ’substantiver’ finde en ny stol, og det gælder for eleven i midten om at nå at sætte sig på en ledig stol. Den, der ikke har en stol, kommer i midten. Eleven i midten kan også sige ”alle ordklasser”, hvilket betyder, at alle skal finde en ny stol (samme form som legen ’frugtsalat’). •Tysk, engelsk, fransk: Verber, adjektiver og substantiver. •Geografi: Lande, byer og øer. •Biologi: Fisk, fugle og slanger. •Samfundsfag: Socialisme, liberalisme og konservatisme, hvor den i midten enten kan nævne en politiker eller et parti. Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Refleksionsspørgsmål til BIU-model/aktivitet •Hvilke muligheder og udfordringer ser du i forhold til at integrere bevægelse i den faglige undervisning i udskolingen? •Hvilke af de fem typer af bevægelse (BIU-modellen) anvendes mest i udskolingen på din skole? •Hvilke af de fem typer af bevægelse egner sig bedst til udskolingselever? •Hvilke af de fem typer af bevægelse kan bedst integreres i hvilke fag? Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet Uddrag fra Vidensnotatet 31-08-2017

Bevægelsesglædemodellen Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Afprøv dette eksempel på bevægelsesglæde-aktivitet ”Prik i nakken” Materialer: Ingen Introduktion: ”Prik i nakken” er en fangeleg, hvor alle er mod alle. Fangelegen igangsættes med to sætninger. Det handler om at prikke andre i nakken. Det handler om selv at undgå at blive prikket. Sæt derefter i gang. Efter endt ca. 2 – 5 min. stoppes bevægelsesaktiviteten, og deltagerne bliver bedt om at mærke efter, hvilken bevægelsesglæde, de individuelt oplever er mest tilstede i dem efter endt aktivitet. OBS! Hæng meget gerne de 4 bevægelsesglædefarver op. Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Refleksionsspørgsmål til ”Prik i nakken” •Hvilken bevægelsesglæde bliver mest stimuleret i dig? •Hvorfor står du/I ved den bevægelsesglæde/farve? Herunder; hvad motiverer dig særligt i bevægelsesaktiviteten ‘Prik i nakken’? •Hvad overrasker dig mest i forhold til dit valg af bevægelsesglæde? •Forsøg at lav ‘Prik i nakken’ om, sådan at den primært stimulerer - ex. gul, grøn eller rød bevægelsesglæde. Hvilke sætninger vil du så bruge for at sætte aktiviteten i gang? Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

Refleksionsspørgsmål til Bevægelsesglæde-modellen •Hvilken bevægelsesglæde kendetegner mest de bevægelsesaktiviteter, som du sætter i gang med eleverne? •Hvordan kan bevægelsesglædemodellen være med til at skabe mere variation og motivation i de aktiviteter, som du præsenterer for eleverne? Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

De bevægelsesdidaktiske modellers kobling til årsplaner og undervisningsforløb •Hvordan understøtter BIU-modellen og Bevægelsesglædemodellen jeres allerede udarbejdede årsplaner og undervisningsforløb? Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017

De bevægelsesdidaktiske modellers kobling til årsplaner og undervisningsforløb Mere inspiration • http://www.aktivaaretrundt.dk • www.playtool.dk • www.saetskolenibevaegelse.dk • www.fdf.dk/aktivitetsideer/legedatabasen • www.KFUMid.dk • www.skolenibevægelse.dk • www.kampogkultur.dk • www.getmoving.dk • http://www.a-sport.dk/Default.aspx • http://www.skoven-i-skolen.dk/ • www.legepatruljen.dk • www.legekassen.dk • www.dgitrænerguide.dk • www.sundeunge.dk • http://a-sport.dk/idebanken Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017 •Hvordan understøtter BIU-modellen og Bevægelsesglædemodellen jeres allerede udarbejdede årsplaner og undervisningsforløb?

Opsamling i plenum Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017 •Hvordan understøtter BIU-modellen og Bevægelsesglædemodellen jeres allerede udarbejdede årsplaner og undervisningsforløb?

Hvor er vi som udskolingsafdeling nu? Titeldias Bevægelse i udskolingen - udarbejdet af KOSMOS for Undervisningsministeriet 31-08-2017 Uddrag fra Vidensnotatet